آقامحمدی: ماموریتهای پدافندی به پهپادها منتقل می شوند

کد خبر: 1172064

رئیس جهاد خودکفایی پدافند هوایی ارتش با اشاره به دستاوردهای مختلف این نهاد از انتقال ماموریتهای پدافندی به پهپادها خبر داد.

آقامحمدی: ماموریتهای پدافندی به پهپادها منتقل می شوند

 «پدافند هوایی، اولویت اول است» این سخن از فرمانده کل قوا را باید مهم‌ترین سند در بیان اهمیت پدافند هوایی دانست. بخشی که همواره باید بیدار و هوشیار باشد تا دشمنان نتوانند توطئه‌های خود علیه کشورمان را اجرایی کنند. پدافند هوایی ارتش در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان بخشی از نیروی هوایی ارتش فعالیت می‌کرد. اما، چند سال بعد یعنی از سال ۱۳۷۱ قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) مسئولیت هماهنگی فعالیت‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه را عهده‌دار شد. این قرارگاه در سال ۱۳۸۷ زیر نظر ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت، اما در سال ۱۳۹۸ با مستقل شدن نیروی پدافند هوایی ارتش، به موقعیت بالادستی گذشته بازگردانده شد.

پدافند هوایی ارتش دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف اعم از سامانه‌های دفاع موشکی و راداری داشته است. از میان این دستاوردها می توان به سامانه های باور 373، خانواده مرصاد، صیاد، 15 خرداد، تلاش و بسیاری دیگر اشاره کرد. البته برخی از این دستاوردها به صورت مستقل و برخی دیگر از طریق همکاری با صنعت دفاعی حاصل شده است.

بر همین اساس و به مناسبت فرارسیدن دهم شهریور ماه روز پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با امیر سرتیپ دوم ستاد صمد آقامحمدی درباره آخرین دستاوردها، طرح‌های عملیاتی مشترک، آموزش و تحقیقات و موضوعات دیگری به گفت‌وگو پرداختیم.

امیر سرتیپ دوم ستاد صمد آقامحمدی متولد سال 1350 در تبریز است، تحصیلات خود را در دانشگاه های نظامی و غیر نظامی در مقطع دکتری تحصیل کرده که دوره دفاعی ملی نیز جزو تحصیلات وی است. امیر آقامحمدی عضو هیئت علمی دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) است و پیش از انتصاب به عنوان رئیس جهاد خودکفایی پدافند هوایی ارتش در معاونت آموزش و دانشگاه این نیرو حضور داشته است.

متن حاصل از این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

* سامانه‌های جدید پدافند هوایی ارتش در رزمایش های آتی آزمایش می‌شوند

فارس: در ابتدا، لطفا درباره آخرین دستاوردهای پدافند هوایی ارتش توضیحاتی بفرمایید. آیا قرار است به مناسبت روز دهم شهریور از دستاوردهای جدیدی رونمایی شود؟

آقامحمدی: پس از فرمان تاریخی فرمانده کل قوا درباره تشکیل قرارگاه و نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  یک تحول شگرف و معجزه‌آسا در همه زمینه ها رخ داد. اگر به ۱۴ سال قبل بازگردیم و روند پیشرفت ها را بررسی کنیم این روند معجزه‌آساست.

نیروی پدافند هوایی ارتش در حوزه تحقیقات و پژوهش دو بازوی اصلی دارد که عبارتند از؛ صنعت دفاعی و جهاد خودکفایی.

صنعت دفاعی محصولات و تجهیزات دفاعی را به دو راه اصلی یا از طریق سامانه های اطلاع رسانی خود و یا آوردن تجهیزات و تسلیحات در رزمایش ها به عرصه آورده و درباره آن ها اطلاع رسانی می کند. امروز می توانیم با افتخار اعلام کنیم که همه تجهیزات و تسلیحات مورد استفاده ما کاملاً بومی است.

اگر هم سلاحی به نام سلاح های قدیمی در رزمایش ها استفاده می شود، فقط قالب یا بدنه آن سلاح قبلی را دارد وگرنه داخل سلاح به طور کامل تغییر داده و همه اجزای آن بومی شده است.

سازمان جهاد خودکفایی نیروی پدافند هوایی ارتش وظیفه تحویل سامانه های بومی مورد نیاز نیرو را برعهده دارد. از مرحله‌ای که سازمان جهاد خودکفایی با دستور تاریخی فرمانده معظم کل قوا که در آن زمان رئیس‌جمهور مسئولیت آن را بر عهده داشت، بنیان شکل گیری جهاد در نیروی هوایی سابق شکل گرفت. در آن زمان، قطعه سازی جزو ماموریت های ما بود و توان‌مان نیز به مرور ارتقا پیداکرده است.

توان جهاد خودکفایی در سال های اخیر به مرحله ساخت زیرسامانه‌ها و بروزرسانی و بومی‌سازی سامانه‌های موجود رسیده است. اکنون در مرحله ساخت سامانه سلاح های بومی هستیم. قرار است تا سامانه‌های جدید پدافند هوایی ارتش در رزمایش های آتی آزمایش شوند. انشاءالله با کمک خداوند بتوانیم در برابر فرمانده معظم کل قوا و مردم شهیدپرورمان روسفید شویم و سامانه های مذکور به درستی تحویل نیرو شوند.

صنعت دفاعی و سازمان جهاد خودکفایی پدافند هوایی ارتش از مرحله اینکه یک رادار صرف به تنهایی تحویل نیرو شود، عبور کرده‌ایم. امروز باید سامانه سلاح به نیرو تحویل بدهیم، ساخت سامانه راداری آرایه فازی سه بعدی که در سال های گذشته اعلام شد که در چرخه عملیاتی قرار دارد و ساخت سامانه های موشکی نیز اطلاع رسانی شده است.

امروز وظیفه داریم سامانه های راداری را با سامانه های موشکی، فرماندهی کنترل، جنگال، شنود الکترونیکی و زیرساخت‌های ارتباطی و پدافند غیرعامل را به درستی تجمیع (INTEGRATE) کنیم که در نهایت به عنوان یک سامانه سلاح پدافند هوایی در مرحله تست و راه اندازی به رزمایش تحویل داده و سپس به واحدهای عملیاتی تحویل بدهیم.

ما هم مرحله تحویل سامانه و هم ارتقای سامانه های قبلی را خواهیم داشت و اخبار خوشی را در آینده نزدیک اعلام می شود.

فارس: آیا سامانه هایی که از صنعت دفاعی تحویل می گیرید محصول همکاری مشترک با وزارت دفاع است و یا صرفاً توسط جهاد خودکفایی پدافند هوایی ارتش تولید و الحاق شده است؟

آقامحمدی: طیف متنوعی از سامانه های دفاعی در مرحله تحویل دهی به نیرو هستند که برای حضور در رزمایش ها و عملیاتی‌ شدن آماده می شوند. بخشی از همکاری های ما با صنعت دفاعی بدین گونه است که سامانه ای را با صنعت دفاعی در خود نیرو همکاری می کنیم و بخش دیگری صرفاً در جهاد خودکفایی ساخته می شود. اما، همه این موارد به صورت مشترک با شرکت های دانش بنیان است.

فارس: اخیرا گفته شد که قرار است پدافند هوایی ارتش از موشک هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر رونمایی کند. آخرین خبر در این حوزه را بفرمائید.

آقامحمدی: دستاوردهای اصلی و مهم توسط امیر صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش به مناسبت های مختلف همچون 10 شهریور، هفته دفاع مقدس و به ویژه در رزمایش آتی بیان خواهد شد.

* باور 373 در مرحله ارتقای توانمندی در حوزه های برد راداری و موشکی است

فارس: صنایع دفاعی کشورمان در سال های اخیر دستاوردهای بسیاری در حوزه پدافند هوایی داشته است. سامانه باور 373 یکی از این سامانه هاست که امیر صباحی فرد اعلام کرد عملیاتی شده و به طور کامل به چرخه عملیاتی یگان‌های پدافندی پیوسته است. آیا برد سامانه افزایش داشته است یا خیر؟

آقامحمدی: باور 373 مدت زمان بسیاری است که وارد چرخه عملیاتی شده است. نه تنها «باور»، بلکه همه سامانه‌های پدافندی مانند رادار مراقب که دو سال گذشته رونمایی و سال گذشته هم طبق اعلام فرمانده نیروی پدافند هوایی به چرخه عملیاتی پیوست، به طور مرتب توسط صنعت دفاعی و جهاد خودکفایی در مراحل بعدی تولید آن ها، ارتقا داده می شوند.

فرض کنید یک سامانه ای مانند «هاگ» ساخته می شود و تا دهه ها در چرخه عملیاتی است. اما، چنین سامانه ای قطعا با نوعی از آن که سه دهه بعد هم در حال خدمت است، تفاوت دارد.

سامانه باور 373 هم، چنین است، نوعی از آن که در چرخه عملیاتی قراردارد هم اکنون در مرحله ارتقای توانمندی در حوزه های برد راداری و موشکی است. این جزو وظایف همه سازمان های تحقیقاتی است، ما هم در جهاد خودکفایی پدافند هوایی ارتش چنین عمل می کنیم. یعنی اگر راداری را تحویل دادیم و سامانه ای را رونمایی کردیم، ارتقای آن سامانه در مراحل تولید دوم، سوم و تکثیر آن برحسب نیاز عملیاتی نیرو را دنبال می کنیم. شاید اسم سامانه آنچنان تفاوتی نکند، اما مختصات و پارامترهای عملیاتی آن مطابق با تهدیدات نوین ارتقاء پیدا می‌کند.

* سامانه صیاد تاکتیکی جزو پیشرفته‌ترین سامانه‌های روز دنیاست

فارس: سامانه پدافند صیاد تاکتیکی دیگر سامانه ای است که در رژه امسال برای اولین بار رونمایی و در بازدید اخیر روسای جمهور و مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع نیز مشاهده شد. اگر ممکن است جزئیات بیشتری از این سامانه بفرمائید. حتی موشک جدیدی نیز در کنار این سامانه مشاهده شد.

آقامحمدی: حوزه پدافند غیرعامل برای ما بسیار اهمیت دارد. در حال جنگ های نوین و تهدیدات موجود در منطقه باید بتوانیم به سرعت و چابکی تمام، هم سامانه های پدافند را گسترش داده و هم با آن سامانه بتوانیم عملیات دیگری را هم انجام بدهیم. این ها، همان ماموریت هایی است که شما از صیاد تاکتیکی انتظار دارید و این نوع سامانه موشکی که بتواند در بردهای متوسط و بلند، ماموریت انجام بدهد، کابوسی برای تهدیدات هوایی است. چون هم زمان گسترش و هم زمان ضد گسترش آن می تواند جزو پیشرفته ترین سامانه های روز دنیا قرار بگیرد.

سامانه صیاد تاکتیکی حاصل فعالیت شرکت های دانش بنیان است و هنگامی که وارد چرخه عملیاتی می شود، می تواند به شدت توان رزمی ما را افزایش بدهد.

* سامانه های فرماندهی و کنترل کاملاً بومی است

فارس: سامانه های فرماندهی و کنترل جزو مهم ترین بخش های سامانه های پدافندی و یا ستون فقرات اصلی آن ها به شمار می رود. چراکه صفر تا صد مدیریت همه سامانه ها از این طریق ممکن است. لطفاً درباره دستاوردهای پدافند هوایی ارتش در این حوزه بفرمائید.

آقامحمدی: موضوع شبکه یکپارچه پدافند هوایی که توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) مدیریت می شود، یک بحث کلان و پیچیده است. پدافند هوایی برای حفظ امنیت آسمان ناچار است همواره از یک شبکه منسجم قدرتمند استفاده کند. هم نیروی پدافند هوایی ارتش به عنوان متولی شبکه منسجم یکپارچه پدافند هوایی پیامبر اعظم (ص) و هم عزیزان قرارگاه مشترک و نیروی هوافضای سپاه این مهم را با قدرت و دقت رصد کرده و ماموریت خود را با دقت انجام می دهند.

در حوزه شبکه یکپارچه پدافند هوایی ارتش، جهاد خودکفایی و صنعت دفاعی پیشرفت ها و دستاوردهای خوبی داشته‌اند که در رزمایش های آتی استفاده خواهند شد. مباحث ارتباطی، امنیت سایبری، رزم سایبری، یکپارچه سازی اطلاعات، کیفیت خوب نمایش اطلاعات و ارتباطات امن و قوی در این سامانه ها ارتقاء پیداکرده است و در رزمایش های آتی به کارگیری خواهد شد.

فارس: آیا دستاوردهایی که شما در حوزه سامانه های فرماندهی و کنترل به آن اشاره کردید، کاملاً بومی است؟

آقامحمدی: سامانه فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی الزاماً باید بومی باشد و گریزی از این نیست.

افتخار داریم از سال های اول دفاع مقدس که صحنه نبرد را در پدافند هوایی مدیریت می کردیم، سامانه های شبکه یکپارچه پدافند هوایی بومی سازی شد و اکنون توسط صنعت دفاعی، متخصصان مجرب نیروی پدافند هوایی و همچنین کمک شرکت های دانش بنیان به صورت کاملاً بومی تامین می شود. چرا که به هیچ عنوان نمی تواند عاریه ای و وابسته باشد چون احتمال نفوذ و رخنه در آن صد درصد محتمل است.

نیروی پدافند هوایی ارتش در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته است با سامانه های بومی و متخصصان مجرب داخلی، امنیت آسمان را به صورت کامل تامین کند.

* ماموریت های پدافندی به پهپادها منتقل می شوند

فارس: پهپاد جزو دستاوردهای شاخص پدافند هوایی ارتش است و این نیرو جزو پیشگامان پهپاد است. در این روزها نیز شاهد برگزاری رزمایش مشترک پهپادی ارتش هستیم. کدام پهپادها از پدافند در این رزمایش حضور دارند آیا قرار است پهپادهای جدید به سازمان رزم پدافند الحاق شود یا خیر؟

آقامحمدی: ما در حوزه پهپادی توانستیم به رشد چشمگیری دست پیدا کنیم. اکنون ماموریت های مختلفی پهپاد در حوزه های رصد و پوشش پدافندی به راحتی در حال انجام است. ماموریت داریم تا سلاح های موجود بر روی سامانه های پدافندی هوایی را بر روی پهپادها پیاده سازی کنیم. این رزمایش هم نشان دهنده این اقتدار و ماموریت است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه پدافند هوایی ارتش در حوزه پهپادی به حدی از رشد رسیده است که در حال ورود به مرحله ای هستیم که بتوانیم همه ماموریت های پدافند هوایی را از روی پهپادها، هدایت و عملیاتی کنیم. این می تواند اخطار جدی برای کسانی باشد که به فکر تجاوز و نفوذ به آسمان امن ما هستند. چرا که پهپاد هم پیچیدگی های خاص خود را دارد و هم به مراتب برای دشمنان خطرناک است.

انشاالله در رزمایش آتی، انواع تجهیزاتی که توانستیم بر روی پهپاد سوار کرده و از طریق آن، ماموریت های خود را گسترش بدهیم، معرفی خواهند شد.

فارس: امکان دارد تجهیزاتی که قرار است روی پهپادهای پدافند هوایی نصب شود را معرفی کنید.

آقامحمدی: پدافند هوایی ارتش در حوزه های مختلف اعم از کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و انهدام ماموریت های مهمی را برعهده دارد. قرار است این ها بر روی پهپاد نصب شده و بتوانیم ماموریت های مذکور را از روی پهپاد انجام بدهیم.

در نگاه کلی، توان پهپادی به عنوان یکی از مولفه های قدرت نوین در ارتش جمهوری اسلامی ایران مطرح است. با توجه به اینکه پهپادها می توانند از همه لحاظ کارایی خوبی برای ما دارند و می تواند به تهدیدات پاسخ بدهد. در این راستا، می توانیم همه ماموریت های خودمان را به پهپادها منقل کنیم. این قدرتی است که همه نیروهای مسلح به آن دست پیداکرده اند و رزمایش ها نیز عرصه آزمایش همین اقتدارآفرینی است.

* شبیه‌سازهای بومی همه سامانه‌های پدافندی را در اختیار داریم

فارس: پدافند هوایی ارتش جزو نیروهای سامانه محور است و نیروهای شاغل در آن باید با دقت کامل و بدون کوچک‌ترین اشتباه عمل کنند. به همین دلیل، باید به آموزش نیروها توجه ویژه ای شود. شبیه‌سازهای سامانه های دفاعی جزو مهم‌ترین مولفه ها در عرصه آموزش نیروهای مسلح هستند. پدافند هوایی ارتش سال گذشته در آخرین اقدام خود از سامانه شبیه‌ساز سامانه‌های پدافندی برد بلند رونمایی کرد. آیا قرار است سامانه‌های شبیه‌ساز برای سایر تجهیزات طراحی و تولید شود؟

آقامحمدی: شبیه‌ساز جزو کارهای روتین ما هست، عادت کردیم برخی کارهایی را که انجام می دهیم را جزو وظایف خود بدانیم. شبیه ساز بومی هر سامانه ای که در پدافند هوایی ارتش استفاده می شود به تعداد تکثیر شده و به تعداد کافی در اختیار متخصصان ما قرار دارد. چون شبیه سازهای همه سامانه های ما بومی است به همین دلیل شبیه‌ساز هر سامانه پدافندی که تولید می شود بلافاصله به نیرو تحویل می شود.

شبیه‌ساز در همه تجهیزات پدافند هوایی ارتش جزو الزامات آموزشی محسوب می شود. کاربر در ابتدا با شبیه ساز آموزش می بیند و سپس به سراغ تجهیزات عملیاتی می رود. این کار برای ما آورده های بسیاری در حوزه های اعتبارات، نحوه آموزش و رزمایش های که می توانیم با آن ها انجام بدهیم جزو مهم ترین آورده های نیروی پدافند هوایی ارتش محسوب می شود.

فارس: شبیه‌ساز سامانه های برد بلند که رونمایی شد متعلق برای باور ۳۷۳ بود؟

آقامحمدی: این شبیه ساز برای انواع سامانه های موشکی برد بلند اعم از باور، یا سامانه S-300 و یا هر سامانه ای دیگری است که وجود دارد.

* وظیفه رادار هرمز، پوشش نقاط کور راداری است

فارس: پدافند هوایی ارتش در حوزه رادار نیز دستاوردهای خوبی داشته است. رادار هرمز یکی از این دستاوردهاست، لطفاً قدری درباره این رادار و کارکردهای آن توضیح دهید.

آقامحمدی: رادار هرمز سال قبل توسط امیر فرماندهی از طریق ویدیو کنفرانس به یکی از مناطق عملیاتی الحاق شد. راداری است که می تواند به ما در پوشش خلاءهای موجود در حوزه کشف اهداف کمک کند. ما یک اصطلاحی داریم به نام GapFiller، ممکن است راداری نتواند نقطه را ببیند که رادار هرمز قرار است در این زمینه به ما کند و نقاط کور راداری را پوشش بدهد.

رادار هرمز که هم‌اکنون در چرخه عملیاتی قرار دارد، می تواند به سامانه های موشکی ما متصل شده و این سامانه ها می توانند با اطمینان و قابلیت های بیشتری در درصدهای بسیار بالا هدف را کشف، شناسایی و منهدم کنند.

* امروز کشف راداری ما در فواصل صدها کیلومتر مطرح است

فارس: پدافند هوایی ارتش امروز تا چه میزان قدرت کشف و شناسایی اهداف مختلف را دارد؟ آیا امروز می توانیم بگوئیم که پدافند هوایی ارتش امروز قادر است تا بر فواصل طولانی از مرزهای کشورمان اشراف داشته باشد؟

آقامحمدی:بله؛ اکنون با پیشرفت علم، سامانه های پیشرفته ای را در اختیار داریم. امروز انواع طیف های فرکانسی که می توانند برای ما بازگشتی از یک هدف را داشته و قابلیت تجزیه و تحلیل شدن باشند، می تواند به عنوان یک وسیله کشف استفاده شود. این وسیله می تواند اکتیو یا فعال باشد و یا سامانه های فول پسیو یا غیرفعال.

هر هدفی در آسمان حرکت داشته باشد، انعکاسی از خود به صورت یک طیف را نمایش می دهد. این طیف می تواند صدها کیلومتر توسط دستگاهی گرفته و تحلیل شود.

امروز کشف راداری ما در فواصل صدها کیلومتر مطرح است، آن هم نه به صورت کشف دو بعدی بلکه به صورت کشف سه بعدی و آرایه فازی با قابلیت اطمینان بالا. اکنون به این سو حرکت کرده ایم که از انواع طیف های الکترومغناطیس استفاده کنیم و وارد کشف کاملاً غیرفعال(passive) شده‌ایم.

پدافند هوایی ارتش از گذشته در حوزه کشف سامانه ها را به روش اطلاعات شناسایی الکترونیکی را در وظایف خود داشت. این ماموریت و حوزه رادار نیز ارتقاء پیداکرده و استفاده از طیف های الکترومغناطیس نیز به آن اضافه شده است. امروز قادر هستیم انواع اهداف متعارف و پهپادها را تحت پوشش خود قرار داده و در شبکه یکپارچه پدافند هوایی ارتش تحت تجزیه و تحلیل و کنترل است.

* انواع پرنده‌های متعارف و غیرمتعارف را در رصد داریم

فارس: اکنون پرنده ای وجود دارد که پدافند هوایی ارتش نتواند آن را کشف، شناسایی و رهگیری کند؟

آقامحمدی: خیر؛ انواع پرنده های متعارف و غیر متعارف امروز توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی رصد و شناسایی شده و گزارش های آن نیز تجزیه و تحلیل می شود. البته دشمنان نیز مطلع هستند که ما نسبت به آن ها اشراف اطلاعاتی داریم و ما نیز اطلاعات آن ها را در اختیار داریم.

دشمنان بیکار ننشستند و ابعاد پرنده های خود را کوچک می کنند تا برای ما چالش ایجاد شود. ما هم به طور متقابل از انواع طیف های الکترومغناطیس برای کشف آن‌ها استفاده کنیم. در واقع، همواره این چالش مابین ما و سامانه های آفندی وجود دارد.

امروز می توانیم با صراحت اعلام کنیم که انواع پرنده های متعارف و غیرمتعارف اکنون به طور معمول در غرب آسیا چه مربوط به کشورهای موجود و چه قدرت هایی که به صورت غیر مجاز در اطراف مرزهای ما حضور دارند را همواره در حال رصد، پایش و شناسایی در شبکه خود داریم تا هر زمان نیاز بود پاسخ متناسب را به آن بدهیم.

فارس: همکاری شما با سایر نهادها و بخش ها به چه صورت است؟ آیا با پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه همکاری دارید؟

آقامحمدی: ما در حوزه تحقیقات با پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه همکاری داشته و با سایر نیروهای ارتش و سپاه نیز چنین همکاری را داریم. این همکاری ما یک مدیریت مشترک دارد هم در ارتش و هم در ستاد کل نیروهای مسلح. همان طور که ناگزیر هستیم از بخش های برتر کشور همچون دانشگاه های برتر و شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم، این همکاری با همه بخش های نیروهای مسلح همچون سپاه و وزارت دفاع نیز وجود دارد.

در این همکاری ها، پروژه های مشترک نیز داریم و چنین همکاری هایی برای ما موجب افتخار است. در یک نگاه می توان گفت که در حوزه پدافند هوایی ارتش عقل و خرد جمعی می تواند ما را به موفقیت برساند.

* پروژه‌های مشترک پدافند هوایی ارتش با پدافند هوایی سپاه

فارس: آیا شده که سامانه هایی را به صورت مشترک با پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه طراحی و تولید کنید؟

آقامحمدی: بله؛ هم اکنون در حال کار بر روی چنین پروژه ای هستیم. این پروژه وارد مرحله صنعتی مشترک هم شده و این کار هنوز هم در جریان است. پروژه های مشترک در قالب شبکه تحقیقات که مدیریت آن برعهده ستاد کل نیروهای مسلح است و افتخاری است برای همه عزیزان پدافند هوایی ارتش.

* آماده حمایت های مالی و علمی از محققان و دانش‌بنیان‌ها هستیم

فارس: سخن پایانی...

آقامحمدی: در ابتدا از شما تشکر می کنم که اخبار پدافند هوایی ارتش را پوشش می دهید که هم زحمات نیروهای مسلح دیده شده و هم اینکه موجبات خوشحالی همه دوستداران نظام می شود.

از این فرصت استفاده می کنم و عزیزانی که در حال تحصیل در حوزه های الکترونیک، هوش مصنوعی، کامپیوتر، هوافضا و مکانیک هستند و می توانند طرح ها و ایده های جدیدی مطرح کنند از آن ها استقبال می کنیم. دست همه شرکت های دانش بنیان که امکان ارائه پروژه و ایده ای در حوزه پدافند هوایی دارند را به گرمی می فشاریم و آماده حمایت های مالی و علمی از آن ها هستیم.

همچنین، این افتخار را داریم که شبکه بزرگی را از شرکت های دانش بنیان را گردهم جمع کرده ایم و یک شبکه بزرگی از دانش و فناوری را در کشورمان با همکاری همدیگر پیش می بریم و دست همه این عزیزان را به گرمی می فشاریم.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها