ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با «فردا»:

دولت آمارها را بدون تطبیق با زندگی مردم اعلام می‌کند

کد خبر: 1172677

ابوذر ندیمی گفت: دولت از نظر علمی دروغ نمی‌گوید اما این راست‌گوییِ علمی مشکلی از مشکلات مردم را حل نمی‌کند.

دولت آمارها را بدون تطبیق با زندگی مردم اعلام می‌کند

گروه سیاست سایت فردا: گفته می‌شود تورم حدود 20درصد کاهش یافته است؛ موضوعی که گرچه مهم است اما شاید در زندگی مردم آن طور که انتظار می‌رود، دیده نشود؛ اما علت چیست؟

ابوذر ندیمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «همه گرانی‌ها در جامعه اثر یکسان ندارند. بعضی گرانی‌ها صرفا یک بخش از جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ مثلا فرض کنید یک کالای صعنتی گران شده که متقاضی‌اش محدود است که طبیعی است در این شرایط همه جامعه گرانی آن کالا را احساس نمی‌کنند اما گرانی کالاهای خوراکی به دلیل آنکه همه جامعه از آنها استفاده می‌کنند، محسوس است».

او ادامه داد: «اکنون سه بحث وجود دارد؛ نخست آنکه دولت میانگین کاهش تورم کالاها را اعلام می‌کند اما اینکه این میانگین همان چیزی است که در جامعه احساس می‌کنیم، خیر این نیست. دوم آن است که آن دسته از کالاهایی که همچنان گران است، کالاهایی نیست که عموم مردم مثلا یک بار در طول عمر خود سروکارشان به آن بیفتد و مصرف عمومی دارند و کالاهای روزمره مردم هستند. مردم اکنون نمی‌توانند گوشت بخرند و این یعنی تحت فشار قرار گرفتن معیشت مردم یا از پس پرداخت اجاره‌بها برنمی‌آیند و وعده ساخت چهار میلیون مسکن هم دردی از دردهای مردم دوا نمی‌کند و سومین نکته آن است که دولت نباید به صورت نقطه به نقطه تورم را بررسی کند و بگوید مثلا سال گذشته همین موقع‌ها تورم بیشتری داشتیم زیرا تورمی که بر مردم وارد شد، آن‌قدر بالا بود که مردم توان زندگی ندارند؛ خواه از آن تورم عجیب 20درصد هم کاسته شده باشد».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «دولت از نظر علمی دروغ نمی‌گوید اما این راست‌گوییِ علمی مشکلی از مشکلات مردم را حل نمی‌کند. مردم وقتی به تورم نگاه می‌کنند، می‌بینند که بازنده‌اند؛ می‌خواهند خودرویی بخرند اما می‌بینند قیمت خودرو از پولی که جمع کرده‌اند جلو زده است، درباره مسکن همین‌طور و موارد متعدد دیگر که در همه این موارد می‌بینند که بازنده شده‌اند. نکته مهم دیگر آن است که یکی از علل کاهش قیمت‌ها خریدنکردن مردم است؛ به بیان دیگر مردم وقتی می‌بینند توان خرید گوشت را ندارند، این محصول را از سبد خریدشان حذف می‌کنند تا صرفه‌جویی کرده باشند؛ یعنی سبک زندگی‌شان تغییر می‌دهد هرچند سلامتی‌شان به خطر افتد. در این بین طبیعی است مثلا قیمت گوشت قدری پایین آید که این ربطی عملکرد دولت ندارد. اکنون با یک فریب علمی در حوزه اقتصاد مواجهیم».

او اظهار کرد: «یکی از راهکارهای دولت برای موافق‌جلوه خود، مقایسه با بدهای دنیاست؛ یعنی می‌گوید اگر فلان‌قدر تورم وجود دارد، در فلان کشور هم این فاجعه اقتصادی وجود دارد که این مقایسه به درد مردم نمی‌خورد زیرا اصل مشکل را حل نمی‌کند. دومین مسئله آن است که دولت آمارها را بدون تطبیق با زندگی مردم اعلام می‌کند. دیگر آنکه دولت‌ها عادت دارند خودشان را با دیگران مقایسه کنند و خوب خودشان را با بدِ دیگران مقایسه کنند و بگویند مثلا در دولت قبل این مشکل وجود داشت و در دولت ما این موفقیت تا به این شکل همیشه برنده باشند».

ندیمی در پایان گفت: «مسئولان نباید تحریم و تورم را پای مردم بگذارند. این وضعیت اقتصاد، زندگی مردم را به شدت تحت تأثیر قرار داده است و همه مسئولان باید با توجه به واقعیات زندگی مردم سخن بگویند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها