از سوءتفاهم آقای مدیر‌کل تا نسخه‌پیچی اسرائیل برای توافق!

کد خبر: 1174577

کمالوندی در واکنش به ادعا‌های گروسی در نشست شورای حکام: بیان وجود خلأ نظارتی در ایران مبنای حقوقی ندارد

از سوءتفاهم آقای مدیر‌کل تا نسخه‌پیچی اسرائیل برای توافق!

مدیرکل آژانس که جایگاه این نهاد بین‌المللی را به روخوانی از دیکته‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا تنزل داده است و حتی چندی قبل در مصاحبه با «فرانس‌24» خود به این امر اعتراف و عنوان کرد که به نظرات اسرائیل احترام می‌گذارد، باز هم به بهانه ادعاهایی مربوط به 2 دهه قبل در برخی اماکن ایران که با پرونده‌سازی تل‌آویو درست شده است،مدعی عدم شفافیت برنامه هسته‌ای ایران شد.

مدیرکل آژانس همچنین در اظهاراتی خلاف واقع، کاهش سطح بازرسی‌های آژانس را چالش‌انگیز خواند. این ادعا در حالی است که ایران تعهدات فرابرجامی خود نظیر پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های برجامی آژانس را هم بعد از اقدام غیرسازنده این نهاد در صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام جمع‌آوری کرده است. مواضع گروسی نشان می‌دهد مدیرکل آژانس به اشتباه تصور می‌کند اجرای این تعهدات فرابرجامی وظیفه ایران بوده است.

مدیرکل آژانس در نشست روز دوشنبه شورای حکام آژانس گفت: «تحقیقات فعلی که در تلاش برای انجام آن با همکاری ایران هستیم، فعلا ثمربخش نبوده است و همچنان منتظر هستیم این اتفاق رخ دهد». مدیرکل آژانس در ادامه گفت: «اما همه چیز با هم مرتبط است. نمی‌خواهم بگویم موانع اما شاهد چالش‌هایی برای این مسیر هستیم که دانش بیشتری از فعالیت‌های ایران داشته باشیم. بدون دوربین‌های ما یا دیگر سیستم‌های پایشی که قبلا در اختیار داشتیم، روند گردآوری اطلاعات ما به مشکل خورده است. بنابراین کار بسیار دشواری پیش رو داریم و ایران باید در دادن دسترسی به ما برای دریافت اطلاعات بسیار شفاف عمل کند تا بتوانیم تصویری دقیق سرهم کنیم که فعالیت‌های قبلی را هم نشان دهد». گروسی گفت: «اکنون هیچ تصویری از واقعیت موجود نداریم و تکالیف زیادی باید انجام دهیم تا به جمع‌بندی جامعی درباره برنامه هسته‌ای ایران برسیم».

بر این اساس، «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی دیروز سه‌شنبه ۲۲ شهریورماه و در واکنش به ادعاهای روز دوشنبه «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران و پس از نشست شورای حکام آژانس، اظهار داشت: بیان وجود خلأ نظارتی و اینکه این خلأ هر روز بزرگ‌تر می‌شود مبنای حقوقی ندارد، زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود مربوط به توافق ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریف‌ شده و همچنین برقراری مجدد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مستلزم رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است. بهروز کمالوندی همچنین درباره موضوع 3 مکان ادعایی آژانس هم که گروسی به آنها اشاره کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران درباره 3 مکان ادعایی آژانس، کمال همکاری را داشته و اطلاعات و پاسخ‌ به سوالات آژانس را ارسال کرده و جلسات گفت‌وگو برای رفع ابهام را نیز برگزار کرده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و بر اساس آنها اعلام نظر کند، خاطرنشان کرد: این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است. کمالوندی ادامه داد: از آنجا که آژانس تمام مواد هسته‌ای اظهار شده ایران را مورد حسابرسی قرار داده و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست، صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهار نشده تلقی کرد. به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، این نوع نتیجه‌گیری برخلاف رویه و استانداردهای شناخته‌‌شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: متأسفانه این اظهارات ریشه در اهداف و مقاصد مغرضانه سیاسی دارد که رژیم صهیونیستی آن را هدایت می‌کند. وی در پایان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های مذاکراتی ایران در مذاکرات وین توصیه کرد از این گونه برخوردها که تاکنون هم این شیوه هیچ نتیجه‌ای را عاید آنها نکرده است، دوری کنند.

* نسخه‌پیچی اسرائیل برای توافق!

مقامات رژیم صهیونیستی طی مدت اخیر راهبرد خود را تلاش برای تاثیرگذاری بر توافق احتمالی تعریف کرده‌اند. علاوه بر رایزنی جهت بازماندن پرونده پادمانی ایران در صورت توافق، حالا سران رژیم صهیونیستی به‌شدت نگران بازگشت‌پذیری برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست مجدد توافق هستند. بر این اساس «بنی‌گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه در دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در نیویورک گفت: «با دبیرکل سازمان ملل درباره ضرورت تشکیل جبهه بین‌المللی در برابر چالش‌ها مخصوصا تهدید ایران گفت‌وگو کردم». به گزارش «الجزیره»، وی در این دیدار اظهار داشت: «هر گونه توافق هسته‌ای با ایران باید شامل نابودی تمام سانتریفیوژهای این کشور باشد تا بعدا مورد استفاده قرار نگیرند». وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با عجز و لابه درباره اینکه ایران «تولید سانتریفیوژها را افزایش داد و آنها را به تأسیسات مستحکم زیرزمینی منتقل کرد»، افزود: «اگر توافقی با ایران امضا شود، باید مطمئن شویم که سلاح اتمی نداشته باشد». بنی‌‌گانتس، همچنین در صفحه توئیترش با بازنشر ادعاهایی که در سخنرانی‌اش در کنفرانس اورشلیم‌پست مطرح کرده بود، با بیان اینکه در سخنرانی ویژه‌ام در کنفرانس نقشه‌ای با بیش از 10 تاسیسات صنایع نظامی سوریه از جمله تاسیسات زیرزمینی در «میصف» ارائه کردم، ادعا کرد: این تاسیسات در واقع تبدیل شده‌اند به محل تولید مهمات پیشرفته برای ایران و نیروهای نیابتی وابسته به آن. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این کنفرانس همچنین مدعی شد: ایران در حال ساختن صنایع تروریستی در سوریه برای نیازهای خودش است و اخیرا ساخت صنایع پیشرفته در یمن و لبنان را نیز آغاز کرده است. جهان باید جلوی تجاوزات ایران را بگیرد و گزینه‌های نظامی ملموسی ارائه کند. ایران با مبلغی بیش از یک میلیارد دلار در سال، در حال مسلح کردن نیروهای نیابتی‌اش در منطقه است و لغو تحریم‌ها منجر به دوچندان شدن پول‌های تخصیص‌یافته به تروریسم نیابتی خواهد شد.

* روسیه: پاسخ ایران مانعی جدید ایجاد نکرد

نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپایی برای احیای توافق هسته‌ای، مانعی سر راه روند نهایی شدن توافق در مذاکرات ایجاد نمی‌کند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در ارتباط با اظهارات ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره مذاکرات وین، در صفحه توئیترش نوشت: واقعا، هیچ مساله‌ای در پاسخ ایران [به متن پیشنهادی اتحادیه اروپایی برای توافق در مذاکرات وین] وجود ندارد که مانعی جدی سر راه توافق باشد. اولیانوف ادامه داد: نهایی شدن مذاکرات وین صرفا به اراده سیاسی کشورهای مشارکت‌کننده در آن بستگی دارد.

* فرار رو به جلوی آمریکا!

در همین حال وزیر خارجه آمریکا که پیش‌تر مدعی شده بود آخرین پاسخ ایران توافق را یک گام به عقب برده است، باز هم با تکرار این ادعا گفت پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپایی برای احیای توافق هسته‌ای، احتمال توافق در مذاکرات وین را کمتر کرده است. به گزارش روزنامه استریت‌تایمز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به مکزیک در یک کنفرانس خبری، با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران، درباره روند احیای توافق هسته‌ای گفت: آنچه در مدت اخیر در پاسخ ایران به پیشنهاد ارائه‌شده از سوی اتحادیه اروپا[برای توافق در مذاکرات وین]یی شاهد بوده‌ایم، به وضوح پسرفت است و چشم‌انداز توافق در بازه‌ای کوتاه‌مدت را غیرمحتمل می‌سازد. بلینکن در ادامه ادعاهایش افزود: به نظر می‌رسد ایران یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند کاری که برای رسیدن به یک توافق لازم است را انجام دهد و آنها همچنان به مطرح کردن مسائل خارج از چارچوب ادامه می‌دهند که انجام شدن توافق را غیرمحتمل‌تر می‌کند.

منبع: وطن‌امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها