رستمی: سرفصل‌های دروس معارف بعد از ۱۷ سال متحول شد

کد خبر: 1175611

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور گفت: سرفصل های دروس معارف متناسب با نیازهای روز و بر اساس نظرسنجی اساتید و دانشجویان به روز شد.

رستمی: سرفصل‌های دروس معارف بعد از ۱۷ سال متحول شد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور گفت: سرفصل های دروس معارف متناسب با نیازهای روز و بر اساس نظرسنجی اساتید و دانشجویان به روز شد.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی عصر امروز در مراسم رونمایی از کتاب‌های ده گانه دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها گفت: رونمایی نخست مربوط به کتاب های دروس معارف است. در مجموع بخش هایی از معارف اسلامی مورد نیاز دانشجویان در حوزه اندیشه، اخلاق، آشنایی با متون اسلامی و معارف انقلاب اسلامی، تاریخ اسلام و آیین زندگی است که بر اساس مصوبات شورای انقلاب فرهنگی به دانشجویان ارائه می شود.

وی افزود: بعد از مدت ها سرفصل های دروس معارف متناسب با نیازهای روز و بر اساس نظرسنجی انجام شده از اساتید و دانشجویان، به روز شده است.

رستمی ادامه داد: در یک دوره طولانی در دروس گروه معارف اسلامی شاهد تحول نبوده ایم. اکنون با همکاری معاونت آموزشی و مشارکت اساتید گروه‌های معارف در سال گذشته سرفصل‌های جدید را پس از 17 سال رونمایی می کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها خاطرنشان کرد: امسال با تلاش‌های صورت گرفته شاهد رونمایی از ده کتاب جدید مبتنی بر سرفصل‌های جدید بود‌ه ایم.

وی در خصوص رونمایی دوم نیز اظهار کرد: مجموعه ای از اساتید تخصصی رشته های تخصصی همچون علوم پایه، علوم فنی مهندسی، علوم پزشکی، هنر و علوم انسانی با همکاری اساتید معارف و همکاران ما در نهاد رهبری و اساتید حوزه برخی از موضوع های معرفتی و جهت گیری الهی در تدریس را که می تواند به اساتید در شاگردپروری و پاسخ به نیازهای معرفتی اساتید و دانشجویان کمک کند در قالب دروس تخصصی به عنوان کتاب کار استاد آماده کرده اند.

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم  انقلاب در دانشگاه ها افزود: این کتاب ها در اختیار اساتید قرار می گیرد و اساتیدی که داوطلب باشند می توانند از این روش برای غنی سازی محتوای دروس تخصصی خود در حوزه های فرهنگی، تربیتی و معرفتی بهره مند شوند.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم گفت: معاونت فرهنگی وزارت علوم امسال طرح منش استادمحوری و شاگردپروری را به صورت پایلوت و در مقیاس کم انجام داد که سال بعد توسعه پیدا خواهد کرد.

وزیر علوم ادامه داد: زمانی که رئیس دانشگاه بوعلی سینا بودم برای دروس پایه مثل فیزیک 1 و یا فیزیک 2 برای اینکه اساتید تخصصی و خوبی آن را درس بدهند ضریب 1.5 و یا 2 لحاظ کرده بودیم.برای دروس معارفی در دانشگاه همین کار را انجام داده بودیم.

وی توصیه کرد دانشگاه‌ها می‌توانند این کار را پیگیری کرده و در دستور کار خود قرار دهند و برای دروس پایه و معارف ضریب‌های مذکور را لحاظ کنند.

تألیف کتاب‌های معارف براساس نیاز محوری و مسئله محوری

عیسی زاده، معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نیز در این مراسم اظهار داشت:  یک هزار و 600  عضو هیئت علمی معارف و بالغ بر 7 هزار استاد معارف حق التدریس داریم. این در حالی است که دغدغه ما تربیت دانشجویان تراز انقلاب اسلامی و تربیت دینی این دانشجویان است که در بیانیه گام دوم به آن توجه شده است.

وی تصریح کرد: سرفصل‌های دروس معارف با نگاهی مسئله محور و نیاز دانشجویان پیگیری شد و ما در طرح تحولی دروس معارف هم برنامه کوتاه مدت و هم برنامه دراز مدت داریم که این دروس معارف که رونمایی شد، طرح کوتاه مدت بود و طرح بلندمدت آن نیز آغاز شده است و درس اندیشه یک و دو و طرح بلندمدت پیگیری خواهد شد.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها خاطرنشان کرد: دروس این کتاب های 10 گانه که براساس سرفصل‌های بازنگری شده امروز رونمایی شد، براساس نظرات دانشجویان و نیازهای آنها تدوین شده است.

وی ادامه داد:  کتاب‌های 10 گانه دروس معارف اسلامی که براساس سرفصل‌های بازنگری شده تألیف و امروز رونمایی شد تحت عنوان اندیشه اسلامی یک، اندیشه اسلامی دو، اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم، آئین زندگی، اخلاق کاربردی، انقلاب اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تاریخ امامت، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، تفسیر موضوعی قرآن، دانش خانواده و جمعیت بود.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: برای اولین بار است که این کتاب‌ها براساس نیاز محوری و مسئله محوری تألیف شده است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها