«فردا» گزارش می‌دهد

روحانی می‌تواند جای هاشمی را بگیرد؟

کد خبر: 1173751

روزنامه جام‌جام نوشته که حسن روحانی برای ایفای نقشی مشابه هاشمی رفسنجانی می‌کوشد و شاید در این مسیر به بیان ناگفته‌ها نیز بپردازد. این پیش بینی اما خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا ...

روحانی می‌تواند جای هاشمی را بگیرد؟

گروه سیاست سایت فردا - حسن روحانی در هفته‌های اخیر سکوت را شکسته و سعی دارد از حاشیه خارج شود. به باور کارشناسان و تحلیلگران او برای بازگشت به قدرت می‌کوشد اما موانع بسیاری پیش رو دارد. پرواضح است که اصلی‌ترین چالش و مانع او عملکرد هشت ساله دولت یازدهم و دوازدهم است. همان دستاوردی که به روایت آمار و بنا به تجربه مردم و بر اساس اعتراف مدیران همان دولت‌ها برابر بود با «هیچ».

نکته دوم این است که روحانی و همکاران و حامیانش نه حرف‌تازه‌ای برای گفتن دارند و نه رویکرد و راهبرد جدیدی در چنته دارند که بتواند نظر افکار عمومی را جلب کند. آنها با همان کلید واژه «نگذاشتند» برگشته و سعی دارند از فرصتی که ناراضایتی موجود - عمدتا از وضعیت اقتصادی و معیشتی - در اختیارشان گذاشته است؛ بهره‌برداری کنند. برای این کار هم البته به گفته اصلاح‌طلبانی مثل  صادق زیباکلام ، دیر کرده‌اند. 

هرچه باشد اصلاح‌طلبان در همان دولت دوازدهم بارها به روحانی توصیه کرده بودند که بیاید و حرف بزند و از اینکه چه موانعی پیش رو دارد بگوید. او اما سکوت کرد چون حرفی برای گفتن نداشت. حالا اما وقتی تا روز آخری که فرصت داشت، قدرت را حفظ کرد و به گفته خودش به توصیه‌هایی که مبنی بر استعفا داشت، توجه نکرد؛ آمده تا حرف بزند! اینکه آنچه می‌گوید چقدر واقعی است و چقدر بهانه جویی و فرافکنی هم که خود بحث مفصلی است.

به هر روی آنچه اکنون به نظر می‌رسد تلاشی است که روحانی و حامیانش می‌کنند تا عملکرد خود را توجیه کرده و فرصتی برای بازگشت به عرصه قدرت برای خود فراهم آورنند. با توجه به همین رویکردشان نیز برخی رسانه‌ها دست به تحلیل زده و درصدد پیش بینی رفتار آتی آنان برآمده‌اند. مثلا روزنامه «جام جم» امروز نوشته: «او تمایلی ندارد مانند روسای جمهور سابق از عرصه سیاسی فاصله بگیرد و در این میان بیشتر نگاهش به بازی کردن نقشی همچون هاشمی رفسنجانی است.»

این روزنامه اصولگرا افزوده است: «بیرون آمدن روحانی از فاز سکوت و گوشه‌نشینی و برگزاری جلسات مداوم با مدیران دوره خود و چهره‌های شاخص جریان اصولگرا، اعتدالی و اصلاح‌طلب این گمانه را تقویت می‌کند که حسن روحانی برای آینده سیاسی خود برنامه‌هایی دارد و حتی ممکن است در این مسیر تن به افشای برخی ناگفته‌ها بدهد.»

این پیش بینی جام جم اما خیلی هم منطقی به نظر نمی‌رسد. به این خاطر که اولا اگر روحانی ناگفته‌ای داشت همان وقت که حامیان اصلاح‌طلبش اصرار می‌کردند، می‌گفت یا حداقل در این یک سال و اندی که ریاست دولت را واگذار کرده است. دوما حسن روحانی به گفته بسیاری از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا ظرفیت ایفای نقش هاشمی رفسنجانی را در فضای سیاسی ایران ندارد. او حتی اگر از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار نمی‌شد، شاید رئیس جمهور هم نشده بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها