واکنش دیپلمات ایرانی به ادعاهای بی اساس وزیر اماراتی

کد خبر: 1177307

درباره جزایر سه گانه ایرانی تصریح کرد: تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت آن بر جزایر ایرانی قابل مذاکره نیست و این جزایر ایرانی بوده، ایرانی است و ایرانی باقی می‌مانند.

واکنش دیپلمات ایرانی به ادعاهای بی اساس وزیر اماراتی

 هیأت جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و هفتمین نشست عالی‌رتبه مجمع عمومی سازمان ملل و در فرصت حق پاسخ دهی، به ادعای بی اساس وزیر امور همکاری‌های بین‌المللی امارات عربی متحده در خصوص جزایر سه گانه ایرانی، پاسخ داد.

دبیر دوم نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در صحن مجمع عمومی طی سخنانی در این باره اظهار داشت: ادعاهای این مقام اماراتی و تکرار ادعاهای بی اساس در خصوص جزایر ایرانی در خلیج فارس، هجمه به تمامیت ارضی ایران است.

وی افزود: ما چنین بیانیه غیرمسؤولانه و ادعای بی‌اساس را مداخله در امور داخلی ایران و ناقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل از جمله اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی سایر دولت‌ها می‌دانیم.

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس جزء جدایی ناپذیر خاک ایران بوده و هستند و ایران بر حاکمیت خود بر این جزایر تاکید می‌کند و هرگونه ادعای خلاف آن، قاطعانه مردود است.

وی تصریح کرد که هرگونه تصمیم و اقدامات مقامات ایرانی در خصوص جزایر مذکور، همواره بر اساس اصل حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده است.

نماینده ایران در این نشست ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست دوستی و حسن همجواری را با همه کشورهای همسایه خود دنبال کرده و مایل است بر عزم خود برای حفظ و تحکیم روابط دوجانبه با امارات متحده عربی تاکید کند. با این وجود بدیهی است که تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت آن بر جزایر فوق قابل مذاکره نیست. لازم به تاکید است که بر اساس حقایق تاریخی که سال‌ها قبل از تاسیس امارات عربی متحده ایجاد شده، این جزایر ایرانی بوده، ایرانی است و ایرانی باقی خواهند ماند.

این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: همچنین لازم به یادآوری است که واژه خلیج فارس از ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تنها نام به کار رفته برای پهنه آبی واقع در بین شبه جزیره عربستان و فلات ایران بوده و این پهنه آبی تا ابد به همین نام باقی خواهد ماند.

 این وزیر اماراتی ادعاهایی بی اساس درباره جزایر سه گانه ایرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این و به کرات جزایر سه گانه را جزء لاینفک و جدایی ناپذیر و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران خوانده و هرگونه ادعایی را در این زمینه محکوم کرده‌اند.  

در همین خصوص نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۸ شهریور ماه ضمن رد اتهامات بی اساس در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس، جزایر سه گانه ایرانی را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران خواند.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها