تا جمعه خبری از پاسخ ایران نیست

کد خبر: 1171354

در حالی که به ادعای بورل «به آخرین میلی مترهای توافق رسیده ایم» نورنیوز نوشت:بررسی دقیق پاسخ های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت

تا جمعه خبری از پاسخ ایران نیست

 در حالی که پنج روز از دریافت پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی بورل و خواسته های ایران از توافق احیای برجام می گذرد، روز گذشته یک منبع آگاه به نور نیوز ، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت که بررسی دقیق پاسخ های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در باره ایده‌های هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت. این اظهار نظر منبع آگاه نشان می دهد تا جمعه این هفته خبری از پاسخ ایران نخواهد بود و هر تحول مهمی در حوزه توافق احیای برجام به هفته آینده موکول می شود البته همه خبرهای هسته ای روز گذشته تا این حد کسل کننده نیست و جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده ارشد مذاکرات هسته ای هم هست، در گفت وگو با نشریه اتریشی ضمن اظهار امیدواری برای رسیدن به توافق نهایی گفت: من خوش‌بین هستم. این، آخرین میلی‌مترهاست. (احیای برجام) جهان را به جای ایمن‌تری تبدیل می‌کند. وی خاطرنشان کرد : من پاسخ آمریکا را دریافت کرده‌ام. اکنون ایران باید به آن ها پاسخ دهد. ما در این مذاکرات به لحظه حساس و سرنوشت‌سازی رسیده‌ایم.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرد: « چند روز فرصت داریم، زیرا پس از پایان تابستان وارد یک سری تحولات سیاسی دیگر خواهیم شد. طرف ها قبلاً در باره «بخش بسیار مهم» برای بازگشت به برجام توافق کرده‌اند، اما مسائل باقی‌مانده می‌تواند توافق نهایی را از بین ببرد. او تاکید کرد که این پیمان «راه حل همه چیز نیست»، اما «اگر ایران یک قدرت هسته‌ای نیست، به لطف آن توافق است.» بورل گفت: دستیابی به توافق اکنون می‌تواند به نفع همه طرف‌های درگیر باشد، زیرا به ایران اجازه می‌دهد به بازار بین‌المللی نفت بازگردد و به عرضه کننده جدیدی برای اروپایی‌ها تبدیل شود.

استمرار پادرمیانی قطری ها و عمانی ها

از سوی دیگر معاون امور منطقه‌ای وزیر امور خارجه قطر نیز در یک روز  ضمن گفت‌وگو با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، در تهران با مذاکره‌کننده ارشد ایران دیدار و درباره مذاکرات هسته‌ای رایزنی کرد.وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد الخلیفی، معاون امور منطقه‌ای وزیر امور خارجه قطر طی تماسی تلفنی با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین درباره همکاری دوجانبه طرف ها و تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران رایزنی کرد. الخلیفی در این تماس از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین طرف‌های توافق هسته‌ای ایران تقدیر و تاکید کرد:دستیابی به توافق عادلانه که نگرانی‌های همه طرف‌ها را در نظر بگیرد، به نفع امنیت و ثبات منطقه است. در همین باره معاون امور منطقه‌ای وزیر امور خارجه قطر در تهران نیز با علی باقری، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه ایران رایزنی کرد. دو طرف در این دیدار روابط دوجانبه و آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران و شماری از پرونده‌های دارای اهمیت مشترک را بررسی کردند. الخلیفی بر اهمیت پیشروی در مسیر احیای توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد و آن را به نفع امنیت و ثبات منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که توافق بین ایران و آمریکا به زودی حاصل شود.غیر از قطری ها، عمانی ها هم هنوز امیدوارانه تلاش می کنند توافق نهایی حاصل شود . روز گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان که بامداد یک شنبه از سفر منطقه ای آفریقا به تهران بازگشته بود در تماسی تلفنی با وزیر خارجه عمان در باره آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام گفت وگو کرد .

تکذیب متن روزنامه جمهوری اسلامی

از سوی دیگر در تهران برخی رسانه ها از جمله روزنامه جمهوری اسلامی متنی را منتشر کردند که طی آن بخشی از پاسخ آمریکا به ایران را افشا می کرد . روزنامه خراسان از چند منبع مطلع و نزدیک به مذاکرات هسته ای صحت چنین متنی را پیگیری کرد که همه این منابع به شدت آن را تکذیب کردند و حتی دور از عقل خواندند . این منابع تاکید داشتند انتشار چنین مطالب دروغی نه تنها کمکی به مذاکرات نمی کند بلکه بازی در زمین دشمن است .در سوی مقابل  ۱۵ سازمان آمریکایی در نامه‌ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از تلاش‌های دولت او برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به مسیر خود تشکر کردند و از کاخ سفید خواستند از این فرصت تاریخی برای احیای این توافق در اسرع وقت استفاده کند. این سازمان‌ها در نامه خود تاکید کرده‌اند که برقراری مجدد توافق هسته‌ای با ایران یک پیروزی مهم برای صلح، دیپلماسی و ثبات در خاورمیانه خواهد بود.آن ها همچنین در این نامه آورده‌اند: اجرای برجام موجب اعمال محدودیت دوباره بر برنامه هسته‌ای ایران، پایان دادن به سیاست سخت‌گیرانه تحریمی که یک فاجعه انسانی برای مردم ایران است و جلوگیری از نزاع در شرایطی می‌شود که ما با بحران‌های متعدد در سطح جهانی، ازجمله حمله روسیه به اوکراین مواجه هستیم.سازمان پیروزی بدون جنگ (Win Without War)، کامِن دریمز (Common Dreams)، جی استریت (J Street)، موسسه کوئینسی (Quincy Institute for Responsible Statecraft) و پزشکان برای مسئولیت اجتماعی (Physicians for Social Responsibility) ازجمله نهادهایی هستند که این نامه را امضا و روز چهارشنبه گذشته به کاخ سفید ارسال کردند.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها