عملیات علیه توافق هسته ای با پروژه آشوب/ بازنویسی پروژه ۸۸ در ۱۴۰۱؟

کد خبر: 1177247

یک منبع آگاه به روند مذاکرات وین گفت که مقرر شده بود مذاکرات رفع تحریم‌ها هفته گذشته به توافق نهایی ختم شود اما شروع اغتشاشات از روز یکشنبه ۲۷ شهریور امضای توافق را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

عملیات علیه توافق هسته ای با پروژه آشوب/ بازنویسی پروژه ۸۸ در ۱۴۰۱؟

فارس در گزارشی نوشت: دولت امریکا که از اسفند ۱۴۰۰ در سه مقطع زمانی با ادعای کارشکنی روسیه، عدم خروج نام سپاه از لیست FTO و موضوع خونخواهی از سردار شهید سلیمانی مذاکرات را به تعویق انداخت، اکنون فرصت را مناسب دید تا متاع برجامی خود را گران‌تر به ایران بفروشد. غافل از اینکه تصمیم نهایی در تهران بر این بود که تا پرونده PMD مختومه نشود، از توافق خبری نیست. جمعیت حاضر در آشوب‌های اخیر بسیار پایین بود ولی ضریب رسانه‌ای بسیار بالایی در سطح جهان گرفت. نوع واکنش بلوک غرب نشان از آن دارد که دست‌هایی روی ماشه بود و نام مهسا امینی صرفاً رمز آغاز عملیات بوده است.

آشوب در داخل، حمایت از خارج

بنا بر این گزارش، «بایدن» رئیس جمهور امریکا در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «امریکا در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران می‌ایستد». «پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان امریکا گفت که کنگره در سوگ مهسا امینی به آنچه مردم ایران نامیدند، می‌پیوندد. «بلینکن» وزیر خارجه امریکا در حساب توئیتری خود نوشت:‌ «امریکا و مردم ایران برای مهسا امینی سوگوار هستند.» همچنین «توماس- گرینفیلد» سفیر امریکا در سازمان ملل متحد در حساب توئیتری خود نوشت: «ما در همبستگی با شما کنارتان می‌ایستیم». «رابرت مالی» نماینده رئیس جمهور امریکا در امور ایران و نماینده این کشور در مذاکرات وین در حساب توئیتری خود اتهام ضرب و شتم مهسا امینی را بازنشر کرد. اما جالب‌ترین واکنش در میان مقامات ایالات متحده امریکا متعلق به مشاور امنیت ملی امریکا است. به گزارش دویچه وله، «جیک سالیوان» در گفت‌وگو با «CBS News» پیرامون تمرکز امریکا روی آشوب‌های برخی شهرهای ایران گفت که دولت بایدن از سال ۸۸ یاد گرفت که بیشتر به این مسائل توجه کند.

اما سال ۸۸ چه اتفاقی افتاد؟

«اوباما» ۳۰ دی ۱۳۸۷ به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور امریکا شد، بایدن نیز معاون ریاست جمهوری او بود. اوباما رسماً اعلام کرد که علاقه‌مند به گسترش روابط با جهان اسلام است و در اولین مصاحبه خود پس از ورود به کاخ سفید به العربیه گفت:‌ «اگر کشورهایی مانند ایران مشت گره کرده خود را باز کنند، دستان ما را خواهند دید که به سوی آنها دراز شده است.» کمی بعد مسئول وقت میز ایران در شورای امنیت دولت اوباما نوشت: «رئیس جمهور اوباما در نوامبر ۲۰۰۹ (آبان ۸۸) به «رایس» سفیر امریکا در سازمان ملل، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه امریکا و «تیموتی گایتنر» وزیر خزانه‌داری امریکا اجازه داد تا برای تحریم پا پیش بگذارند.» اوباما همچنین در خاطرات خود اعتراف بزرگی درباره تحریم‌های پیش از سال ۸۸ کرد و نوشت: «مشکل این بود که تحریم‌های موجود بیش از حد ضعیف بودند که بتوانند تأثیر داشته باشند. حتی متحدان امریکا نظیر آلمان به تجارت خود با ایران ادامه می‌دادند و تقریباً همه نفت ایران را می‌خریدند.»

بازنویسی پروژه ۸۸ در ۱۴۰۱؟

تحریم‌های اعمالی پس از سال ۸۸ مقدمه برجام هسته‌ای شد. روند تحولات جاری نیز یادآور وقایع پس از کودتای ناموفق خرداد ۸۸ است که ایران را در مذاکرات هسته‌ای در موضع ضعف، برای پذیرش شروط تحمیلی واشنگتن قرار دهد. همان‌گونه که قتل مشکوک ندا آقاسلطان در تابستان ۱۳۸۸ تبدیل به ترند رسانه‌های جهانی برای اجماع علیه ایران شد، ماجرای مبهم مهسا امینی در تابستان ۱۴۰۱ نیز رمز عملیات علیه ایران شده است. هدف، عدم رفع تحریم و امتیازگیری حداکثری از تهران است. سرریز این عملیات نیز در رسانه‌های سعودی نمود پیدا کرده است. شبکه سعودی اینترنشنال مطلبی به نقل از فردی به نام سجادپور از مؤسسه کارنگی منتشر کرده که می‌گوید «تا وقتی رهبران جمهوری اسلامی بر ایران حکومت می‌کنند واشنگتن نمی‌تواند با تهران به توافق برسد و دولت بایدن به جای واکنش به نشانه‌های بیماری به عامل آن واکنش نشان دهد که خود رژیم است.» این مواضع اعلامی یک معنا دارد: آشوب‌های جاری، پروژه رژیم‌هایی در منطقه است که تمایلی به رفع تحریم‌های علیه ایران ندارند. مسئولیت ادامه تحریم‌های اقتصادی بر گرده جریان سیاسی/رسانه‌ای است که تهییج‌گر آشوب‌های اخیر بودند.

از سوی دیگر، جریان برانداز همچون سلطنت‌طلب‌ها، بهاییان و شاخه یهودیان متصل به صهیونیسم که به دنبال ویرانی و تجزیه ایران هستند، بازهم در این اغتشاش پای کار آمدند و نیت خود را آشکار کردند، همان‌گونه که فرشگردی‌ها در نامه به ترامپ و نفتالی بنت، به دنبال سقوط ایران و ایرانی بودند، در روزهای گذشته، باز هم به میدان آمدند و با همان ادبیات سابق، به دنبال افزایش فشار بر مردم ایران شدند.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها