جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

مواضع آژانس محلی از اعراب ندارد

کد خبر: 1174415

قنادباشی آژانس و شورای حکام و مواضعش را جدی نگرفته و معتقد است که غرب هیچ راهی غیر از توافق ندارد. با این حال پیش بینی حصول توافق را مثل پیش بینی زلزله غیرممکن می‌داند.

مواضع آژانس محلی از اعراب ندارد

گروه سیاست سایت فردا – مواضع طرف غربی روز به روز سرسختانه‌تر شده و به نظر می‌رسد که از امکان حصول توافق و احیای برجام دور می‌شویم. بر حجم ابراز ناامیدی‌ها و خط و نشان کشیدن‌ها افزوده شده و در این بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر منفی سازی فضا علیه ما از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. در این شرایط است که گمان می‌رود امکان احیای برجام به این زودی‌ها وجود نداشته باشد.

جعفر قنادباشی ، تحلیلگر مسائل بین‌الملل اما هنوز خوشبین است. او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «آنچه که بارها گفته شده و مورد تاکید تحلیلگران است، استثنائی بودن این روزها و این مرحله از مذاکرات است. استثنایی از این جهت که طرف مقابل برخلاف همه سال‌های گذشته نیاز شدیدی به توافق دارد و نگران از عدم حصول آن است. اگرچه که در زبان و مواضع علنی بنا به دلایل مختلف چیز دیگری را بیان می‌کند».

وی تاکید کرد: «همه تحلیلگران می‌دانند که دنیای غرب به دلیل جنگ روسیه و اوکراین در حوزه انرژی در چه شرایطی قرار دارد و نیازمند توافق است. آنها همچنین نگران از دست دادن فرصت‌های خود در ایران هستند. هیچ وقت فرصت‌های غرب برای تعامل و مراوده با ایران تا این حد در معرض خطر نبوده است. طی دویست و چند سال پیش تا حالا با توجه به رویکرد دولت فعلی، اولین بار است که منافع و فرصت‌ها غرب در این در معرض خطر است».

قنادباشی ادامه داد: «از طرف دیگری اینکه دیگر امیدی ندارند که مردم ایران در راستای مقاصد غربی‌ها اقدام خاصی انجام دهند و دیده‌اند که مردم ایران به شکل قابل توجهی در مقابل فشارهای طرف غربی مقاومت کرده و از ماهیت فریبکارانه غربی‌ها آگاهی پیدا کرده‌اند. به هرحال قبلا خوشبینی‌هایی نسبت به رویکرد و مقاصد طرف غربی در ایران وجود داشت اما الان همه چیز اثبات شده است».

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به اینکه «اعتراف به شکست برای طرف غربی دشوار است» گفت: «یکی از موانع فعلی همین است که غرب نمی‌خواهد سیاست‌هایی که برای از بین بردن توان ایران و نهایتا براندازی در ایران دنبال می‌کردند، به نتیجه نرسیده است. نکته دیگری که غرب را به سوی این موضع گیری‌های فعلی می‌کشاند نیازی است که به پول‌های عربی دارند و دلال آن هم صهیونیست‌ها هستند. عرب‌ها دلارهای بسیاری برای خرید اسلحه دارند و دلالی فروش اسلحه نیز با صهیونیست‌ها است». 

این دیپلمات پیشین در واکنش به مواضع اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: «مواضع آژانس محلی از اعراب ندارد. آژانس با توجه به عملکرد بسیار غلط و نادرست و عدم موضع گیری نسبت به خطاهایی که در عرصه جهانی در حوزه هسته‌ای در رژیم‌های مختلف صورت می‌گیرد، همچنین با توجه به موضع گیری بسیار افراطی علیه ایران جایگاه خود را از دست داده است و دیگر تاثیرگذار نیست لذا شاهدیم که در ایران نگرانی از بابت مواضع این سازمان وجود ندارد و افکار عمومی هم هیچ توجهی به شورا حکام و مواضع آن ندارد».

وی در پاسخ به اینکه چقدر طول خواهد کشید از این مرحله عبور کنیم و نهایت طرف غربی شکست خود را بپذیرد؟ گفت: «تعیین زمان را در رویدادهایی می‌توان دنبال کرد که یک روند منظم و قاعده‌مندی دارد و پیش می‌رود. مثل روند رشد و قدرت گرفتن یک گروه سیاسی یا ... اما در این مساله واقعا نمی‌توان پیش بینی زمانی داشت حتی اگر همه علوم را به کار بگیریم. دلیلش هم این است که این موضوع بستگی به پارامترهای مختلفی دارد که بخشی از آن در اختیار ما نیست. بخشی از این پارامترها محرمانه و سری است».

قنادباشی پیش بینی زمان حصول توافق و احیای برجام را به پیش بینی زلزله تشبیه کرد و گفت: « می‌توان گفت که هر آن اتفاق خواهد افتاد یا طی سال‌ها و زمانی طولانی هم رخ ندهد».

وی گفت: «غربی‌ها از نظر کارشناسی آماده اتخاد تصمیم و پذیرش شکست هستند و چیزی برای آنها باقی نمانده است. سالهاست که روی این مساله کار می‌کنند و به نتیجه نرسیده‌اند. مردم ایران مقاومت کرده‌اند و انها می‌دانند که سیاست‌هایشان به نتیجه نرسیده است. با رویکردی که ما با متوازن سازی سیاسی پیش گرفته‌ایم پیوندهای ایران و غرب سست‌تر شده است. با این حال نمی‌توان زمان مشخصی را پیش بینی و اعلام کرد».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها