حدادعادل: متاسفانه در رابطه با اربعین آن‌چنان، کار دانشگاهی صورت نگرفته است

کد خبر: 1172890

استاد دانشگاه تهران درباره ویژگی های پیاده روی اربعین گفت: رویداد اربعین ظرفیت عظیمی را در تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد می کند.

حدادعادل: متاسفانه در رابطه با اربعین آن‌چنان، کار دانشگاهی صورت نگرفته است

پنجمین همایش بین‌المللی اربعین امروز در دانشگاه علامه طباطبایی(ره)  برگزار شد.

 عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، در آیین افتتاحیه این همایش گفت: قیام امام حسین علیه السلام آنقدر موثر، همه جانبه و پرفروغ بود که هیچ حادثه‌ای در تاریخ به عمق و گستردگی آن سراغ نداریم.

وی افزود: این حادثه از تمامی ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و روان‌ شناختی آن‌ قدر الهام‌بخش و تاثیرگذار بوده که در طول تاریخ منشا حرکات بزرگی بوده و خواهد بود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: فداکاری امام حسین برای احیاء ارزش‌های اسلامی، آزادگی، امر به معروف و نهی از منکر در جهان طنین انداز است. ظرفیت‌های بزرگی تاریخی و اجتماعی در این حادثه بزرگ وجود دارد. بزرگداشت قیام امام حسین و اربعین یعنی بزرگداشت ارزش‌های انسانی و تن ندادن به رذالت‌ها و مصداق جمله هیهات من الذله است.

معتمدی خاطرنشان کرد: محور این همایش بزرگ نیز مقاومت انتخاب شده است و این مسئله در راستای این است که بتوانیم از این ظرفیت عظیم استفاده کرده و بهره ببریم و حتی بتوانیم رفتار و اتفاقی که در این جمعیت میلیونی افتاده است را تحلیل کنیم.

در ادامه این مراسم، حسین کچوئیان در مورد ابعاد اجتماعی و فرهنگی اربعین اظهار داشت: رخداد اربعین رخداد عجیبی است و  دو مسئله اساسی برای فهم آن وجود دارد: یک، ماهیت این رخداد است. رخدادی که به عنوان بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی است و پیوندی با انقلاب دارد؛ دو، آثار و پیامد هایی است که این رخداد در تاریخ به عنوان بخش مهمی در مقاومت و فراملی کردن آن داشته است.

وی با بیان اینکه این رخداد پاسخ به یک شرایط تاریخی است که از دو وجه به آن اشاره می‌شود، یادآور شد: پاسخ به شرایط تاریخی انقلاب اسلامی و شرایط جهانی است. اما استدلال ما برای این ادعاهایمان چیست؟ و تمدن چه ویژگی باید داشته باشد.

کچوئیان ادامه داد: مهم‌ترین مسئله ایجاد ارزش نوین است که یک تمدن را متمایز می‌کند و به واسطه ظهور ارزش‌های تازه و بنیادین تمایز ایجاد می‌کند. همه این رخدادها باید بتواند تحول اجتماعی ایجاد کند که لازمه تحقق بخشی به ارزش‌های نوین هم همین ایجاد تحول اجتماعی است. رویداد اربعین این ویژگی‌ها را در خود دارد و ظرفیت عظیمی را می‌تواند در تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد کند.

وی تاکید کرد: اربعین یکی از نشانه‌های هویت شیعه بودن است و اربعین جایی است که اجتماع جدید شیعه به وجود می‌آید و پیوندها و روابطی که در این پیاده‌روی ایجاد می‌شود. این رویداد دارای ظرفیت‌های بزرگی برای ایجاد ارزش‌ها دارد و اساس و بنیاد یک اجتماع عظیم و به وجود آمدن نیروهای جدید اجتماعی را فراهم می‌کند.

حداد عادل  نیز در سخنانی با اشاره به اینکه متاسفانه در رابطه با اربعین آن‌چنان، کار دانشگاهی در کشور صورت نگرفته و به آن کمتر پرداخته شده است، تصریح کرد: حتی منابع اکثرا غربی هستند، به جامعه دیگری تعلق دارد و به واقعیات جامعه ما مربوط نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در اوایل دهه چهل در دانشگاه تهران که بودم، جریان اسلامی گسترده نبود، بلکه جریان چپ خیلی مطرح بود و کمی از آثاری از ملی‌گرایی دهه سی به جا مانده بود، تاکید کرد: معمولا در بحث با دیگر دانشجویان که نظری فکر می‌کردند و حتی توسط سایر دانشجویان دگراندیش این ادعا می‌شد که تفکر اسلامی نتوانسته جایی را اداره کند. انقلاب اسلامی پاسخ به این سوال بی جواب آن موقع ما بود.

حدادعادل ادامه داد: اربعین یک واقعیت عینی است، چه اینکه دانشگاه بخواهد راجع به آن مطالعه بکند یا نکند. به جای بحث‌های نظری، فکری و انتزاعی می‌توان به بررسی حاد این واقعیت پرداخت و برای یک محقق علوم اجتماعی و یک پژوهشگر فرصت بسیار خوبی است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها