رامین مهمان‌پرست در گفت‌وگو با «فردا»:

برای همه طرف‌ها بهتر است هرچه زودتر توافق نهایی شود

کد خبر: 1173906

رامین مهمان‌پرست گفت: آنچه باید برای ما مهم باشد تأکید بر حقوق کشورمان است و نباید منافع ملی‌مان را به بحث مذاکرات گره بزنیم.

برای همه طرف‌ها بهتر است هرچه زودتر توافق نهایی شود

گروه سیاست سایت فردا: دیدار اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با گروه‌های صهیونیستی مخالف برجام به‌نظر می‌رسد دارای پیام باشد؛ اینکه آمریکا فعلا قصد ندارد در مسیری منطقی در عرصه مذاکره قدم بردارد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، درباره این موضوع به سایت «فردا» گفت: «جریان تندروی آمریکا تلاش می‌کند یا توافقی با ایران صورت نگیرد یا آنکه تا جایی که می‌شود امتیازاتی از ایران گرفته شود و هروقت مذاکرات در آستانه توافق نهایی قرار می‌گیرد، تحرکات مخالفان برجام چه در آمریکا و چه صهونیست‌ها که با هر توافقی با ایران مخالفند، شدت می‌گیرد اما در این بین آنچه باید برای ما مهم باشد تأکید بر حقوق کشورمان است؛ به نحوی که فارغ از آنچه در میان غربی‌ها و صهونیست‌ها می‌گذرد ما نباید به تحمیل‌های آنها تن دهیم».

او ادامه داد: «این طور نیست که در میان آمریکایی‌ها دو دستگی در قبال صهیونیست‌ها وجود داشته باشد و هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان مترصد تأمین منافع صهیونیست‌ها هستند اما به هر حال این هم واقعیتی است که شعار دموکرات‌ها بازگشت به برجام و حل‌وفصل مسائل از طریق دیپلماسی بوده است و به ویژه در آستانه انتخابات کنگره که در آبان‌ماه برگزار می‌شود، دموکرات‌ها می‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد اما در عین حال می‌خواهند حداکثر امتیازی که می‌توانند را از ایران بگیرند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «همه جریان‌های همسو با غرب می‌خواهند ایران تضعیف شود و یا برجام به نتیجه نرسد یا اگر هم می‌رسد با تحت فشار قراردادن ایران باشد. صهیونیست‌ها در رأس این جریان‌ها قرار دارند و تنها راه مقابله با سنگ‌اندازی‌های آنها این است که ما تصمیمات خود را به تحولات خارج از ایران گره نزنیم و از سر قدرت به معنای تکیه بر توانمندی‌های داخلی‌مان مذاکره کنیم. هرچه هم غربی‌ها توافق را به تأخیر بیندازند برای ما می‌تواند مهم نباشد، مشروط به آنکه سعی کنیم مشکلات اقتصادی را سامان دهیم و وضعیت معشیت مردم را بهبود بخشیم. در این شرایط هرچه زمان بگذرد به ضرر غربی‌هاست و برای ما مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در صورتی که ما اقتصاد را رها کنیم و منتظر به نتیجه‌رسیدن مذاکرات باشیم، تأخیر در توافق به ضررمان خواهد بود و غربی‌ها می‌توانند فشارهایشان را افزایش دهند».

او درباره ارتباط آمریکا و رژیم صهونیستی اظهار کرد: «هر دولتی منافع خود را لحاظ می‌کند اما به طور کلی مواضع آمریکایی‌ها از هر جناح سیاسی که باشند به صهیونیست‌ها نزدیک است اما به هر حال در عالم سیاست، سیاست‌ورزی‌های متفاوتی وجود دارد؛ برخی از تندروی‌های صهیونیست‌ها به عنوان اهرم فشاری بر ایران استفاده می‌کنند و برخی هم صرفا منافع صهیونیست‌ها را اولویت قرار می‌دهند. در هر صورت همه نیروها به هر شکلی که پیش می‌روند در یک هدف مشترک‌اند؛ آن هم افزایش فشار بر ایران برای امتیازگیری بیشتر».

مهمان‌پرست در پایان گفت: «ما نباید منافع ملی‌مان را به بحث مذاکرات گره بزنیم. نباید بگوییم در غرب چه می‌شود پس ما باید چه کار کنیم. اکنون در پی تنش میان روسیه و اوکراین بیشتری ضرر را اروپایی‌ها متحمل شدند و حتی یک نظری وجود دارد که آمریکا اروپایی‌ها را در این دام انداختند تا آنها را به نوعی تنبیه کرده باشند برای آنکه در سال‌های اخیر اروپایی‌ها طرح تقویت اتحادیه اروپا و تصمیم‌گیری‌های مستقل از آمریکا مطرح می‌کردند. به هر حال به هر دلیلی اروپا در وضعیت سختی است اما بعید نیست که زمستان شود آمریکا از ذخایر انرژی خود استفاده کند و مانع افزایش شدید قیمت انرژی شود. بنابراین لزوما این‌طور نیست که هرچه به زمستان نزدیک شویم، شرایط توافق برای ما بهتر می‌شود. به نظر من در مقطع کنونی برای همه طرف‌ها بهتر است که مذاکرات به نتیجه برسد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها