ابوترابی‌فرد: مقاومت تداوم نهضت عاشورا است/ در اربعین ادبیات سیاسی جدیدی حول گزاره "ایران و العراق لایمکن الفراق" شکل گرفته است

کد خبر: 1175048

امام جمعه تهران با بیان اینکه دولت و ملت عراق میزبانی شایسته‌ای از زائران اربعین حسینی داشتند، گفت: در اربعین پیوندهای دینی، عاطفی و فرهنگی مستحکم شد و ادبیات سیاسی جدیدی حول گزاره ایران و العراق لایمکن الفراق سامان داد.

 ابوترابی‌فرد: مقاومت تداوم نهضت عاشورا است/ در اربعین ادبیات سیاسی جدیدی حول گزاره "ایران و العراق لایمکن الفراق" شکل گرفته است

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نمازجمعه امروز (25 شهریور) تهران بیان داشت: حقیقت تقوا فهم دقیق مدرسه عاشورا و حضور در میدان تربیت انسان و تعالی جامعه بشری است.

وی با اشاره به سخنان خود در نمازجمعه‌های گذشته گفت: حرکت حسینی بر اصل امر به معروف و نهی از منکر استوار است. تمامی تصمیمات و اقدامات و گام‌های بلندی که در این حرکت برداشته شده یا از آن در طول تاریخ الهام گرفته شده است، مبتنی بر این اصل محوری است.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: مهمترین منکر در عصر اموی شکل‌گیری نظام سیاسی استکباری دیکتاتوری با قرار گرفتن افراد ناصالح در راس هرم قدرت بود؛ وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) اراده نمودند تا این منکر را در برابر جامعه اسلامی و تاریخ بشر و اسلام به عنوان مهمترین، خطیرترین و خطرناک‌ترین منکر برجسته کنند.

وی ادامه داد: لذا ایشان در مسیر کوفه فرمودند که سلطان جائر که حدود الهی را زیرپا می‌گذارد و بر جامعه اسلامی ستم می‌کند، منکری بزرگ در جامعه اسلامی است و مسئولیت جامعه اسلامی، موضع‌گیری در برابر اوست. اگر بر علیه او با قلب و زبان حرکتی شکل نگیرد و این مسئولیت آنگونه که شایسته یک انسان مسلمان است، عملیاتی نشود، آن فرد مسلمان با آن حاکم ظالم محشور می‌شود.

ابوترابی‌فرد منکر دیگر را بیعت با حاکم ظالم برشمرد و گفت: این منکری بزرگ است. امام حسین خطاب به مروان فرمودند: من فرزند پیامبر در این جایگاه شامخ از بندگی و عبودیت، مگر امکان دارد با عنصر پلیدی که آلوده به گناه است، بیعت کنم. نه من بیعت می‌کنم، نه کسانی که در کنار من هستند. این رویکرد مانند یک سیاست روشن برای همه تاریخ است.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: موضوع فقط امام حسین (ع) و یزید نیست، بلکه بحث انسان صالح و مومن و هر حاکم ظالمی است. امام حسین این منکر را به صورت شفاف بیان کردند.

وی اضافه کرد: منکر دیگر که از دو منکر دیگر مهمتر است، این است که جامعه اسلامی با وجود کسانی که از صحابه پیامبر هستند و رسول اکرم (ص) را درک کردند و با معارف ناب دینی آشنا هستند، به دلیل وحشت، تهدید و تطمیع در برابر منکر حکومت یزید سکوت کردند. این سکوت منکر بزرگی است. حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‌خواهند در جامعه اسلامی این حقیقت را تبیین بفرمایند که امت اسلام! سکوت در برابر بنی‌امیه و حاکمان ستمگر مانند بنی‌عباس گناه بزرگی است. باید در برابر آن‌ها ایستاد. این منکر آنقدر ساده شده است که یزید برای ابن‌عباس این شخصیت برجسته که از مدافعان مدرسه امامت است، می‌نویس: تو بزرگ خاندانی، حسین را از ایستادگی در برابر حکومت من بازدار.

ابوترابی‌فرد گفت: برخی از صحابه در مسیر حرکت حضرت اباعبدالله از مدینه تا مکه با آن حضرت دیدار کردند و حضرت را از ایستادگی در برابر یزید با ادبیات مختلف نهی کردند. این منکر بزرگی است. قیام عاشورا برای شکستن این منکر بود و معروف ایستادگی در برابر یزید بود.

وی خاطرنشان کرد: معروف دیگری که امام حسین (ع) به آن دعوت کردند، حرکت برای شکل‌گیری یک نظام سیاسی مبتنی بر ولایت و امامت بود. وظیفه اول رویارویی با یزید و حاکمان ظالم بود. دومین حرکت این بود که در جای پیامبر باید امام صالح عادل قرار بگیرد. این حقیقت را در کلمات آن امام تاریخ‌ساز و انسان‌ساز برای مردم کوفه و بصره مشاهده می‌کنیم.

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر به جای پیامبر، عنصر پلیدی مانند یزید بنشیند، فاتحه اسلام را باید خواند. اسلام آمده است تا راه را برای یک تحول عظیم هموار کند. این مهم در سایه مدیریت و رهبری و حکومت امام عادل و صالح محقق خواهد شد. امام در نامه برای مردم کوفه و بصره می‌فرمایند که راه را برای حاکمیت امام عادل هموار کنید. ایشان همچنین می‌فرمایند که سنت پیامبر اعظم در زیر چکمه‌های حاکم ستمگر و خواص دور از ایمان و معرفت و توده‌های مردم فراموش شده و بدعت‌ها آشکار شده است.

ابوترابی بالاترین بدعت را انتخاب یزید به پیشوایی جامعه اسلامی توسط معاویه و نامگذاری وی به عنوان امیرالمومنین دانست و اظهار داشت: امام به اهالی کوفه و بصره فرمود که اگر در کنار من بایستید به سعادت خواهد رسید. در تار و پود صفحات تاریخ‌ساز عاشورا این حقایق را مشاهده می‌کنیم. برای رویارویی با این منکرات و برپاداشتن معروفی به نام ایستادگی در برابر طاغوت، قدم اول و دوم تلاش برای اقامه حکومت عدل است. این درسی است که از مدرسه عاشورا می‌آموزیم.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: با فاصله اندکی پس از قیام عاشورا با همه مختصات و ویژگی‌هایش؛ چهار سال بعد از عاشورا، توابین با انگیزه تحقق قیام حضرت اباعبدالله خروج کردند. شعارشان احیای نهضت پیامبر و مبارزه با بدعت‌ها بود. حضرت زینب خطاب به یزید فرمودند که تو گمان می‌کنی می‌توانی یاد ما را از جامعه اسلامی حذف کنی؟ بعد از 5 سال یک گروه عظیم رزمنده در کربلا حضور یافت و با حضرت اباعبدالله تجدید پیمان کردند. ازدحامی که در کربلا شکل گرفت از ازدحام مردم در کنار حجرالاسود بیشتر بود. از آن روز آن حرکت عظیم شکل گرفت که امروز شاهد بالندگی و رویش آن در سراسر جهان اسلام و بلکه در میان آزادگان هستیم.

ابوترابی‌فرد در پایان خطبه نخست گفت: رزمندگان فلسطینی با الهام از عاشورا در مقابل صهیونیست‌ها ایستادند. ایستادگی در یمن در تداوم حرکت عاشوراست. حشدالشعبی عراق و حرکت‌های سازنده در جهان اسلام از مدرسه عاشورا الهام گرفته است. معروف و منکر باید شناخته شوند. اولاً انسان باید خود را از منکر دور بدارد و شخصاً با معروف گره بخورد و ثانیاً با قلب و دست و زبان در کنار معروف قرار بگیرد. اگر به این رسالت عمل کنیم، شاهد تحولات عظیم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در کشور و جهان اسلام خواهیم بود. امروز همه این دستاوردها محصول قیام امام در اقامه معروف و رویارویی منکر بوده است. هرچه گام‌های بلندتری برداریم به دستاوردهای بیشتری دست خواهیم یافت.

ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نمازجمعه تهران با بیان اینکه دولت و ملت عراق میزبانی شایسته‌ای از زائران اربعین حسینی داشتند، گفت: در اربعین پیوندهای دینی، عاطفی و فرهنگی مستحکم شد و ادبیات سیاسی جدیدی حول گزاره ایران و العراق لایمکن الفراق سامان داد.

وی ادامه داد: این آیین فرهنگ‌ساز به مثابه یک رزمایش و اردوی معنوی، سیاسی، اجتماعی است که امت واحده اسلامی را در مدار شخصیت ملکوتی و توحیدی اباعبدالله الحسین (ع) و مدرسه انسان‌ساز عاشورا شکل داد.

ابوترابی‌فرد گفت: شایسته است با پرهیز از بزرگنمایی ضعف‌ها در برگزاری این حماسه بزرگ به رصد دقیق مشکلات پرداخت و با تجارب به دست آمده و برنامه‌ریزی بهتر، امکان بهره‌گیری بیشتر از این آیین را فراهم آورد و راه را برای تحکیم همبستگی و پیوند امت اسلامی به ویژه دولت دولت و ملت ایران و عراق هموار ساخت.

امام جمعه موقت خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را ابلاغ فرمودند. با رویکرد مساله‌محوری و نگاه به چالش‌ها و مشکلات جدی فراروی پیشرفت و توسعه کشور این برنامه آمده شده است. تحلیل سیاست‌های کلی نظام و نقش این اسناد کلیدی و مهم بالادستی در هموار نمودن بستر پرشتاب کشور برای برون‌رفت از تنگناها و تحقق شاخص‌های پیشرفت و توسعه نیازمند زمان دیگری است که بدان خواهم پرداخت.

وی افزود: اما به طور گذرا اشاره می‌کنم که در سیاست‌های کلی ابلاغی در چند حوزه بر چند اصل تاکید شده است. در حوزه اقتصادی اولاً بر پیشرفت اقتصادی توام با عدالت تاکید شده است؛ آن هم با رشد متوسط هشت درصد در طول برنامه. این هدف‌گذاری بسیار مهم و کلیدی است. اگر بگوییم در پایان برنامه ما این شاخص را به تنهایی مدنظر بگیریم، برای فهم چگونگی اجرای برنامه و تحقق اهداف تعریف‌شده کافی است. این مهم تحقق نخواهد یافت مگر ما در حوزه‌های گوناگون مدیریتی کشور با یک تحول و تغییر روبرو شویم.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: بدون یک نگاه تحول آفرین با حفظ شرایط موجود در نظام‌های بودجه‌ریزی، مالیاتی و اداری و حوزه بهره‌وری منابع انسانی، سرمایه فناوری و مدیریت و کل عوامل تولید هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. در فرصت دیگری به تغییرات و تحولاتی که باید در این حوزه‌ها رخ بدهد صحبت خواهم کرد. ما در چله دوم انقلاب نیازمند نظام‌سازی در حوزه‌های مختلف هستیم.

ابوترابی‌فرد در پایان خطبه دوم در سخنانی به زبان عربی، مطالبی خطاب به مردم عراق بیان کرد.

منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها