خبر به روایت «فردا»

سوغات سمرقند/ راهکار راه‌بندان/ ترس ترامپ / وحدت اربعین

کد خبر: 1174802

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

سوغات سمرقند/ راهکار راه‌بندان/ ترس ترامپ / وحدت اربعین

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ دروازه ورود به شانگهای

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به سفر رییسی به ازبکستان که به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای انجام شده است؛ اختصاص داده و سمرقند را دروازه ورود به شانگهای دانسته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «مهم‌ترین پرسشی که در افکار عمومی مطرح است اهمیت پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای در این مقطع زمانی است. ... در جهان چندقطبی امروز سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و عضویت در آنها اهمیت دو چندانی پیدا کرده است. چین و روسیه دو کشور مهم این سازمان هستند و در مجموع چهار قدرت هسته‌ای هم در آن حضور دارند. البته باید توجه داشت که اعضای سازمان همکاری شانگهای به دنبال ناتو شرقی نام نهادن این سازمان و تبدیل کردن آن به رقیبی برای غرب نیستند. با این همه ظرفیت و اهمیت این قبیل سازمان‌ها با توجه به تحولات میدانی در سطح بین‌المللی تغییر می‌کند و به عنوان نمونه امروز که ما شاهد تقابل علنی‌تر روسیه و چین با غرب البته در حوزه‌های نه چندان یکسان هستیم اهمیت این قبیل بلوک‌سازی‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.»

روزنامه ها

جوان/ باز راه‌بندان راه مدرسه!

«جوان» چراغ راهنمایی و رانندگی و طرحی که نمایشگر راهکار مسئولان برای جلوگیری از افزایش ترافیک همزمان با بازگشایی مدارس، باشد را برای جلد امروز خود انتخاب کرده است. 

این روزنامه اصولگرا با عنوان «باز راه‌بندان راه مدرسه» نوشته: « با نزدیک‌شدن به اول مهر و زمان آغاز به کار مدارس و دانشگاه‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قفل‌شدن خیابان‌ها همزمان با شدت گرفتن ترافیک سطح شهر براساس تجارب سال‌های اخیر شدت گرفته‌است. به تبع این موضوع، افزایش آلودگی هوا در ماه‌های آینده قابل‌پیش بینی است. در شرایطی که سیستم حمل و نقل کلانشهر‌ها و مخصوصاً شهر تهران در وضعیت بحرانی قرار دارد، مدتی است دولت تلاش می‌کند با تغییر ساعت کاری ادارات، بانک‌ها و مدارس به نحوی این بحران را در زمان نزدیک به اول مهر مدیریت کند. در همین راستا استاندار تهران خبر از شناورسازی دو ساعته فعالیت ادارات تهران از مهرماه داد.» 

روزنامه ها

شرق/ زمین در خاک

«شرق» در تیتر یک امروز خود گزارشی از ماجرای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی که می‌تواند تهدیدی جدی برای امنیت غذایی باشد؛ دارد. 

این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «زمین در خاک» نوشته: «تنها دو لکه کوچک در سواحل غربی و مرکز دریای خزر خاک حاصلخیز و مرغوب برای کشاورزی دارند. همان 3.5 درصدی که در گزارش نیچر روی نقشه ایران مشخص شده؛ اما درست در همین منطقه تغییر کاربری زمین با ترفندهای گوناگون رایج است و ظاهرا وزارت کشاورزی هم قدرت لازم برای ایستادگی مقابل زمین‌خواران را ندارد. در همین زمینه اسنادی به دست «شرق» رسیده است که یک مزرعه 10 هکتاری در استان گیلان و در محور آستانه اشرفیه به بندر کیاشهر و روستای دهسر با وجود مخالفت مکرر سازمان جهاد کشاورزی گیلان توانسته است مجوز تغییر کاربری را دریافت کند و این قطعه زمین حاصلخیز به مجتمع خدماتی رفاهی تبدیل شود. ... غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده استان گیلان، به «شرق» می‌گوید که این دست اتفاقات در استان‌های شمالی ایران که حاصلخیزترین خاک ایران را دارند، بسیار رایج است و این مسئله در آینده منجر به بحران امنیت غذایی در ایران می‌شود.»

روزنامه ها

کیهان/ زمستان سیاه در قاره سبز

«کیهان» در تیتر یک امروز خود بار دیگر به موضوع بحران انرژی در غرب پرداخته و مواضع اصلاح‌طلبان درباره امیدواری به زمستان غرب در روند مذاکرات هسته‌ای را به نقد گرفته است. 

این روزنامه اصولگرا با عنوان «زمستان سیاه در قاره سبز از اروپا اصرار از مدعیان اصلاحات انکار» نوشته: «باآنکه مقامات، رسانه و‌اندیشکده‌های اروپایی بارها اعتراف کرده‌اند پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و بحران انرژی ناشی از آن، اروپا در انتظار وحشتناک‌ترین زمستان خود قرار دارد اما پادوهای داخلی دشمن در‌ستیز با دیپلماسی هسته‌ای کشور، این واقعیت را انکار و بر رویه انفعالی و سازشی خود در برابر غرب اصرار می‌کنند.»

در این گزارش آمده است: «برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۶ کشور عضو اتحادیه اروپا هم با این وضعیت بحرانی (مشکلات اقتصادی ناشی از بحران انرژی، خشکسالی، کرونا و همچنین اعتراضات اجتماعی) دست‌وپنجه نرم می‌کنند تا جایی که روزنامه انگلیسی «دیلی میل» با اشاره به ناتوانی دولت‌های اروپایی در تأمین مواد غذایی، سوخت و انرژی از «بازگشت اروپا به عصر تاریکی» سخن گفته بود».

روزنامه ها

آرمان ملی/ فرصت طلایی شانگهای 

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود به «فرصت طلایی شانگهای برای ایران» و نوشته: «این نشست در هفته جاری در سمرقند ازبکستان برگزار خواهد شد و از نکات قابل توجه آن حضور ولادیمیر پوتین، شی جین پینگ و سید ابراهیم رئیسی روسای جمهور روسیه، چین و ایران است که در این نشست و حاشیه آن به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت که می‌تواند حاوی مسائل مهم و تاثیر‌گذاری باشد. قدر مسلم حضور در این نشست فرصتی طلایی برای ایران جهت گسترش تعاملات و روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای عضو و آسیای مرکزی است. چه اینکه سیاست خارجی دولت سیزدهم نیز بیش از آنکه در تعامل با غرب یعنی اروپا و آمریکا باشد؛ به کشورهای شرق مثل چین، روسیه و... متمایل است.»

در این گزارش آمده است: «جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از فرصت به وجود آمده در شانگهای به منظور دور زدن و عبور از تحریم‌ها برای رشد و توسعه سیاسی - اقتصادی خود استفاده کند. ... استمرار همکاری‌های ایران با اعضای این سازمان می‌تواند به رشد و توسعه و تحقق اهداف شانگهای کمک قابل توجهی کند.»

روزنامه ها

ایران/ تولید نفت ایران در بالاترین رقم سه سال اخیر

«ایران» عکس یک امروز خود را به سفر رئیسی به ازبکستان و تاثیرش در افزایش تجارت میان دو کشور اختصاص داده است. این روزنامه دولتی در گزارش دیگری که تیتر یک کرده نیز از رسیدن «تولید نفت ایران در بالاترین رقم سه سال اخیر» نوشته و آورده است: «برخی منابع از جمله منابع ثانویه گزارش ماهانه اوپک و همینطور شرکت بین‌المللی کپلر در تازه‌ترین گزارش‌های خود از افزایش حجم صادرات نفت ایران خبر می‌دهند. ... بررسی داده‌های اوپک نشان می‌دهد که ایران در ماه‌های ژوئن و ژانویه به ترتیب 2.565 میلیون بشکه در روز و 2.567 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است. این درحالی است که میانگین تولید نفت ایران در سال 2020 روزانه 1.991 میلیون بشکه و در سال 2021 حدود 2.392 میلیون بشکه در روز بوده است. به این ترتیب رکورد تولید نفت خام ایران و به تبع آن صادرات نفت بعد از 3 سال در ماه اوت شکسته شد.»

روزنامه ها

هم میهن/ عصر رونق تسلیحاتی

«هم‌میهن» تیتر زده «عصر رونق تسلیحاتی» و به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که «همکاری‌های نظامی روسیه و ایران با شتاب گرفتن کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین همزمان می‌شود؟» این گزارش به سه نکته مهم اشاره دارد: «نیروی هوایی ایران، خرید هواپیماهای سوخو 35 را در دستور کار قرار داده است اما معلوم نیست روس‌ها به راحتی آنها را به ایران بدهند»، «اخبار منتشر شده، درباره استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ایران از سوی منابع رسمی رد یا تایید نشده است» و اینکه «بسته کمکی سه میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین شامل قراردادهای جدیدی است که در ماه‌ها و سال‌های بعد تحویل می‌شود».

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله امروز خود به «حرکت آرام اما تدریجی جهان امروز به سوی احیای نوعی نظام دو قطبی جدید» اشاره کرده و آورده است: «این تحول بطنی در سایه جنگ روسیه و اوکراین در حال شکل‌گیری است. البته این دوقطبی نه در حد و اندازه دوقطبی جنگ سرد است و نه کشورهای فعال در دو سوی ماجرا هنوز چنین ادعایی دارند.»

روزنامه ها

وطن امروز / ترس ترامپ

«وطن امروز» افشاگری گاردین درباره ترس رئیس‌جمهور سابق آمریکا از انتقام ایران را تیتر یک کرده و با عنوان «ترامپ: نگرانم ایران من را بزند» نوشته: « «پیتر بیکر» خبرنگار نیویورک‌تایمز و همسرش «سوزان گلیزر» خبرنگار «نیویورکر» در کتابی که قرار است هفته آینده راهی بازار شود، نوشتند دونالد ترامپ از احتمال کشته شدن توسط ایران واهمه دارد. ...  بیکر و گلیزر در این کتاب سیاست و مواضع دولت ترامپ در قبال ایران را تشریح کرده‌اند؛ از اکراه او درباره توافق هسته‌ای برجام که توسط باراک اوباما امضا شد تا خروج آمریکا از این توافق تا سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران و بعدها ترور سردار شهید قاسم سلیمانی. به نوشته آنها، ماه ژوئن 2019 دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا بعد از ساقط کردن پهپاد گلوبال هاوک این کشور توسط ایران ابتدا با حملات هوایی تلافی‌جویانه علیه ایران موافقت کرد اما بلافاصله تصمیمش را تغییر داد.»

روزنامه ها

سازندگی/ وحدت اربعین

«سازندگی» جلد امروز خود را به گزارش میدانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران از راهپیمایی عظیم اربعین اختصاص داده است. منظور از یک عضو شورای مرکزی کارگزاران، سید محمود علیزاده طباطبایی است که نوشته: از تجربه حضور در راهپیمایی اربعین امسال دریافتم که به رغم تبلیغات گسترده رسانه‌ها هنوز مردم ایران مناسبت‌ها ذینی را نه تنها به عنوان باور اعتقادی، که آن را بخشی از فرهنگ خود می‌دانند. هرچند ممکن است مردم از دین حکومتی گریزان شوند، ولی اصل دین را به عنوان بخشی از فرهنگ خود محترم می‌شمارند.»

این فعال اصلاح‌طلب نوشته: «اگر حرمت زائران در مرز شکسته شده، نتیجه بی‌تدبیری دولت‌های ایران و عراق است. مشکل عمده‌ای که زائران ایرانی با آن مواجه هستند، مشکل تردد تا مرز و از مرز به داخل عراق بود که به رغم تبلیغات گسترده رسانه ملی، زائران را در گرمای 50 درجه گرسنه و تشنه گرفتار کرده بود».

روزنامه ها

جام جم/ راه قدس از کربلا می‌گذرد

«جام‌جم» تمام نیم‌تا نخست امروز خود را به گزارشی مناسبتی با عنوان «راه قدس از کربلا می‌گذرد» اختصاص داده و نوشته: « «اسرائیل» از جنوب و لبنان حزب‌ا...، در انتظار تهدیدی نفس‌بر و کشنده، اسیر شده، و هیچ، استراتژی نظامی را در دست ندارد و از طرف دیگر، در برابر، موشک‌های نامرئی و هولناک مجاهدان و مبارزان «غزه» از «غرور ساخته‌شده تبلیغاتی»، در سطح ذهنیت سیاسی یک «کشورک»؛ تهی‌شده و کاملا بدون پشتوانه دفاع عاطفی و روانی گشته است. «اسرائیل امروزین» در برابر «اسرائیل موشه‌دایان» که توانست سه کشور «مصر» و «سوریه» و «اردن» را، شکست دهد؛ «اسرائیل استخوان شکسته؛ و دست بسته؛ شده است» و به همین سبب، با پشتیبانی امپراتوری رسانه‌ای و با طراحی «پروژه‌های تبلیغات سیاسی»، به این «هویت سیاسی جعلی» توان مقاومت، می‌بخشد.  البته... سال‌ها، پیش از این، همان «پیر خردورز خداترس؛ که پیش‌نگری کرد و سقوط «امپراتوری روسیه کمونیستی» را به «رهبر شوروی» اعلام کرد؛ درباره آینده تاریخ خاورمیانه چنین اظهار داشت: ... راه قدس از کربلا، می‌گذرد! »

روزنامه ها

دنیای اقتصاد/ بازی‌سازان رشد ۱۴۰۱

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود نوشته: « بازوی پژوهشی مجلس در اولین پیش‌بینی رسمی از نرخ رشد اقتصادی سال۱۴۰۱، در گزارشی این عدد را ۷/ ۳درصد با احتساب بخش نفت و ۹/ ۳درصد بدون احتساب بخش نفت اعلام کرد. این گزارش مثلث تاثیرگذار بر رشد اقتصادی سال جاری را معرفی کرده است؛ مساله سیاست‌های انقباضی در پیش‌گرفته‌شده از سوی بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان، حذف ارز ترجیحی و در نهایت تامین پایدار انرژی برای صنایع و واحد‌های تولیدی سه عامل موثر و بازی‌ساز برای رشد اقتصادی سال جاری خواهد بود. علاوه بر این عوامل موثر بر بخش‌های مختلف اقتصادی نیز در این گزارش به تصویر کشیده شده است. بر این اساس در حالی که انتظار می‌رود بخش کشاورزی به دنبال بهبود بارش‌ها در کشور با رشد ۹/ ۷درصدی مواجه شود، رشد بخش نفت با کاهشی قابل توجه نسبت به سال قبل به ۱/ ۱درصد می‌رسد. همچنین در حالی که رشد بخش صنعت نیز مثبت ارزیابی می‌شود، گزارش‌ها از بخش ساختمان حاکی از آن است که این بخش در سال۱۴۰۱ رشد منفی را تجربه خواهد کرد.»

روزنامه ها


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها