«فردا» گزارش می‌دهد:

شکست سیاست‌های غرب با گسترش ارتباطات بین‌المللی ایران

کد خبر: 1177835

در حالی که آمریکایی‌ها سخن از افزایش تحریم‌ها در حوزه نفتی می‌زنند، ایران با گسترش ارتباطش با کشورهای منطقه و چین و روسیه عملا سیاست آمریکایی‌ها را با شکست روبه‌رو کرده است.

شکست سیاست‌های غرب با گسترش ارتباطات بین‌المللی ایران

گروه سیاست سایت فردا: در حالی که آمریکایی‌ها سخن از افزایش تحریم‌ها علیه ایران به ویژه در حوزه نفتی می‌زنند، ایران با قدرت بالایی در حوزه شرق آسیا و البته کشورهای همسایه ارتباط خود را افزایش می‌دهد تا بتواند به آن هدف اصلی یعنی خنثی‌سازی تحریم‌ها دست یابد؛ چنانکه روز گذشته وزارت امور خارجه چین به تحریم‌های شرکت‌های نفت و پتروشیمی که با ایران همکاری می‌کنند واکنش نشان داد و مخالفت قاطع خود را از هرگونه تحریمی برای تجارت با ایران اعلام کرد. مائو نیگ، سخنگوی وزارت امورخارجه این کشور، در کنفرانس مطبوعاتی گفت  که چین همواره و قاطعانه با هرگونه تحریم یکجانبه و غیرقانونی  آمریکا مخالف است». او همچنین بیان کرد: «جامعه بین‌الملل از جمله چین باید به همکاری عادی خود با ایران در قالب قوانین بین‌الملل ادامه دهد. این تصمیم منطقی و قانونی بدون آسیب‌رساندن به هیچ طرف سومی است و باید به آن احترام گذاشته شود و از آن محافظت شود». او در ادامه گفت که آمریکا باید اقدامات اشتباهش در احیای تحریم‌ها را رها کند و به نقطه بازگشت به از سرگیری مذاکرات احیای برجام بازگردد.

ایران از زمان شروع به کار دولت سیزدهم برخلاف ادعاهای دولتمردان سابق که بدون برجام نمی‌توان اقتصاد را پیش برد، توانسته است فروش نفت خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهد؛ افزایش فروشی که حالا آمریکایی‌ها را عصبانی کرده است. بسیاری از کارشناسان در زمان دولت قبل این موضوع را مطرح می‌کردند که با افزایش ارتباطات منطقه‌ای و نگاه به شرق می‌توان از سد مشکلاتی که غربی‌ها به وجود آورده‌اند عبور کرد اما دولت غربگرای حسن روحانی تمام تمرکز خود را بر کشورهای غربی‌ گذاشته بود و همین موضوع باعث متوقف‌ماندن اقتصاد پس از عهدشکنی غربی‌ها در موضوع برجام شده بود.

غربی‌ها باتوجه به عملکرد مثبت ایران در حوزه اقتصاد و بی‌اثرشدن نسبی تحریم‌ها می‌کوشند با پیش‌بردن دو سناریو ایران را تضعیف کنند تا به تصور خود ایران پاسخ مثبتی به زیاده‌خواهی آنها بدهد. آن در درجه نخست با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه صنعت هسته‌ای ایران، در موضوع مذاکرات خود را بی‌تقصیر جلوه می‌دهند و در این بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان بازوی اجرایی آنها فعالیت می‌کند و به نوعی آژانس با طرح ادعاهای واهی بهانه به دست آمریکا می‌دهد که سراسر این فرایند برای عقب‌راندن ایران از مواضعش و البته تضعیف ایران است.

با این همه آنچه در عرصه واقعیت سیاسی در عرصه بین‌المللی مشخص است، آن است که با گسترش ارتباط‌ ایران با چین، روسیه و کشورهای منطقه سیاست‌های ایران‌ستیزانه غربی‌ها با شکست کامل مواجه شده است.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها