جلسه بازنگری در سیاست‌های کلی معدن

کد خبر: 1179160

اولین جلسه مشترک کمیسیون‌های دبیرخانه در دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع بازنگری در سیاست‌های کلی معدن برگزار شد.

جلسه بازنگری در سیاست‌های کلی معدن

اولین جلسه مشترک کمیسیون‌های دبیرخانه در دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع بازنگری در سیاست‌های کلی معدن برگزار شد.

جلسه مشترک روسا و دبیران کمیسیون‌های دبیرخانه مجمع با موضوع بازنگری در سیاست‌های کلی معدن بررسی شد.

در این جلسه، محمد سعیدی‌کیا، رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع و عظیمی دبیر کمیته معدن، گزارشی از روند بررسی سیاست‌های کلی فعلی در بخش معدن و بندهای پیشنهادی این کمیسیون ارائه کرد.

در ادامه ذوالقدر با تشریح فرآیند بازنگری سیاست‌های کلی کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون مشترک و صحن مجمع به شش عامل و معیار بازنگری در سیاست‌های ابلاغی اجرایی اشاره کرد و گفت: در بررسی بندهای سیاست‌های فعلی، موضوع کلی بودن و عدم ورود به ساحت اجرا، شفافیت و صراحت، استحکام و کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها باید مورد مداقه قرار گیرد.

وی افزود: در سیاست‌های کلی معدن نیز باید توجه داشته باشیم که این بخش با چه تهدیدها و بحران‌هایی روبرو است، به عبارتی مهمترین مسأله بخش معدن چیست؟ و چه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مزیت‌هایی دارد. با توجه به اینکه معدن از انفال محسوب می‌شود حمایت کنیم و بایستی در نظر داشته باشیم که معادن کشور تجدیدپذیر نیستند.

در ادامه جلسه، پس از بررسی چهار بند فعلی سیاست‌های کلی معدن و بندهای پیشنهادی، مفاهیمی چون «تبدیل سرمایه معدنی کشور به سرمایه ملی پایدار»، «برداشت صیانتی از معادن»، «جلوگیری از صادرات مواد خام معدنی»، «تأکید بر گسترش اکتشافات و کاوش‌ها با فناوری نوین و بروزرسانی اطلس جامع معادن کشور»، «اولویت دادن به تأمین نیازهای صنایع کشور»، «تکمیل زنجیره ارزش»، «ارتقاء سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی» و «استفاده از ظرفیت‌های معدنی فرامرزی» مورد تأکید حاضرین قرار گرفت و مقرر شد کمیسیون زیربنایی و تولیدی، بندهای سیاست‌های کلی معدن را با عنایت به موارد فوق، بازنویسی و در جلسات آتی ارائه کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها