خبر به روایت «فردا»

از مناسک اربعین تا امنیت منطقه / از افزایش تجارت تا آزادی اقتصاد

کد خبر: 1174572

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

از مناسک اربعین تا امنیت منطقه / از افزایش تجارت تا آزادی اقتصاد

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ درخواست شفاف‌سازی برجام

«اعتماد» حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای را عکس یک کرده و با تیتر «درخواست شفاف‌سازی برجام» نوشته: «اینکه مردم نمی‌دانند روند مذاکرات احیای برجام چگونه پیش می‌رود و به چه علت به نتیجه نمی‌رسد، مورد سوال جدی است. چرا درباره این مذاکرات اطلاع‌رسانی شفاف نمی‌شود؟ کسی نمی‌داند از تجربه تیم قبلی تا چه اندازه استفاده شده است؟به گزارش خط امام، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در آغاز جلسه شورای این تشکل اصلاح‌طلب با اشاره به این موضوع افزود: صرف‌نظر از اینکه چه کسانی مشغول مذاکره هستند و تا چه اندازه در این کار توانایی دارند، باید اجازه داد کارشناسان و افراد مطلع به تحلیل و بررسی و نقد مذاکرات بپردازند. اگر این کار در گذشته برای جریان مخالف برجام مجاز بود، باید امروز هم این اجازه را به دیگران داد که بتوانند نظر خود را بیان کنند.»

اعتماد

جوان/ امنیت و اقتدار منطقه تابعی از مناسک اربعین 

«جوان» در گفت‌وگو با ابراهیم فیاض، جامعه شناس به تحلیل نقش تمدن ساز اربعین و پیامدهای اقتدارآفرین و امنیت مدار آن پرداخته است. 

فیاض در این مصاحبه می‌گوید: «ما بدون افغانستان و عراق به هیچ جایی نمی‌رسیم، چون جاده تمدنی ایران قبل و بعد از اسلام از آسیای میانه شروع می‌شود، وارد افغانستان می‌شود و بعد از آن ایران و بعد می‌رود عراق و از آنجا تا شمال آفریقا؛ یعنی ما اگر بخواهیم تمدنی داشته‌باشیم دو رکن مهم آن عراق و افغانستان است. من این موضوع را حوالی سال ۷۵ در سخنرانی در دانشگاه امام‌صادق (ع) مطرح و در آن زمان تأکید کردم به احتمال ۹۰ درصد امریکایی‌ها این محل‌ها را اشغال کنند، آن زمان صدام برسرکار بود و طالبان هنوز اینگونه نبود؛ دیدیم که هر دو اشغال شدند.»

فیاض با تفکیک بین انواع اقتدار معتقد است: مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند اقتدار واقعی ایجاد کند و بسیار بالاتر از اقتدار مسلحانه است، همین مناسک مشترک است که اکنون در اربعین متجلی می‌شود.

جوان

کیهان/ اشتراک در مزدوری

«کیهان» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «حمله به امنیت روانی جامعه زورگیران با قمه، مدعیان اصلاحات با قلم» نوشته: «اوباش خیابانی و غربزدگان مزدور، هر دو توسط دشمن به خدمت گرفته می‌شوند. سیا و موساد دُم این دو گروه را به هم گره زده‌اند.»

در این گزارش آمده است: «همین اشتراک برای مزدوری دشمن است که مدعیان اصلاحات را مدافع همیشگی اراذل و اوباش و اشرار، قاچاقچیان، رانت‌خواران و تروریست‌های اقتصادی ساخته است. همواره وقتی جنایتکاران در کشور به اعدام و زندان محکوم می‌شوند، مدعیان اصلاحات فریاد نقض حقوق بشرشان به هوا می‌رود. آنها حتی از اوباشی که مزدور رسمی دشمن هم نباشند، از آن جهت که با زورگیری و قمه‌کشی در جامعه رعب و وحشت ایجاد کرده و در راستای پروژه القای بن‌بست و یأس‌آفرینی آنها حرکت کرده‌اند، به حمایت برمی‌خیزند.»

کیهان

آرمان ملی/ مالیات مضاعف

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود مشکلات طرح تخصیص مالیات‌های جدید را بررسی کرده و با عنوان «مالیات‌ مضاعف بر تراکنش‌های بانکی» نوشته: «گمان اینکه دولت قصد دارد تا از محل درآمدهای مالیاتی جبران کسری بودجه کند افکار عمومی را بیش از پیش  درگیر ساخته است».

در این گزارش به نقل از حسین صمصامی کارشناس اقتصادی آمده است: «اداره مالیات در ابتدا باید پایگاه‌های اطلاعاتی خود را به  جهت اطلاع از کلیه حساب‌های تجاری و گردش‌های مالی مجهز به سامانه‌های نظارتی کند و از سوی دیگر باید امکان رصد گردش مالی حساب‌های بانکی را با امکان تفکیک نوع فعالیت‌های آنها داشته باشد تا شرایط دریافت مالیات برحق از فعالیت‌های اقتصادی مولد و غیرمولد مهیا شود البته درحال حاضر این پیش نیازها فراهم نیست در نتیجه بستر مناسبی برای اجرای این طرح وجود نخواهد داشت و به تبع آن نمی‌توان میزان مالیات در نظرگرفته شده برای همه افراد را یکسان لحاظ کرد.»

آرمان ملی

ایران/ شکست مأموریت ایران‌ستیزان

«ایران» در یکی از گزارش‌های امروز خود با اشاره به اینکه «گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش رسمی خود از ابعاد پنهان سیاست تحریم امریکا علیه ایران پرده برداشت» تیتر زده «شکست ماموریت ایران‌ستیزان» و نوشته: «النا دوهان در گزارش خود از ابعاد پیدا و پنهان این سیاست شکست خورده پرده برداشته تا معلوم شود زیر پوست شعارهای به ظاهر انسان دوستانه مدعیان حقوق بشر چه می‌گذرد. ... بر اساس این گزارش، ایران همچون دیگر کشورهای تحت تحریم از گسترده شدن صلاحیت امریکا در معاملات بانکی بین‌المللی به ‌دلیل ارتباطات بانک‌های ایالات متحده با بانک‌های خارجی یا پرداخت‌های دلاری متضرر شده است؛ این امر نه تنها سبب ایجاد اختلالات و تأخیر جدی در تأمین کالاهای اساسی از جمله غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و سایر تجهیزات و مواد اولیه شده بلکه مانع جدی مشارکت ایران در همکاری‌های بین‌المللی از جمله پرداخت حق عضویت به سازمان‌ها و انجمن‌های بین‌المللی، دسترسی به فرصت‌های مالی و مشارکت ایرانیان و مؤسسات ایرانی در امور دانشگاهی و علمی، برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی نیز شده است.»

ایران

هم میهن/ کنکاش مجلس در کارنامه زنگنه

«هم‌میهن» از تحقیق و تفحص از وزارت نفت ناراحت است و در تیتر یک امروز خود نوشته: «تحقیق و تفحص از وزارت نفت دولت روحانی در دستور کار مجلس قرار گرفته است. قرار است در 15 محور این عملکرد بررسی شود. اگرچه بنا به گفته رئیس هیات تحقیق و تفحص از وزارت نفت، هدف از این تفحص مچ‌گیری نیست، بلکه پیدا کردن ایرادهای ساختاری در این مجموعه است و با توجه به عملکرد قوه قضاییه در مواجهه با این پرونده‌ها، این اقدام مجلس خروجی نخواهد داشت»

این روزنامه اصلاح‌طلب منتظر مشخص شدن نتیجه این تفحص نمانده و شروع به جانبداری از زنگنه کرده است. از همین رو به نقل از کیی از مدیران دوره وی مدعی شده که «موضوع کاملا سیاسی است. تحقیق و تفحصی که این روزها در مجلس به جریان افتاده، مسائل کلی است. در حالی که باید برعکس باشد و موارد جزئی‌تر و حقوقی‌تر مطرح شود».

هم میهن

وطن امروز/ اوج‌گیری تجارت با اکو

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود با اشاره افزایش 40 درصدی صادرات ایران به کشورهای عضو «اکو» نوشته: «در جهان امروز که همکاری‌های منطقه‌ای و یکپارچگی منطقه‌ای در دستور کار بسیاری از دولت‌ها قرار گرفته، دولت سیزدهم بیش از پیش سیاست تجارت با همسایگان را در اولویت قرار داده است. به نظر می‌رسد استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و گروه‌های منطقه‌ای می‌تواند فرصت‌های تجاری مناسبی را در اختیار ایران قرار دهد. در تازه‌ترین آماری که توسط گمرک ایران منتشر شده است صادرات غیرنفتی کشور در 5 ماه نخست امسال به 9 عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو با 7 میلیون و 316 هزار تن، به 4 میلیارد و 118 میلیون دلار رسید که این میزان با رشد 40 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «به دلیل کم‌توجهی سال‌های اخیر به بازارهای تجاری منطقه‌ای ایران، ظرفیت کشور به تصرف دیگر رقبا درآمده و حضور اقتصادی ایران را با دشواری‌هایی رو‌به‌رو کرده است. با این حال بررسی وضعیت تجارت خارجی ایران با این کشور‌ها در ماه‌های اخیر حاکی از تغییر این روند است.»

وطن امروز

سازندگی / مهاجر طلایی

«سازندگی» علی ارسلان کشتی‌گیر مهاجر ایرانی که با برچم صربستان قهرمان جهان شد را عکس روی جلد کرد و می‌پرسد: «گریه تلخ او به چه دلیل بود؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب او را «مهاجر طلایی» خوانده و نوشته: «کمتر از یک سال پیش در بحبوحه اخبار مهاجرت دائمی ورزشگاران ایرانی و پناهده شدن آنها به کشورهای دیگر خبر رسید که علی ارسلان، فرنگی‌کار ایرانی به تابعیت کشور صربستان درآمده است. حالا و در حالی که از زمان مهاجرت ارسال یک سال هم نگذشته، او در وزن 72 کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان به مقام قهرمانی دست پیدا کرده است. او ابتدا کشتی‌گیر اوکراینی را با اقتدار شکست داد. این درحالی بود که نماینده تیم ملی ایران در این وزن یعنی محمدرضا مختاری در همان کشتی اول مقابل ابراهیم غانم کشتی‌گیر فرانسوی شکست خورد.»

سازندگی

جام‌جم/ آمریکا در سیاهچاله بایدن

«جام‌جم» در تیتر یک امروز خود ناکامی‌های کاخ سفید از اوکراین و افغانستان تا برجام را بررسی کرده و با عنوان «آمریکا در سیاهچاله بایدن» نوشته: «گرچه مقامات آمریکایی(اعم از دموکرات یا جمهوریخواه) طی دهه‌های گذشته و اخیر، بارها از هژمونی کاخ سفید و تسلط الگوی لیبرال دموکراسی ادعایی خود بر نظام بین‌الملل سخن گفته‌اند اما مصادیق و نمادهای شکست واشنگتن در جهان امروز به اندازه‌ای وسیع و گسترده است که حتی استراتژیست‌های آمریکایی نیز در برابر واقعیتی به نام شکست هژمونی این کشور سر تعظیم فرود آورده‌اند. اکنون جو بایدن در رأس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا حضور دارد. وی در کارزار انتخاباتی خود وقتی شعار «آمریکا بازگشته» را مطرح کرد و از برگشت آمریکا به عرصه جهانی خبر داد، بسیاری تصور می‌کردند ایالات متحده دوباره قدرت خود را بازخواهد یافت و می‌تواند به متحدان منطقه‌ای و سنتی‌اش کمک کند. با این حال مستندات و وقایع جاری در جهان امروز بر چنین ادعایی مهر باطل می‌زند.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ نمره آزادی اقتصاد ایران

«دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه «میزان حمایت دولت‌ها از سهولت کسب‌وکار در ۱۶۵کشور سنجش شد» در تیتر یک امروز خود نوشته: «نمره شاخص آزادی اقتصادی ایران و جهان از سوی موسسه «فریزر» منتشر شد. این گزارش که در سپتامبر۲۰۲۲ منتشر شده است و آزادی اقتصادی را در ۱۶۵کشور دنیا در سال ۲۰۲۰ می‌سنجد، نشان می‌دهد میانگین آزادی اقتصادی جهانی در این سال نسبت به سال قبل‌از آن کاهش یافته است. نمره ایران در این شاخص نیز از حداکثر ۱۰ امتیاز، ۹۶/ ۴ اعلام شده است. رتبه ایران در سال۲۰۱۹ بر اساس این گزارش، ۱۵۸ بوده که در سال۲۰۲۰ از میان ۱۶۵ کشور به رتبه۱۵۹ رسیده است. داده‌های موسسه «فریزر» بیانگر آن است که امتیاز ایران در زیر شاخص اندازه دولت بهبود نسبی داشته، در زیرشاخص سیستم حقوقی و حقوق مالکیت، کاهش و در امتیاز پول قوی افزایش عملکرد را تجربه کرده است. اما امتیاز آزادی تجارت بین‌المللی افت محسوسی داشته است. همچنین امتیاز زیر شاخص مقررات بدون تغییر باقی مانده است. بر اساس این نمرات، ایران در دسته ۱۰کشور قعرنشین در شاخص آزادی اقتصادی قرار گرفته است.»

دنیای اقتصاد

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها