خبر به روایت «فردا»

میانجیگری ایران در جنگ اوکراین/ شرط توافق/ پایان گورباچف

کد خبر: 1172050

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

میانجیگری ایران در جنگ اوکراین/ شرط توافق/ پایان گورباچف

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ جدایی راه از شهرسازی

«اعتماد» با اشاره به اینکه همزمان با افزایش شایعات درباره آینده رستم قاسمی در وزارت راه، اخباری درباره تفکیک وزارتخانه تحت مدیریت او منتشر شده است، در تیتر یک امروز خود به بررسی مزایا و معایب این تفکیک پرداخته است. همچنین نوشته: « ایده‌ای که شخص ابراهیم رییسی یک‌بار 19مردادماه 1400 با ارسال نامه‌ای به رییس مجلس، خواستار از دستور کار خارج شدن آن بود، اما تنها یکسال بعد در قالب لایحه، دوباره به بهارستان بازگشت؛ بدون اینکه مشخص شود چرا در مردادماه 1400 با آن مخالفت شد و چرا همان ایده با همان محتوا حدود یکسال بعد دوباره مطرح شد؟ ... به‌رغم وعده صریح رییس‌جمهوری در خصوص ساخت 1میلیون مسکن سالانه، این روند عملیاتی نشده است. بر این اساس، دولت راه چاره را در آن دیده است به همان مسیری بازگردد که یکسال پیش کارشناسان و نمایندگان مجلس روی آن پافشاری می‌کردند. روندی که به نظر می‌رسد در خصوص تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه «صنعت و معدن» و «بازرگانی» نیز صدق می‌کند.» 

اعتماد

جوان/ میانجیگری ایران در جنگ اوکراین

«جوان» امیرعبداللهیان و همتای روسی‌اش، لاوروف را عکس یک کرده با عنوان «میانجیگری ایران در جنگ اوکراین» نوشته: «حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که به مسکو سفر کرده است، در دیدار با همتای روسی خود راه‌های تقویت روابط اقتصادی و ترانزیتی دوکشور، احیای برجام و همچنین پرونده بحران اوکراین را بررسی کرد. سفر وزیر خارجه از این رو اهمیت دارد که در ماه‌های اخیر تهران و مسکو مناسبات خود را در همه عرصه‌ها تقویت کرده‌اند؛ اتحادی که غربی‌ها به‌شدت از آن ابراز نگرانی می‌کنند. اما حالا آن‌طور که اشاره شده است وزیر خارجه ایران حامل پیام ماکرون است و به‌عنوان میانجیگر در جنگ اوکراین به روسیه سفر کرده است.درحالی که امریکا تلاش می‌کند با همه ابزار‌های خود ایران و روسیه را از هم دور کرده و دوکشور را در نظام بین‌الملل منزوی کند، این اقدامات نه تنها در روابط دوکشور گسستی ایجاد نکرده بلکه در ماه‌های اخیر روابط تهران و مسکو در بالا‌ترین سطح خود قرار گرفته است.»

جوان

شرق/ غفلت نفتی

«شرق» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «غفلت نفتی» به این اشاره دارد که «همسایگان ایران از میادین مشترک نفت و گاز تا ۵۰ برابر کشور ما برداشت می‌کنند». 

این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به حکم وزیر نفت برای تدوین نقشه راه توسعه میادین مشترک، مشکلات و ابهامات موجود در این مسیر را برشمرده و نوشته: «واقعیت این است که در اغلب میادین مشترک از رقبا عقب هستیم و رقبا معطل ما نیستند و انگیزه‌ای هم برای معطل‌شدن و مشارکت ندارند ... همکاری دو وزارتخانه نفت و امور خارجه در راستای فشارآوردن به رقبا در جهت کنترل ایشان در خوردن حق تاریخی و جغرافیایی ما در میادین مشترک لازم است».

شرق همچنین نوشته: «شاید هم جناب وزیر با تصور اینکه در شرایط کنونی اقدام جدی در زمینه توسعه میادین مشترک مقدور نیست، خواسته است با انشای این حکم توپ را به زمین یک جناح سیاسی پاس دهد! که در‌ این‌ صورت نیز باید به ایشان توجه داد که منافع ملی در اولویت است.»

شرق

کیهان/ تلاش غربگراها ناکام ماند 

«کیهان» جلد دو روزنامه اصلاح‌طلب سازندگی و اعتماد را عکس یک کرده و با عنوان «تلاش غربگراها ناکام ماند دولت اجازه نداد تورم 3 رقمی ‌شود» نوشته: «در حالی ‌که منتقدان دولت سیزدهم چنین القا می‌کردند که با حذف رانت ارز 4200، تورم 3 رقمی در اقتصاد بروز می‌کند، اما تدابیر دولت مردمی اجاره نداد این خواب‌ها تعبیر شود.»

در این گزارش آمده است: «دولت سیزدهم در مسیر اصلاحات اقتصادی و ترمیم وضعیت بجا مانده از دولت قبل، علاوه‌بر ابعاد مشکل اصلی، با موانع مختلفی رو‌به‌رو بوده است که یکی از مهم‌ترین آنها، اظهارات گاه‌ و بی‌گاه برخی افراد است که بعضاً خود را ذیل عنوان اقتصاددان مطرح می‌کنند و با ارائه تحلیل‌های منحرف‌کننده، در مسیر دولت سنگ‌اندازی می‌کنند. این افراد که در موقع ارائه تحلیل آن را با آب‌وتاب در رسانه‌های خود دست‌به‌دست می‌کنند، وقتی معلوم شد تحلیل آنها اشتباه از آب درآمده و فقط اسباب زحمت را فراهم کرده‌اند، در سکوت خبری فرو می‌روند.»

کیهان

آرمان ملی/ ساخت مسکن کارگری درسایه2دولت

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود با عنوان «ساخت مسکن کارگری درسایه2دولت» به نقل از کمال اطهاری کارشناس حوزه مسکن، نوشته: «از زمان دولت احمدی‌نژاد و پس از آن روحانی و هم اکنون در این دولت ساخت مسکن تحت عناوینی مانند مسکن مهر، مسکن ملی و نهضت ملی مسکن فعالیت ناقصی به جای اجرای طرح مسکن جامع و یکپارچه را داشتند و هرازگاهی که ناشی از تنگ شدن عرصه بر گروه آسیب پذیر جامعه و بلند شدن صدای اعتراض آنها بود دولت از ساخت خانه برای کارگران و گروه آسیب‌پذیر خبر می‌داد اما پس از چندی هیچ خبری از این امر نشده و به ناچار از واگذاری تسهیلاتی دم می‌زنند که آن هم از توان دولت‌ها خارج است ... دخالت دولت در بازار مسکن به این معنی نیست که دولت در ساخت مسکن حضور داشته باشد ... لازم است تأکید داشته باشد که اقتصاد رانتی ‌شکل نگیرد و سیاست‌های اقتصاد کلان کشور با پروژه ساخت مسکن همخوانی داشته باشد اما قفل‌شدگی بازار مسکن مانع از این می‌شود که ما امیدی به بهبود اوضاع ساخت‌وساز مسکن در آینده داشته باشیم».

آرمان ملی

ایران/ ایران پل صلح

«ایران» با اشاره به اینکه «رئیس جمهور فرانسه از آیت الله رئیسی درخواست کرد درباره جنگ اوکراین میانجیگری کند» تیتر زده «ایران پل صلح» و نوشته: «دیپلماسی تهران در یک سال گذشته که به ارتقای جایگاه کشورمان در منطقه و فرامنطقه منجر شده است همزمان با آن است که  کشورهای غربی در استیصال به سر برده و نگران زمستان سرد خود هستند. از همین رو آنها اکنون دست به دامن ایران شده‌اند تا از حسن روابط ایران با مسکو و کی‌یف استفاده کرده و زمینه را برای توقف جنگ و برقراری مجدد صلح فراهم آورند. اکنون خبرها حکایت از آن دارد که یکی از رهبران کشورهای اروپایی از آیت‌الله رئیسی برای ورود به این مسأله و ایفای نقش سازنده درخواست یاری کرده است.

در پی همین رخدادها بود که وزیر امور خارجه کشورمان سه‌شنبه شب راهی مسکو شد تا با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو نماید. حسین امیرعبداللهیان پیش از ترک تهران خبر داد که هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین براساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است.»

ایران

سازندگی/ پایان بازمانده

«سازندگی» کارتونی از گورباچف را عکس روی جلد کرده و با تیتر «پایان بازمانده» نوشته: «میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی، مبتکر و قربانی پروستریکا درگذشت». در این گزارش آمده است: «غرب از او به عنوان رهبری عمل‌گرا که آشکارا اتحاد جماهیر شوروی را از امپراطوری رو به زوال شوروی دور کرد و به سوی اقتصاد مدرن‌تر که در مقیاس جهانی ادغام شده بود، پیش برد؛ یاد می‌کند. اما در داخل روسیه، بسیاری بر این باورند که گورباچف موجبات فروپاشی اعتبار و قدرت شوروی را فراهم کرد و هم‌زمان با تکیه بر نفوذش، اصلاحتی بی‌فایده را موعظه کرد. به نوشته تایم بر اساس داده‌های یک نظرسنجی در سال 2017 بیش از 30 درصد روس‌ها از او خشمگین بودند و 13 درصد متنفر، چراکه برای بسیاری از مردمان روس، «گورباچف» نمادی بود از پایان عظمت روسیه.»

این گزارش درباره گروباچف افزوده است: «گروباچف اواخر سال 1991 زمانی که از سمتش کناره‌گیر کرد، دستورالعمل مشخصی برای فعالیت‌های بعدی‌اش نداشت؛ آخرین رهبری شوروی از هم پاشیده در گذشته بود و از همین رو، میراث انداکی به لحاظ تئوری برای دوران بازنشستگی او مانده بود.»

سازندگی

جام جم/ لزوم بسته‌شدن پرونده ادعاهای بی‌اساس 

«جام‌جم» در تیتر یک امروز خود از یک مناقشه قدیمی در توافق گزارش می‌دهد و با عنوان «لزوم بسته‌شدن پرونده ادعاهای بی‌اساس آژانس» نوشته: «راه دیگری نیست. مرور تمام مواضع مقامات سیاسی این را نشان می‌دهد. تهران نمی‌تواند هم توافق را بپذیرد و هم در منگنه سیاسی‌کاری‌های آژانس بماند. این خیلی طبیعی است. هیچ کشوری چنین فشار مضاعفی را تحمل نمی‌کند، آن هم بر اساس ادعاهای رژیم دیوانه‌ای مانند رژیم‌صهیونیستی که آژانس را به اقدام سیاسی علیه ایران تحریک کرده است؛ ما اساسا قرار است به توافق برسیم که این پرانتزهای باز بسته شود و اگر چنین اتفاقی رقم نخورد، توافق کردن با بی‌توافقی فرقی ندارد. 

تهران این موضوع را به‌صراحت در هر سطحی اعلام کرده و وقتی این موضوع توسط رئیس شورای عالی امنیت ملی هم گفته شده است ... طبیعی است اگر قرار باشد هم توافق کنیم و هم این فشارهای سیاسی ادامه داشته باشد، یک زیان محض است که هیچ کشوری آن را نمی‌پذیرد؛ بنابراین تنها راهی که ایران به تمام تعهدات خود عمل کند و وارد مرحله اجرای تعهدات شود،‌ بستن پرونده‌های آژانس علیه تهران است.»

جام جم

هم میهن/ پایان پایان بخش

«هم‌میهن» امروز تا حدی شبیه «سازندگی» است. از این جهت که هم گروباچف را برای عکس روی جلد برگزیده ، هم از پس زمینه سرخ استفاده کرده و هم در تیتر بر واژه «پایان» تاکید کرده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در شماره امروز خود ریشه‌های سیاسی و اقتصادی و ابعاد جهانی فروپاشی شوروی را بازخوانی کرده، به ارزیابی تاثیر آن بر سیاست خارجی ایران و بازخورد آن بر سیاستمداران ایران پرداخته است. همچنین از روایت داستان فروپاشی در کتاب و فیلم‌ها نوشته است. 

درباره گروباچف اما احمدزیدآبادی نوشته: «برخی تحلیل‌گران میخائیل گروباچف را عامل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌دانند. اما او در واقع آخرین تیر ترکش حزب کمونیست شوروی بود که برای حفظ امپراتوری شوراها از کمان رها شد. گروباچف هنگامی زمام امور اتحاد شوروی را به دست گرفت که علائم بحرانی خردکننده در تمام شئون اداره امپراتوری در افق نمایان شده بود».

هم میهن

وطن امروز/ گاز قطعه !

«وطن امروز» که هر چند روز یک بار درباره بحران انرژی در اروپا گزارشی می‌نویسد، امروز پوتین را عکس یک کرده و در گزارشی با تیتر «گاز قطعه !» از این خبر داده که «روسیه خط لوله «نورد استریم 1» را به خاطر تعمیرات برای 4 روز بست». این روزنامه اصولگرا نوشته: «روسیه دیروز، چهارشنبه، عرضه گاز از طریق مسیر اصلی تامین گاز اروپا را متوقف کرد و این امر باعث تشدید جنگ اقتصادی میان مسکو و اتحادیه اروپایی و همچنین افزایش چشم‌انداز رکود و جیره‌بندی انرژی در برخی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی شد. دولت‌های اروپایی از این نگرانند که مسکو در تلافی تحریم‌های غرب که پس از حمله به اوکراین وضع شده‌اند، قطعی گاز را تمدید کند. آنها همچنین روسیه را به استفاده از منابع انرژی به ‌عنوان اهرم فشار علیه قاره سبز متهم کرده‌اند. این در حالی است که مسکو انجام این کار را رد کرده و دلایل فنی و کارشکنی و تحریم‌های غرب را دلیل کاهش عرضه گاز  ذکر کرده است.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ پرش درآمدی ببرهای آسیایی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «پرش درآمدی ببرهای آسیایی» نوشته: «صنعتی شدن، ببرهای آسیا را از فقر نجات داد. بررسی تاریخ توسعه صنعتی در جوامع شرقی و کشورهای موسوم به ببرهای آسیا الگوی موفقی از پرش درآمدی را نشان می‌دهد. شناخت این الگوی تاریخی، درس‌آموخته‌های بسیاری برای کشورهای فقیر و جوامع گرفتار در «دام درآمد متوسط» دارد. گزارش تازه مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران با مطالعه تاریخ توسعه صنعتی در چین، کره‌جنوبی، ژاپن و تایوان، نقطه اشتراک توسعه صنعتی در این کشورها را تغییر شکل تولید از محصولات ساده، انبوه و ارزان صنعتی در رشته‌فعالیت‌های سبکی نظیر غذا، پوشاک و کفش، به محصولات دارای پیچیدگی، فناوری و ارزش بالا در صنایع سنگینی همچون خودرو، ماشین‌آلات، کشتی، فلزات و تجهیزات ترابری عنوان کرده است. در عین حال گرچه تقاضای چشمگیر داخلی در مراحل اولیه رشد صنعتی به کمک صنایع در این کشورها آمده اما این رقابت در بازارهای جهانی و جهش صادرات صنعتی بوده که الگوهای تولید را در این کشورها به کل تغییر داده و درآمد آنها را با رشد چشمگیری روبه‌رو کرده است.»

دنیای اقتصاد

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها