آمریکا: هنوز با ایران به تفاهم نرسیده‌ایم

کد خبر: 1171843

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره آخرین تحولات مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پاسخ داد

آمریکا: هنوز با ایران به تفاهم نرسیده‌ایم

 وبگاه وزارت‌ امور خارجه آمریکا نوشت، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این که چه اطلاعات تازه‌ای از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و آیا واکنشی به گزارش‌هایی دارد که آن‌ها ادعا شدع ایران و آمریکا به توافقی دست یافته‌اند که در دو-سه هفته آینده اعلام می‌شود، گفت: این گزارش‌ها صحت ندارند. ما به تفاهم نرسیده‌ایم. وضعیت هنوز همان طوریست که دیروز توضیح دادم. ما نظرات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کردیم و پاسخمان را چهارشنبه، ۲۴ اوت ارائه دادیم. حالا ایران باید پاسخ بدهد.

اظهارات پاتال در این باره، در پی این مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، چهارشنبه گذشته از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد.

کنعانی اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

پاتل در پاسخ به این که آیا برنامه‌ای برای دور دیگری از مذاکرات وجود دارد یا نه، گفت: من در حال حاضر اطلاعات بخصوص دیگری ندارم که ارائه بدهم. مسلما قرار نیست به طور عانی مذاکره کنیم. ما در تلاش برای دست یافتن به دیپلماسی هدفمند برای بازگشت به پایبندی به برجام ثابت‌قدم و صادق بوده‌ایم و همچنان بر این باوریم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی نه تنها در راستای منافع امنیتی آمریکاست؛ همچنان در بر دارنده مزایایی در زمینه منع اشاعع تسلیحات اتمی است، بلکه قدم مهمی برای ثبات منطقه‌ای است.

او در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و روسیه، مدعی شد که روسیه تعدادی پهپاد از ایران دریافت کرده که بخشی از برنامه روسیه برای وارد کردن صدها پهپاد ایران از انواع مختلف است. به ادعای او، مقامات روسیه در حال دوره دیدن در ایران برای به کارگیری این پهپادها هستند و این کشور قرار است از این پهپادها در جنگ علیه اوکراین استفاده کند.

ادعای این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا مدتی پیش در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود، ایران در حال آماده‌سازی برای تحویل صدها پهپاد دارای قابلیت حمل سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شده بود، «اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد ایران در حال آماده شدن برای آموزش نیروهای روس در این زمینه است.»

پس از این ادعای سالیوان، چند مقام دولتی دیگر آمریکا از جمله رییس سازمان سیا نیز بر اظهارات او صحه گذاشتند.

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.

کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام آمریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.

وزارت امور خارجه آمریکا در آخر نوشت، پاتال در پاسخ به این که آیا آمریکا هم با رژیم صهیونیستی هم‌نظر است که ایران به جهاد اسلامی فلسطین کمک می‌کند، با ادعایی علیه مقش ایران در منطقه گفت: آمریکا هیچ ابهامی در زمینه اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه ندارد. اگر ایران می‌خواهد نشان دهد که می‌تواند بازیگری مسئول باشد، الان زمانش رسیده که نقشی سازنده در منطقه ایفا کند.

منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها