امیرعبداللهیان: مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس، غیرسازنده است

کد خبر: 1151508

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سنگاپوری با بیان این‌که در سفر اخیر گروسی به تهران ما با روندی مثبت به توافقی مرضی الطرفین رسیدیم، گفت: مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس را کاملا غیرسازنده می‌دانیم.

امیرعبداللهیان: مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس، غیرسازنده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) ۱۲ خرداد ماه در گفت‌و‌گوی تلفنی با «ویویان بالاکریشنان» وزیر امور خارجه سنگاپور در خصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل و تحولات مورد علاقه دو طرف در عرصه بین‌المللی بحث و تبادل نظر کرد.

 وزیر امور خارجه با اشاره به تعیین و حضور سفیر ایران در سنگاپور و مثبت ارزیابی کردن روند مناسبات دو کشور، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در خصوص بحران اوکراین بار دیگر توقف جنگ و دیپلماسی و گفت‌و‌گو را راه‌حل مناسب برای پایان این بحران خواند.

* مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس را کاملا غیرسازنده می‌دانیم

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش همتای سنگاپوری خود، با اشاره به ضرورت خاتمه یافتن فضاسازی‌های تصنعی و غیر سازنده در نشست پیش روی حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تأکید کرد: روند همکاری‌های فنی آژانس و سازمان انرژی اتمی و تایید مکرر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس را نمی‌توان به یک باره با یک اعمال نظر شتاب‌زده سیاسی وارونه جلوه داد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در سفر اخیر گروسی به تهران ما با روندی مثبت به توافقی مرضی الطرفین رسیدیم. مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس را کاملا غیرسازنده می‌دانیم.

به گزارش فارس، رویترز روز چهارشنبه گزارش داد که آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان قطعنامه پیشنهادی با موضوع برنامه هسته‌ای ایران به شورای حکام ارائه دادند و سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم خطاب به آمریکا و سه کشور اروپایی گفت: یا می‌توانید گزینه دیپلماسی را دنبال کرده و یا در جهت مخالف اقدام کنید، ما برای هر دو آماده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در اظهارنظر دیگری تصریح کرد: به هر اقدام غیرسازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب می‌دهیم و مسئولیت پیامدهای آن بر عهده آنهایی است که به شورای حکام و گزارش مدیرکل به عنوان اهرم فشار و ابزار بازی‌های سیاسی علیه ایران نگاه می‌کنند. (اینجا بخوانید)

آمریکا و سه کشور اروپایی (+) در این قطعنامه مدعی شده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است. این چهار کشور غربی همچنین ادعا کرده‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده است. آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در این پیش‌نویس قطعنامه از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد».

قرار است نشست شورای حکام ششم ژوئن (۱۶ خرداد) برگزار شود.

گفتنی است، در سفری که گروسی اواسط اسفندماه سال گذشته به تهران داشت و در پی گفت‌وگوهای انجام شده، بیانیه مشترکی از سوی ایران و آژانس صادر شد. براساس توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان انرژی اتمی حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ توضیحات کتبی مرتبط با سؤالات مطرح شده توسط آژانس درباره موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته را به همراه اسناد پشتیبان مربوط، به این نهاد ارائه دهد. محمداسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ۱۷ فروردین ماه سالجاری خاطرنشان کرد: اسنادی که ۲۹ اسفند باید می‌فرستادیم، در اختیار آژانس قرار گرفته است و احتمالا  نمایندگان آژانس برای مرور پاسخ‌ها باید به ایران بیایند و بعد گزارش نهایی را تهیه کنند و امیدوارم بدون نفوذپذیری از دشمنان ما کار خود را در چارچوب کارشناسی و منطقی رسیدگی کرده و جمع بندی نهایی و گزارش آن را ارسال کنند.

* توافق در دسترس است اگر همه طرف‌ها به دیپلماسی و تعهدات پایبند باشند

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سنگاپوری درباره مذاکرات وین نیز به جدی بودن جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی اشاره و تأکید کرد: توافق در دسترس است؛ اگر همه طرف‌ها با واقع بینی به دیپلماسی و تعهدات و نه تهدید، پایبند باشند.

بالاکریشنان وزیر امور خارجه سنگاپور نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با رو به رشد ارزیابی کردن مناسبات بین دو کشور و عبور سنگاپور از بحران کرونا، بر آمادگی کشورش برای توسعه و گسترش بیش از پیش روابط در همه عرصه ها به خصوص در زمینه‌های مورد اهتمام مشترک تأکید کرد.

وزیر امور خارجه سنگاپور همچنین از امیرعبداللهیان برای سفر به این کشور دعوت کرد و مناسبات دو کشور را حائز اهمیت خواند.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها