«فردا» گزارش می‌دهد

مأموریت فواد حسین

کد خبر: 1171583

تحلیلگران معتقد هستند که عراق در تلاش است تا تهران به برگزاری دور ششم مذاکرات با عربستان راضی کند و با به نتیجه رساندن این گفت‌وگوها به بهبود موقعیت خود و حل اختلافات داخلی نیز کمک کند.

مأموریت فواد حسین

گروه سیاست- درست وقتی سرگرم تحولات برجامی و زیر رو کردن مواضع طرفین از جمله شرط و شروط‌های دیروز رئیسی درباره توافق بودیم، فواد حسین وزیر خارجه عراق در سفری از پیش اعلام نشده به تهران آمده! این سفر قطعا دلیل خوبی بود برای برگشتن سرها به سوی مذاکرات تهران - ریاض. همان مذاکراتی که با میانجیگری عراق به دور پنجم رسیده اما برخی بهم‌ریختگی‌ها در خود عراق سبب شده فعلا ادامه نیابد. اگرچه که دولت الکاظمی اصرار دارد به هم مسائل داخلی، این موضوع را به سرانجام رساند. 

از همین رو سفر فواد حسین به تهران موضوعی قابل توجه برای رسانه‌ها بود و سعی شد که ماموریت‌های احتمالی وی در تهران مورد بررسی قرار بگیرد. از تلاش برای سامان دادن و به نتیجه رساندن گفت‌وگوهای ایران و عربستان تا تحولات منطقه از جمله اوضاع عراق و درگیری‌ها در سوریه. 

به خصوص که احمد الصحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق نیز گفته بود: دو طرف درباره وضعیت منطقه، روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و پرونده مذاکرات هسته‌ای گفت و گو خواهند کرد.

روزنامه خراسان درباره این سفر نوشت: «دیدار وزیر خارجه عراق از ایران در حالی است که به تازگی کویت و امارات سفیران خود را پس از حدود هفت سال به تهران بازگردانده‌اند. این رویداد پس از آن صورت گرفته که روند نشست‌های گفت‌وگو بین عربستان سعودی و ایران شاهد تحول مثبتی بوده‌ است و مواضع طرفین از امکان انتقال مذاکرات پشت پرده به چارچوب عمومی و دیدار وزیران خارجه حکایت دارد.در این میان دولت عراق با میانجیگری و میزبانی نشست‌های گفت و گو، نقش مهمی در پیشبرد مذاکرات داشته است. ... دولت کنونی عراق به دلیل موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور، تأثیر رقابت قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی در وضعیت متلاطم عراق در سال های گذشته را مهم تلقی می‌کند و به همین دلیل نقش‌آفرینی برای کاستن از حجم اختلافات و تنش‌های منطقه ای را گامی در جهت کاهش بحران‌های داخلی عراق می‌بیند.»

این روزنامه اصولگرا افزوده است: «این سفر اما در حالی انجام می شود که اوضاع داخلی عراق شرایط مناسبی ندارد و طرفداران جریان صدر پس از خداحافظی چندین و چند باره مقتدی صدر از عالم سیاست، به خیابان ها ریخته و حتی به  داخل کاخ ریاست‌جمهوری عراق راه پیدا کرده اند. نابسامانی اوضاع سیاسی داخلی عراق بی شک بر روابط بغداد با کشورهای همسایه و خلیج فارس  نیز اثر گذار بوده و به نظر یک پای ادامه پیدا نکردن مذاکرات تهران - ریاض در بغداد به همین موضوع بر می گردد.»

روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» نیز در شماره امروز خود سفر فواد حسین وزیرخارجه عراق به تهران را تیتر یک کرده و با عنوان «میانجی در تهران» به نقل از محمدصالح صدقیان تحلیلگر مسائل عراق، نوشته: «اگرچه بغداد در بحران سیاسی به سر می‌برد، اما نمی‌توان شرایط کنونی عراق را مانع اصلی برگزاری نشست بغداد تلقی کرد؛ چون دولت الکاظمی این اطمینان را داده است که با وجود شرایط تحصن و اعتراض جریان صدر، فضا و بستر لازم را برای نشستی امن در بغداد برای مقامات ایران و عربستان فراهم می‌کند. پس به نظر می‌رسد عدم تمایل تهران و ریاض برای ازسرگیری گفت‌وگوها در شرایط کنونی عراق سبب شده است که دوره ششم مذاکرات به تعویق بیفتد. از‌این‌رو شاید فؤاد حسین با سفر به ایران سعی داشته تهران را مجاب به برگزاری دوره ششم نشست‌ها در بغداد کند.‌ ...این اصرار به دو دلیل عمده است؛ اولا بهبود روابط تهران و ریاض بهترین وضعیت را برای عراق فراهم می‌کند ... مسئله دیگر آن است که عراق سعی دارد با حل‌وفصل این مناقشه، وزن و جایگاه دیپلماتیک خود را در سطح منطقه و جهان افزایش دهد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها