در گفتگو با فردا مطرح شد؛

راز تعلل بایدن برای بازگشت به برجام

کد خبر: 1173386

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: بایدن می خواهد نخست انتخابات میان دوره ای کنگره انجام شود و بعد توافق هسته ای با ایران اتفاق بیفتد.

راز تعلل بایدن برای بازگشت به برجام

گروه سیاسی فردا: پس از جواب ایران به پاسخ آمریکا،‌ واشنگتن موضع انتقادی به خود گرفته است و اروپایی‌ها نیز خود را کلافه نشان می‌دهند اما این رفتار غرب بیش از آنکه واقعی باشد، یک تاکتیک نمایشی برای فرار از پاسخث شفاف به خواسته منطقی ایران است.

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره سرنوشت مذاکرات برجامی گفت: احساس می کنم مذاکرات به نتیجه می رسد و توافق حاصل می شود اما در حال حاضر هر طرفی بیشتر مقاومت کند، در موقعیت بهتری قرار می گیرد. ایران احساس می کند اروپا با زمستان سخت مواجه است و برای عبور از این چالش سخت به آمریکا فشار خواهند آورد تا هر چه سریعتر برجام احیا شود.

وی با بیان اینکه آمریکا می خواهد هزینه احیای برجام را از جیب اروپایی ها بپردازد، ‌افزود: ایران بر حل موضوعات پادمانی پیش از احیای برجام اصرار دارد با این استدلال که پرونده PMD در گذشته بسته شده بود اما آمریکا می گوید «موضوعات مطرح در آژانس بین المللی انرژی اتمی ربطی به ما ندارد و آژانس سازمانی مستقل است». در مقابل ایران این موضع آمریکا را تلاش برای بازنگه داشتن پرونده ایران می داند تا بهانه برای بدعهدی های آتی فراهم باشد.

این استاد دانشگاه تآکید کرد: در تقابل کنونی بین ایران و آمریکا طرف پیروز ایران خواهد بود چون بایدن چاره ای ندارد جز آنکه خواست ایران را بپذیرد. امروز روس ها قصد دارد در مقابله با ناتو، پیمان شانگهای را تقویت کنند، آمریکا نیز این را می داند بنابراین نمی خواهد ایران بیش از این به شرق نزدیک شود؛ از طرفی نیز نمی خواهد سریع توافق با تهران را قبول کند چراکه این اتفاق معنی عقب نشینی می دهد.

وی ادامه داد:‌ بایدن می خواهد نخست انتخابات میان دوره ای کنگره انجام شود و بعد توافق هسته ای با ایران اتفاق بیفتد بنابراین در حال حاضر مقاومت می کند تا اولا زمان بخرد و ثانیا قدری بر محاسبات ایران اثر بگذارد اما ایران از درست بودن محاسبات خود اطمینان دارد.

این نماینده ادوار مجلس درباره چرایی  تأکید کرد: با وجودی که امروز همه کارها برای حصول توافق انجام شده، بایدن می خواهد فضای توافق را به وجود آورد و تأثیر آن را بر انتخابات کنگره ببیند اما امضای احیای برجام را به بعد انتخابات موکول کند تا میوه آن را در انتخابات ریاست جمهوری 2 سال آینده بچیند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها