فواد ایزدی: خوش‌بینی زیاد به غرب به «در جا زدن» ختم می‌شود

کد خبر: 1172387

تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت: ایران ظرفیت دارد یک قطب غیرغربی باشد و امروز رویکرد همسایگی در سیاست خارجی به خوبی اتخاذ شده است.

فواد ایزدی: خوش‌بینی زیاد به غرب به «در جا زدن» ختم می‌شود

 فواد ایزدی در نشستی که اندیشکده حکمرانی شریف به مناسبت هفته دولت برگزار کرد، با اشاره به سالگرد ترورهای منافقین و حمایت غرب از این گروه تروریستی، گفت: خوش‌بینی برخی‌ها در داخل به غرب با علم به این سوابق شگفت‌آور است. امروز رویکرد همسایگی در سیاست خارجی به خوبی اتخاذ شده است، اما متأسفانه پیگیری کارگزاران در این خصوص با کندی انجام می‌شود.

وی در رابطه با سیاست ایران در قبال چین و روسیه، بیان کرد: در تحولات پیش روی نظام بین‌الملل، مقابله چین و روسیه با غرب درازمدت است. در دنیای چندقطبی آینده، ایران ظرفیت دارد یک قطب غیرغربی باشد. مباحث تمدن اسلامی ذیل این چندقطبی شدن جهان اهمیت پیدا می‌کند و ما ذیل شعار نه غربی نه شرقی باید در ائتلاف‌هایی حضور داشته باشیم که به نقطه نهایی نزدیک‌مان کند.

تحلیلگر روابط بین‌الملل اظهار کرد: در ائتلاف غربی ما جایی نداریم، بنابراین باید جهت‌گیری و سیاست‌گذاری‌هایمان نشانی از این واقعیت داشته باشد که متأسفانه در بدنه حکمرانی شاهد آن نیستیم. سرگردانی و خوش‌بینی زیاد به غرب و خوش‌خیالی به «در جا زدن» ختم می‌شود.

ایزدی در خصوص حضور رژیم صهیونیستی در منطقه، گفت: من به شعار دشمن خسته است، باور دارم چرا که دشمن ما واقعاً زیاد کار می‌کند. مزیت ما در پیرامون مان قدرت معنایی کشور است و باید در مواجهه با رژیم کودک‌کش اسرائیل از این مزیت استفاده کنیم. ملت‌های منطقه برخلاف دولت‌ها، از عادی‌سازی رابطه با اسرائیل حمایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اظهارنظری در خصوص مذاکرات نداشته است، گفت: مذاکرات اخیر برای بازگشت به متن سال ۲۰۱۵ است و اگر کسی تصور کند می‌شود امتیازاتی فراتر از آن متن گرفت، اشتباه می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر توافق شد، باید به دو تاریخ مهم توجه کرد. نخست انتخابات نوامبر در کنگره و دیگری انتخابات ریاست‌جمهوری در ژانویه ۲۰۲۵. بر اساس نظرسنجی‌های فعلی، احتمالاً اکثریت از اختیار دموکرات‌ها خارج می‌شود و توافق با چالش مواجه می‌شود.

ایزدی با برجسته شمردن نقش کنگره در سیاست خارجی به دو ابزار بودجه و رأی اعتماد اشاره کرد و گفت: در دعوای کنگره با دولت در سیاست خارجی معمولاً کنگره پیروز نهایی است، چرا که کنگره باید علاوه بر وزیر، معاونان وزیر خارجه و سفرا را نیز تأیید کند و در جزئی‌ترین مسائل بودجه نیز می‌تواند ورود و اعمال نظر کند.

وی تاکید کرد: برخی از دموکرات‌های سرشناس مثل منندز و شومر نیز از مخالفان توافق هسته‌ای هستند. رئیس جمهور حق وتو دارد، اما با دوسوم رأی وتوی او می‌شکند و گرفتن ۶۷ رأی علیه توافق کار سختی نیست. در آخرین تجربه ۸۸ رأی ضدایرانی وجود داشته است. در صورت توافق، یوآنی و اف دی دی و نهادهای مشابه شروع به نامه نگاری با شرکت‌های خصوصی می‌کنند و آن‌ها را از روابط اقتصادی با ایران حذر می‌دهند.

این تحلیلگر روابط بین‌الملل همچنین یکی از کارهای روی زمین مانده در نهادهای متولی در سیاست خارجی کشور را تربیت نیروی توانمند دانست و گفت: تا زمانی که این مسئله حل نشود، خیلی فرق نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور باشد. همانگونه که نگاه ملی سبب تربیت دانشمندان در حوزه هسته‌ای شد، این اراده باید در سیاست خارجی شکل گیرد.

منبع: مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها