حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

تا قبل زمستان توافق می‌کنند

کد خبر: 1172585

حسن هانی‌زاده به رغم همه تحولات اخیر در زمینه مذاکرات هسته‌ای به نزدیک بودن حصول توافق خوشبین است و امیدوار است که طرف اروپایی تا قبل از زمستان آمریکا را راضی به بازگشت به برجام کند.

تا قبل زمستان توافق می‌کنند

گروه سیاست سایت فردا. آمریکایی‌ها اگرچه در ابتدا با پیش‌نویس مورد نظر اروپایی‌ها برای احیای برجام موافق بودند، اما بعد از اعمال برخی تغییرات و تعدیلات از سوی ایران ساز مخالف زدند. آنها  برای ارائه پاسخ بیش از یک هفته وقت تلف کردند و بعد که ایران جواب داد نیز سعی داشتند با انداختن توپ در زمین ایران، پاسخ ما را غیرسازنده جلوه دهند!

بر همین اساس برخی کارشناسان از تعویق احتمالی مذاکرات و یا ادامه دار شدن آن تا انتخابات کنگره آمریکا گفته و حصول توافق ظرف چند هفته آتی را غیرمحتمل دانستند. گروه دیگری از کارشناسان اما همچنان خوشبین هستند. حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گروه دوم جای می‌گیرد و باورد دارد که به همین زودی‌ها توافق حاصل خواهد شد.

او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «علی‌رغم گمانه‌زنی‌های غیرواقعی و بدبینانه، به نظر می‌رسد که شرایط منطقه و جهان به گونه‌ای است که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به شدت در پی عملیاتی کردن پیش‌نویس برجام هستند».

وی افزود: «از آنجایی که بحران اوکراین تاثیر خود را بر اقتصاد اروپا باقی گذاشته است، قطع صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا، افزایش بحران انرژی در اتحادیه اروپا و افزایش سه برابری نرخ حامل‌های انرژی در کشورهای اروپایی موجب شده که سه کشور انگلیس ، فرانسه و آلمان آمریکا را تحت فشار قرار دهند تا نرمش بیشتری نسبت به پذیرش پیش‌نویس برجام از خود نشان بدهند».

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «در پیش‌نویس برجام نقطه نظرات و تعدیلاتی که ایران انجام داده ، مورد پذیرش اروپایی‌ها قرار گرفته اما آمریکا به دلیل فشار لابی صهیونیستی و رژیم اسرائیل سعی دارد که از مسئولیت‌های خود و دادن امتیاز به ایران شانه خالی کند اما سرانجام ناچار خواهد شد که شرایط ایران را بپذیرد».

وی درباره شرایط ایران نیز توضیح داد: «یکی از این شرایط بازگشت به برجام و دادن تضمین‌های لازم برای آن است که دوباره از برجام خارج نشود؛ است. رفع تحریم‌ها و فروش نفت ایران نیز بخشی از خواسته‌های ایران است که طبیعتا آمریکا به آن تن خواهد داد».

هانی‌زاده گفت: «اکنون اختلاف نظر بین رژیم صهیونیستی و آمریکا شدت گرفته است، به گونه‌ای که نفتالی بنت چندین بار خواست که با جو بایدن تماس تلفنی داشته و درباره پیش نویس برجام صحبت کند اما بایدن از پاسخ دادن به تلفن‌های نخست وزیر اسرائیل خودداری کرد. این نشان می‌دهد که تیم بایدن به شدت نیازمند بازگشت به برجام و دادن امتیاز به ایران است».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی خاطر نشان کرد: «بر همین اساس، به نظر می‌رسد که تا قبل از فرارسیدن زمستان که مصرف انرژی در اتحادیه اروپا بالا خواهد رفت، این کشورها ناچار می‌شوند برای جایگزین کردن نفت و گاز روسیه به سوی ایران متمایل شوند».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها