«فردا» گزارش می‌دهد

آمریکا می‌تواند به رئیسی ویزا ندهد؟

کد خبر: 1174183

پمپئو خواستار عدم صدور ویزا برای ابراهیم رئیسی و ممانعت از حضور وی در مجمع عمومی سازمان ملل است اما آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که به عنوان میزبان این سازمان بین‌المللی چه وظایفی به عهده دارند و چه اختیاراتی.

آمریکا می‌تواند به رئیسی ویزا ندهد؟

گروه سیاست سایت فردا - مجمع عمومی سالانه سازمان ملل نزدیک است و سیدابراهیم رئیسی نیز به عنوان رئیس جمهور کشورمان شرکت و سخنرانی خواهد کرد. این خبر را چندی قبل سخنگوی دولت اعلام کرد. 

حضور رئیس جمهور در سازمان ملل و فرصتی که برای سخنرانی دارد همیشه مورد توجه بوده زیرا می‌تواند از این تریبون جهانی حرف‌ها و مواضع کشورمان را اعلام کند. همچنین فرصتی است تا در حاشیه این اجلاس با سران کشورهای دنیا ملاقات و رایزنی‌هایی داشته باشد. 

روابط یا به عبارت دقیق‌تر عدم روابط ایران و آمریکا اما سبب می‌شود که هر ساله پیرامون حضور رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل حواشی ایجاد شود. مثلا شاهدیم که امسال برخی در داخل این سفر را فرصت تلقی نکرده و اصرار دارند که اجلاس کشورهای عضو شانگهای می‌تواند ظرفیت‌های بیشتری برای ایران داشته باشد. از سوی دیگر شاهدیم که برخی از چهره‌های تندرو در آمریکا بحث تکراری عدم صدور وزیرا برای رئیس جمهور ایران را مطرح کرده‌اند. 

مثلا مایک پمپئو، وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در لفاظی جدید خود علیه کشورمان از رئیس جمهور کشورش خواست تا از صدور روادید برای ابراهیم رئیسی به منظور سفر به نیویورک خودداری کند! 

او که همواره مواضعی به شدت ضد ایرانی داشته، در صفحه توییتر خود نوشته: «ایران در حال تلاش برای کشتن آمریکایی‌ها در خاک آمریکاست و به تازگی نیز  از حمله علیه یک مخالف ایرانی در نیویورک حمایت کرده است.» به گفته پمپئو رئیس جمهور بایدن می‌بایست از صدور روادید برای ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران برای سفر به نیویورک خودداری کند.

وی البته این درخواست را در حالی مطرح کرده که آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل نمی‌تواند مانع از حضور یک کشور عضو این سازمان در مجمع عمومی بشود. البته آمریکایی‌ها خودشان هم این را به خوبی می‌دانند. شاهد آنکه ، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چندی قبل در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا برنامه دارد برای سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران و همراهانش جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل روادید صادر کند یا نه، گفت: ما قبلا هم گفته‌ایم که کشور میزبان سازمان ملل هستیم و آمریکا در کل و طبق توافق با این سازمان وظیفه دارد برای نمایندگان کشورهای عضو برای سفر به مقر سازمان ملل روادید صادر کند. آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل، وظایف و تعهداتش را جدی می‌گیرد، اسناد مربوط به روادید محرمانه هستند، بنابراین، نمی‌توانم چیز دیگری بگویم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها