احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با «فردا»:

روسیه مانع امضای توافق نهایی نمی‌شود

کد خبر: 1167964

احمد بخشایش اردستانی گفت: لابی‌ صهیونیستی نمی‌خواهد رابطه ایران و آمریکا بهبود یابد و به همین دلیل می‌بینیم که سناریوسازی می‌کنند.

روسیه مانع امضای توافق نهایی نمی‌شود

گروه سیاست سایت فردا: در آستانه توافق رفع تحریم‌ها شاهد آن هستیم که آمریکایی‌ها با لابی‌های گسترده صهیونیست‌ها مدام علیه ایران سناریوسازی می‌کنند اما این تحرکات چه‌قدر در نتیجه مذاکرات می‌تواند مؤثر باشد؟

احمد ، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «ایران و آمریکا 43سال است که با یکدیگر در جدال به سر می‌برند. در داخل خود آمریکا هم بر سر شکل ارتباط با ایران دعواهای بسیاری وجود دارد. جمهوری‌خواهان معمولا تمایل ندارند که با ایران به نتیجه برسند اما دموکرات‌ها به زعم خود به نتیجه‌رسیدن با ایران را نوعی مهار ایران می‌دانند و می‌گویند اگر با ایران به توافق برسیم در آن صورت جلوی اتمی‌شدن ایران را گرفته‌ایم و این را یک پیروزی دیپلماتیک برای خود قلمداد می‌کند. بنابراین در آمریکا دو نگاه نسبت به مذاکره با ایران وجود دارد. در ایران هم همین‌طور است و می‌بینیم که برخی نیروها اساسا با مذاکره با آمریکا مخالفند».

او ادامه داد: «در کنار همه اینها لابی‌ صهیونیستی هم نمی‌خواهد رابطه ایران و آمریکا بهبود یابد و به همین دلیل می‌بینیم که سناریوسازی می‌کنند و در آخرینش مشاهده می‌شود که ایران را متهم می‌کنند به قصد ترور جان بلتون یا اکنون مشاهده می‌شود که برخی مخافل صهیونیستی و آمریکایی می‌خواهند حمله به سلمان رشدی را بر گردن ایران بیندازند؛ این در حالی است که دولت ایران سال‌ها پیش اعلام کرد چنین قصدی ندارد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «به هر حال ایران اعلام کرده است که از کسانی که دست در به شهادت رساندن سردار سلیمانی داشته‌اند، نمی‌گذرد و از آن سو مسلمانان به دلیل توهین‌هایی که سلمان رشدی به پیامبر(ص)، اسلام و قرآن داشته، از او تنفر دارند و امام هم او را مهدورالدم اعلام کرده بودند اما اینکه حمله به او کار حکومت ایران باشد، خیر چنین نیست اما به هر حال نمی‌شود جلوی خشم چندمیلیارد مسلمان را گرفت و مسئولیت هر حمله‌ای به فردی هتاک که با نظام ایران نیست اما آمریکایی‌ها کاری به این کارها ندارند و می‌خواهند برای ایجاد ایران‌هراسی هر اتفاقی را بر دوش ایران بیندازند و ایران را نزد افکار عمومی تخریب کنند».

بخشایش اردستانی در پایان گفت: «در حال حاضر ایران قوی شده است و در نظام بین‌المللی نشان داد که هرچه تحریم‌های غربی‌ها بیشتر باشد، ارتباطات گسترده‌تری با کشورهای قدرتمندی ماند چین و روسیه می‌گیرد؛ به همین دلیل غربی‌ها متوجه شده اند که 40سال ایران را به سمت شرق هول داده‌اند؛ از سوی دیگر اروپایی‌ها هم زمستان سختی را در پیش دارند و به دلیل مناقشاتی که با روسیه دارند، خود را نیازمند سوخت ایران می‌بینند و می‌خواهند ایران را جانشین روسیه کنند. دولت کنونی آمریکا هم به نتیجه‌رسیدن با ایران را یک پیروزی دیپلماتیک می‌داند. برای ایران هم به هر حال در صورت به نتیجه‌رسیدن مذاکرات تحریم‌ها رفع می‌شود اما می‌ماند روسیه. من تصور نمی‌کنم روسیه بخواهد از ایران به عنوان ابزار گروگشی استفاده کند. روسیه اکنون در اوکراین دست برتر را دارد و صرفا از نظر سیاسی و دیپلماتیک به حضور ایران و چین در کنار خود نیاز دارد و برایش مهم نیست که ایران به اروپایی‌ها گاز بدهد یا نه و تصور نمی‌کنم روسیه بخواهد مانع امضای توافق نهایی شود»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها