خبر به روایت «فردا»

پاسکاری آژانس و اروپا / غرب علیه غرب / مرزهای و زائران

کد خبر: 1173932

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پاسکاری آژانس و اروپا / غرب علیه غرب / مرزهای و زائران

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ ازدحام در دو سوی مرز

«اعتماد» خبرنگار خود را به مرز فرستاده و گزارشی میدانی  از شرایط زائران ایرانی دارد. محمد باقرزاده نوشته: «هر چه جلوتر می‌رویم، صدای خواهش و التماس فردی پشت میکروفون بیشتر می‌شود: «سروران، بزرگواران، مردم عزیز به خدا مرز تا فردا باز نمی‌شود. برگردید و استراحت کنید.» این درخواست مدام با ادبیات مختلف تکرار می‌شود اما چندان به گوش مردمی که خود را تا نقطه صفر مرزی رسانده‌اند، شنیده نمی‌شود. در این بین مدام صدای آژیر آمبولانس‌ها هم بلند می‌شود و افراد گرمازده با شرایط وخیم به سرپل‌ذهاب منتقل می‌شوند. یکی از امدادگران هلال‌احمر حاضر در محل، شرایط را دشوار توصیف می‌کند و می‌گوید: «از ظهر و در همین سه،چهار ساعت، بیش از صد مراجعه‌کننده داشتیم. برخی با سرم و دارو حال‌شان بهتر می‌شود اما بسیاری را باید به بیمارستان منتقل کرد. با همه این شرایط اما کسی حاضر نمی‌شود مرز را ترک کند. البته مدیریت هم ضعیف بود و باید زودتر به مردم اطلاع می‌دادند.» تاییدیه این سخنان اما به‌وضوح در فضای اطراف نقطه مرزی مشخص است». 

اعتماد

جوان/ بنگاه‌داری بیمه‌ها روی تن‌رنجور بیماران

«جوان» در تیتر یک امروز خود دغدغه بیماران را دارد و از آثار و تبعات بنگاه‌داری بیمه‌ها می‌گوید. این روزنامه اصولگرا نوشته: «چالش دعوای تعرفه‌ای میان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و بیمه‌ها، قصه‌ای قدیمی است که همچنان حل نشده باقی مانده‌است. نکته قابل‌تأمل اینکه از نگاه کارشناسان حوزه پزشکی مقصر اصلی واقعی‌نشدن تعرفه‌ها کسی نیست جز بیمه‌ها! جالب اینجاست که بیمه‌ها پولی را که از مردم می‌گیرند و باید به پزشکان و مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی-درمانی پرداخت کنند، صرف سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه ملک و مسکن می‌کنند؛ درست همان کاری که بانک‌ها با پول مردم انجام می‌دهند.»

در ادامه این گزارش به نقل از عبدالرسول صداقت، عضو شورای عالی نظام پزشکی آمده است: «شورای عالی بیمه سلامت، تصمیم‌گیرنده اصلی برای تعیین تعرفه‌های پزشکی است، اما ساختار معیوب و غیر‌قانونی این شورا باعث شده تعرفه‌ها هرگز واقعی نشود و دلیل اصلی آن هم بر می‌گردد به اعضای شورای عالی بیمه سلامت که بیش از ۷۰ درصد آن‌ها را بیمه‌های دولتی و خصوصی تشکیل می‌دهند.»

جوان

شرق/ لاریجانی میان قوا؟

«شرق» علی لاریجانی را عکس یک کرده و دلیلش شایعاتی است که دیروز درباره انتصاب او به عنون رئیس هیئت عالی حل اختلاف قوا شنیده و تکذیب شد.

این روزنامه اصلاح‌طلب البته واکنش دیروز دفتر لاریجانی در این باره را یک تکذیبیه رسمی به حساب نیاورده و در عین حال که مایل است گمانه اخیر را تقویت کند، در گزارشی با عنوان «لاریجانی میان قوا؟» نوشته: «در حاکمیت یکدست‌شده فعلی و نبود اختلاف و تأکید بر همراهی سه قوه اصولگرا با هم، دیگر جایی برای اختلاف باقی نمانده است.‌ ... حال حتی در صورت صحت خبر، اینکه چقدر این هیئت در مراودات سیاسی فعلی نقش‌آفرین باشد، جای بسی تأمل دارد اما اینکه علی لاریجانی بر صندلی ریاست آن تکیه بزند اهمیتی دوچندان خواهد یافت؛ زیرا چنین انتصابی آن هم بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم و رد صلاحیت پرحاشیه‌اش، معانی مهمی در عالم سیاست‌ورزی در جمهوری اسلامی ایران دارد. ‌چندی پیش هم گمانه‌زنی‌ها در رابطه با حضور لاریجانی در انتخابات مجلس دوازدهم منتشر شده بود.»

شرق

کیهان/ همه عزاداران ملکه

«کیهان» در تیتر یک امروز خود با عنوان «همه عزاداران ملکه از وهابیون و سلطنت‌طلبان تا بهائیان و غربگرایان» نوشته: «با مرگ ملکه انگلیس، 70 سال سلطنت توأم با استعمار‌، جنایت‌، حمایت از دیکتاتورها و کودتا علیه دولت‌های مردمی در سراسر دنیا پایان یافت اما جامه‌درانی طیف عزادار او از وهابیون و سلطنت‌طلبان تا بهائیان و غربگرایان برای این ملکه جنایتکار، چهره واقعی دشمنان ملت ایران را بیش از پیش آشکار کرد.»

در این گزارش آمده است: «نکته قابل تامل اما واکنش رسانه‌های طیف مدعی اصلاحات بود که همانند صحنه‌گردانان اجاره‌ای مجالس عزا، در غم فقدان ملکه کشوری جنایتکار علیه ملت ایران جامه‌درانی کردند. خطی که این رسانه‌ها در واکنش به مرگ ملکه انگلیس در پیش گرفتند، دقیقاً هم‌راستا با خط رسانه‌ای بی‌بی‌سی فارسی و دیگر رسانه‌های معاند بود. روزنامه‌های سازندگی‌، هم میهن‌، شرق و آرمان ملی در گزارش‌های مفصل بدون اشاره به جنایات انگلیس خبیث علیه ملت ایران در دوره سلطنت الیزابت دوم‌، تلاش کردند ضمن تطهیر وی چهره‌ای رئوف و مهربان از این ملکه جنایتکار ترسیم کنند که حامی حقوق بشر، محیط‌زیست و حتی حیوانات بود منعکس کنند!»

کیهان

آرمان ملی/ چالش فرزندان برای مقامات

«آرمان ملی» که دیروز هم به حواشی اخیر پیرامون زندگی پسر معاون زنان رئیسی در خارج از کشور پرداخته بود، این موضوع را رها نکرده و در نگاهی کلان‌تر از «چالش فرزندان برای مقامات» نوشته است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب بر گزینه دولت برای وزارت کار یعنی زاهدی وفا تمرکز کرده و نوشته: «جدا از فرزند انسیه خزعلی که حضورش در خارج کشور به تایید مادرش رسید، شایعه حضور فرزند گزینه معرفی شده برای وزارت کار هم به گوش می‌رسد. ... از سوی دیگر ظاهرا برخی نمایندگان دل خوشی از زاهدی وفا ندارند».

آرمان ملی به نقل از حسینی، معاون پارلمانی رئیسی، نوشته: «مجلس یک نقطه ضعفی که از زاهدی وفا مطرح می‌کند این است که در این سه ماه با نمایندگان تعامل نداشته است در مقابل زاهدی وفا نیز می‌گوید ماموریت سه ماهه داشتم و هیچ گونه مسئولیتی نداشتم تنها مسئولیت من این بود که بتوانم به این وزارتخانه رسیدگی و مشکلات آن را حل کنم و مسائل بازنشستگی، تامین اجتماعی و مباحث دیگر مانند شستا و شرکت‌های متعدد که بسیار اهمیت دارند را برطرف کنم.»

آرمان ملی

ایران/ پاسکاری سیاسی آژانس و اروپا

«ایران» در تیتر یک امروز خود با عنوان «پاسکاری سیاسی آژانس و اروپا» نوشته: « در شرایطی که امریکا باید درباره آخرین بسته پیشنهادی ایران در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها تصمیم گیری کند، فرانسه، آلمان و انگلیس روز گذشته بار دیگر در بیانیه‌ای مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده است و مواضع و خواسته‌های آن در مذاکرات وین، چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای را به خطر انداخته است. ... کشورهای اروپایی به جای توجه به خواسته بحق کشورمان مبنی بر لزوم پایان یافتن ادعاهای سیاسی آژانس در صورت توافق احتمالی، در بیانیه اخیر خود تنها بر لزوم همکاری ایران تأکید کرده‌اند. جالب آنکه آنها با قرار گرفتن در کنار امریکا و نادیده گرفتن خواسته ایران مدعی شده‌اند که اجرای توافق و تحقیقات مربوط به تعهدات قانونی ایران بر مبنای ان‌پی‌تی و پادمان‌ها نباید منوط به یکدیگر باشد.»

این روزنامه دولتی همچنین همزمان با اوضاع پیش آمده در مرزها و وضعیت زائران که با موجی از انتقادات نسبت به مدیریت این مراسم همراه شده، به نقل از معاون اول رئیس جمهور درباره «همکاری برادرانه ایران و عراق برای‌خدمت‌رسانی به زائران» نوشته است.

ایران

هم میهن/ مرز واقعه

«هم میهن» ازدحام در مرزهای عراق را عکس یک کرده و با عنوان «مرز واقعه» روایت زائران و اظهارات مسئولان درباره بی‌برنامگی و کمبود امکانات را منتشر کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در سرمقاله امروز خود ضمن اینکه وضعیت مسافران اربعین را نماد کاملی از مدیریت مورد نظر و ادعاها دانسته و تاکید می‌کند که «هیچ چیز سر جای خودش نیست»، سعی کرده به بررسی عوامل اساسی در شکل‌گیری این وضعیت بپردازند.

این روزنامه اصلاح‌طلب در بخش دیگری از صفحه نخست امروز خود به بیانیه تند تروئیکای اروپایی علیه ایران پرداخته و در یادداشتی به قلم احمد زیدآبادی از بابت از دست رفتن فرصت‌های احیای برجام ابراز نگرانی می‌کند.

زیدآبادی در این یادداشت نوشته: «فرصت طلایی و نقره‌ای احیای برجام پیش از این از دست رفته بود و اکنون به نظر می‌رسد فرصت برنزی آن را هم باید از دست رفته تلقی کرد. به این ترتیب، شانس احیای برجام در یک «وضعیت عادی» عملا منتفی شده است و از این پس، سرنوشت آن به کشاکش‌های سیاسی و نتایج حاصل از آنها گره خورده است».

هم میهن

وطن امروز/ پادشاه لخت است

«وطن امروز» چارلز سوم، پادشاه جدید انگلستان را عکس یک کرده و با کنایه و به آن داستان لباس جدید پادشاه تیتر زده «پادشاه لخت است». 

این روزنامه اصولگرا درباره او نوشته: «اقداماتی که او تا به حال به عنوان ولیعهد داشته، فراتر از قانون بوده و در عین حال در مقابل مردم کشورش نیز وظایف بسیار کمی برعهده داشته است اما حالا سوال اساسی اینجاست که شخصی که مسؤولیتی برعهده نداشته و تنها شغلش لابی برای دریافت پول از منابع داخلی و خارجی بریتانیا بوده است، چگونه قرار است به عنوان پادشاه بر مردم کشورش حکومت کند؟ تحلیلگران انگلیسی معتقدند پادشاه جدید باید به سمت به رسمیت شناختن بیشتر دموکراسی برود اما اقدامات و کارنامه گذشته او نشان می‌دهد انگیزه‌ای برای این کار ندارد و با محدود کردن دایره دموکراسی در انگلستان می‌تواند این کشور را به سمت شورش علیه نهاد سلطنت ببرد.  این نگرانی‌ها از آنجا نشأت می‌گیرد که خانواده سلطنتی بیشتر از آن که در قانون اساسی به آنها اختیار داده شده، در نهادهای قانونی و حکمرانی انگلستان نفوذ دارند.»

وطن امروز

سازندگی/ بانی وضع موجود

«سازندگی» کارتونی از مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران را روی جلد آورده و تیتر زده «بانی وضع موجود».

این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «اعضای اصلاح‌طلب و سابق شورای شهر تهران در نامه‌ای به مهدی چمران، رئیس فعلی شورای شهر تهران از وی خواستند فرافکنی نکند» نوشته: «مهدی چمران اخیرا در حاشیه برگزاری نودمین جلسه شورای شهر تهران گفته بود «شهرداری را زیر صفر از اصلاح‌طلبان تحویل گرفت و ماه‌ها تلاش شده تا وضعیت به شرایط امروز برسد» اعضای پیشین شورای شهر تهران با اشاره به این سخنان چمران، نامه‌ای تنظیم و منتشر کردند که بهتر است وی و شهرداری تهران همچون دوره اصلاح‌طلبان بر شهر تهران، به دنبال بهبود شرایط باشد نه آنکه وضعیت را بغرنج کنند. در نامه آنها با اشاره به اینکه «تلاش می‌کنیم مثبت اندیش باشیم» عملکرد دوره پنجم مدیریت شهری تهران را برای چمران توضیح داده‌اند.»

سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران نیز در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان «مدیریت هیاتی» به مدیریت مراسم راهپیمایی اربعین انتقاد کرده است.

سازندگی

صبح نو/ غرب علیه غرب

«صبح نو» وضعیت غرب و مشخصا انگلستان بعد از مرگ ملکه را بررسی کرده با اشاره به اینکه «بریتانیا با وجود نقد اندیشه‌های شرقی و سنتی در چند روز گذشته از سنت سلطنتی خود با تمام وجود دفاع کرد» تیتر زده «غرب علیه غرب». بدسلیقگی این روزنامه اما آنجاست که از همان عکسی برای جلد امروز خود استفاده کرده که دیروز خیلی از روزنامه‌های اصولگرا استفاده کرده بودند.

روزنامه صبح نو در شماره امروز خود اظهارات اخیر محمدباقر قالیباف در دیدار با سخنگوی جنبش انصارالله را نیز پوشش داده و به نقل از او نوشته: «صهیونیست‌ها و آمریکا تنها زبان قدرت را می‌فهمند».

در نوار پایینی صفحه یک صبح نو نیز مثل هر روز به موضوعات مختلفی پرداخته شده است. از صدور کیفرخواست برای بازپرس پرونده ضرب و شتم خبرنگار این روزنامه تا وضعیت مرزها که همچنان به روی زائران اربعین بسته است.

صبح نو

دنیای اقتصاد/ سقوط سنگر روانی بورس

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «سقوط سنگر روانی بورس» نوشته: «بازار سهام در روز گذشته شاهد یک اتفاق مهم بود. در این روز شاخص کل بورس تهران پس از کلی کشمکش در روزهای اخیر بالاخره از سطح ۴/ ۱میلیون واحدی عقب‌نشینی کرد و در محدوده یک‌میلیون و ۳۹۷هزار واحد آرام گرفت. این‌طور که به نظر می‌رسد، این دماسنج اصلی بازار سهام که تا حد زیادی در معرض سرنوشت نمادهای دلاری قرار می‌گیرد در مواجهه با رکود محتمل اقتصاد جهانی و در نتیجه کاهش تقاضا برای کامودیتی‌ها رو به تضعیف شدن گذاشته و برای خروج از روند نزولی جاری که به رخوت سنگین معاملات انجامیده است، افق روشنی پیش روی خود ندارد. با توجه به اینکه تاکنون اقدامات حمایتی کارساز نبوده، بنابراین نمی‌توان به‌این مدل سیاستگذاری برای خروج از رکود امید داشت. چراکه در شرایط فعلی بازار منتظر نتیجه مذاکرات است. بهبود اوضاع یا از طریق کاهش ریسک‌های موجود میسر می‌شود یا از طریق بهبود ‌سازوکارهای اقتصادی به شکلی با دوام و ادامه‌دار، تا از این رهگذر سرمایه‌گذاری به امری معقول تبدیل شود.»

دنیای اقتصاد


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها