صباح زنگنه در گفت‌وگو با «فردا»:

اراده لازم برای رسیدن به توافق در آمریکایی‌ها دیده نمی‌شود

کد خبر: 1176827

صباح زنگنه گفت: اینکه دولت آمریکا بخواهد مذاکرات را به بعد از انتخابات کنگره موکول کند معنایش این است که آنها اراده لازم برای رسیدن به توافق را ندارند.

اراده لازم برای رسیدن به توافق در آمریکایی‌ها دیده نمی‌شود

گروه سیاست سایت فردا: غربی‌ها اظهارات ضدونقیضی دارند. همین چندوقت پیش بود که هم اروپایی‌ها و هم آمریکا اعلام کردند که رسیدن به توافق نهایی به این زودی‌ها میسر نمی‌شود اما اخیرا این موضع قدری تغییر کرده است و می‌گویند همچنان گزینه‌های موجود برای رسیدن به توافق وجود دارد.

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به سایت «فردا» گفت: «در سیاست امر قطعی وجود ندارد؛ بنابراین اگر کسی از مقامات اروپایی، آمریکایی یا سایر دولت‌ها بگویند کار شندنی است باید احتمال داد که ممکن است بشود یا نشود. اگر بگویند ممکن است بشود باز هم باید احتمال داد که شدنش ممکن نیست و اگر بگویند کار اصلا ممکن نیست باز هم باید احتمال داد که در مقطع زمانی دیگری کوتاه یا بلندمدت احتمال شدن بیشتر شود. حالا منظور سیاستمداران غربی ایجاد فضای مساعد است یا ایجاد فضای ابهام بیشتری است، همه این احتمال‌ها را باید در نظر گرفت».

او ادامه داد: «یکی از احتمالات همین بحث انتخابات کنگره است و یکی دیگر هم انتخابات رژیم صهیونیستی است. عامل فشار اصلی در مذاکرات علیه ایران، رژیم صهیونیستی است. این رژیم در فضایی متغیر به سر می‌برد و مقامات آن منتظرند انتخابات برگزار شود و مشخص شود کدام یک از احزاب نخست‌وزیری را به دست بگیرد و همچنان نتانیاهو در آرزوی رسیدن دوباره به نخست‌وزیری هست. عدم وجود ثبات در بافت سیاسی رژیم صهیونیستی یکی از عوامل است. آمریکا اگر بخواهد تصمیم‌گیری را موکول به بعد از انتخابات کنگره کند باز هم دو احتمال وجود دارد. برآورد برخی کارشناسان این است که ممکن است آراء به سمت جمهوری‌خواهان تمایل پیدا کند و برخی دیگر از ناظران سیاسی می‌گویند ممکن است دموکرات‌ها بیشتر رأی بیاورند. هیچ کدام از این احتمالات قطعی نیستند و هر دو 50درصدی هستند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «بحث انتخابات کنگره بهانه است. رئیس‌جمهور آمریکا اختیاراتی دارد که می‌تواند استفاده کند. مسائل مهم را نباید به زمان‌های دیگر موکول کرد و اینکه دولت آمریکا بخواهد مذاکرات را به بعد از انتخابات کنگره موکول کند معنایش این است که آنها اراده لازم برای رسیدن به توافق را ندارند».

زنگنه در پایان گفت: «آمریکا هنوز اراده لازم را ندارد. برخی کشورهای اروپایی‌ها فشار می‌آورند که نتیجه بگیرند. آنها در خطر و بحران اقتصادی و بحران مواد سوختی و غذایی قرار دارند و آنها را مجبور می‌کند به تصمیمی برسند و آمریکا را قانع کنند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها