امیرعبداللهیان: آماده پاسخگویی به سوالات آژانس هستیم

کد خبر: 1176856

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با بیان آماده پاسخگویی به سوالات آژانس هستیم اما آژانس باید تکنیکی و فنی عمل کند، گفت: اگر آژانس بر مسوولیت و وظیفه فنی خود متمرکز شود، ما هم در این مسیر همکاری هایمان را با آژانس تقویت خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان: آماده پاسخگویی به سوالات آژانس هستیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با بیان آماده پاسخگویی به سوالات آژانس هستیم اما آژانس باید تکنیکی و فنی عمل کند، گفت: اگر آژانس بر مسوولیت و وظیفه فنی خود متمرکز شود، ما هم در این مسیر همکاری هایمان را با آژانس تقویت خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه در مصاحبه با المانیتور درباره تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی و مسائل پادمانی و بسته شدن آن افزود: در مورد همکاری با آژانس هیچ مشکلی نداریم. الان در چارچوب پادمان همکاری های ما ادامه دارد.دوربین های آژانس نصب هستند و عملیات مانیتورینگ خود را ادامه می دهند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ولی اقدامات داوطلبانه و بیشتری که انجام داده بودیم از جمله دوربین هایی را که داوطلبانه نصب شده بود، از مدار خارج کردیم. در اقدام متقابل بخاطر قطعنامه ای که در آژانس چهار ماه پیش صادر شد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: آمریکا و سه کشور اروپایی، کار اشتباهی را انجام دادند؛ در حالیکه در وسط مذاکره بودیم، قطعنامه را ارائه کردند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما به همکاریمان با آژانس ادامه می دهیم. در مورد سه مکان اتهامی علیه ایران، آژانس سوالاتی دارد؛ آماده ایم به سوالات آژانس پاسخ دهیم. اما قویا اعتقاد داریم آژانس باید تکنیکی و فنی عمل کند.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: مشکل ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که سیاسی عمل می کند. اگر آژانس متمرکز بر مسوولیت و وظیفه فنی خودش بشود، ما هم در این مسیر همکاری هایمان را با آژانس تقویت خواهیم کرد.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در سال ۲۰۱۵  اتفاقی افتاد و اراده و توافقی سیاسی میان ایران و آمریکا و سه کشور اروپایی به حل مسائل ایران و آژانس کمک کرد.

امیرعبداللهیان افزود: ما می خواهیم در کنار همکاری های فنی و پاسخ به سوالات آژانس، این اراده سیاسی هم وجود داشته باشد. ما دو درصد کل فعالیت هسته ای جهان را در ایران آن هم در چارچوب صلح آمیز انجام می دهیم اما ۳۷ درصد بازرسی های آژانس به ایران اختصاص دارد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: معنی آن این است بعد از آنکه همه طرف ها به برجام برگردند، ما هم باید همه دسترسی ها را مجددا به آژانس بدهیم؛ دسترسی های فراتر از پادمان.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: پس این خیلی طبیعی است که اتهامات بی اساسی که الان در دستور کار آژانس علیه ایران است، باید از میان برداشته شود.

وی تصریح کرد: اما قبول داریم که مسیرش کار فنی است.اما به موازات آن باید اراده سیاسی مثل سال ۲۰۱۵ برای بستن پرونده های اتهامی وجود داشته باشد.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی باره تضمین ها و نگرانی های ایران در این زمینه و اینکه آیا می شود تضمین در این زمینه را به طریق دیگری همچون همکاری در سایر زمینه ها مانند عراق، یمن ، سوریه و ... انجام داد که منافع مشترکی در آن وجود دارد؟ گفت: ما وقتی از تضمین صحبت می کنیم به تجربه قبلی برمی گردیم.خروج ترامپ از برجام یک اقدام مغایر مقررات و حقوق بین الملل بود.

امیرعبداللهیان افزود: الان نیز با وضعیتی مواجه هستیم که طرف های مذاکره کننده آمریکایی به ما می گویند هیچ تضمینی برای دولت بعدی نداریم.

پیام تضمین دولت بایدن تا پایان دولتش چیست؟

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بالاخره در عرف، رویه ها و حقوق بین الملل، وقتی قرارداد بین دو یا چند طرف امضا می شود، این قرارداد نظام های سیاسی و حکومت ها است و نه دولت های موقت.

وزیر امور خارجه ایران گفت  ماههاست همکارانم در وین مذاکره می کنند. ارتباطات زیادی خود من با طرف های مختلف در موضوع بازگشت به برجام دارم اما وقتی ما صحبت از ضمانت می کنیم، طرف آمریکایی مذاکره ما اظهار می دارد ما حداکثر تا پایان دولت خودمان ضمانت خواهیم داد.

امیرعبداللهیان افزود: این برای طرف هایی که بعد از بازگشت به برجام علاقه مندند در ایران سرمایه گذاری کنند؛ چه پیامی دارد؟

وزیر خارجه ایران افزود: بی تردید پاسخ روشن این پیام به سرمایه گذار خارجی این است که وارد ایران نشوید، وقت زیادی ندارید.

امیرعبداللهیان ادامه داد: من در نشست امنیتی مونیخ با برخی از مدیران شرکت های بزرگ ، گفت و گو داشتم. معاون اقتصادی من هم نشست مفصلی با کمپانی های بزرگ عمدتا اروپایی در مونیخ داشت. همه آنها به ما می گفتند اگر مدت قراردادها  کوتاه باشد ما نمی توانیم پروژه ای را در ایران اجرا کنیم.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: البته در مورد تضمین و طول مدت قراردادها ما پیشرفت هایی را در تبادل پیامهایمان با آمریکایی ها در هفته های گذشته شاهدیم اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها