آصفری: ناآرامی‌های روز شنبه با ارسال ۵ میلیون پیامک ایجاد شد /نمی‌توانیم اینترنت را تعطیل کنیم

کد خبر: 1179235

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: با فیلتر کردن و بستن مشکل کار حل نمی‌شود، ما باید اگر می‌خواهیم یک بستری را فیلتر کنیم اول اینترنت داخلی را راه‌اندازی کرده و شبکه‌های داخلی را تقویت کنیم. خب شبکه‌های اجتماعی مانند سروش و غیره که در گذشته میلیاردها تومان در اختیارشان گذاشتند، چه گزارشی به مجلس ارائه کردند و چه اقداماتی انجام دادند برای اینکه بتوانند این شبکه‌ها را در کشور گسترش دهند.

آصفری: ناآرامی‌های روز شنبه با ارسال ۵ میلیون پیامک ایجاد شد /نمی‌توانیم اینترنت را تعطیل کنیم

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در رابطه با محدودیت‌های دسترسی به برخی پلتفرم‌های ارتباطی مانند اینستاگرام که کسب و کارهای زیادی در کشور روی آن فعال بودند که اکنون فعالیت‌شان مختل شده است، گفت: من اعتقاد دارم همانطور که مساله امنیت جامعه مهم است، کسب و کار مردم هم اهمیت فراوانی دارد. ما نباید اقدامی انجام دهیم که کسب و کار مردم متضرر شود و اعتقاد داریم دولت باید برای بستن اینترنت‌ها و کسب‌وکارهایی که دچار ضرر و زیان می‌شود یک برنامه داشته باشد و این ضرر و زیان را از یک منابعی جبران کند که بتواند مشکل این‌ دسته از مشاغل را حل کند.

وی به ایلنا گفت: یا اینکه اگر قرار است بخشی از این مشاغل مالیات پرداخت کنند، یک سیاست‌های معافیتی در نظر گرفته شود و بتواند به نوعی کمکی به این مشاغل باشد؛ بالاخره این‌ها حقوق شهروندی است که باید رعایت شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در ادامه اظهار داشت: کشور نیاز به امنیت دارد ولی نباید کسانی که دخالتی در این موضوعات ندارند و صرفا از اینترنت برای کسب و کار خودشان استفاده می‌کنند، از این طریق متضرر شوند. برای این‌ها باید چاره‌اندیشی شود حالا یا یک پلتفرم مشخصی را برای این کسب‌وکارها تعیین کنند که دیگران نتوانند از آن سوءاستفاده کنند یا آن موانعی که سر راه این‌ها وجود دارد را بردارند، یا اینکه از یک منابعی مشکل این‌ها را تامین و حل کنند.

نماینده مردم اراک در پاسخ به این سوال که «به نظر شما چقدر ضرورت دارد بعد از بازگشت آرامش به جامعه وضعیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی به وضعیت گذشته برگردد؟»، عنوان کرد: ما نمی‌توانیم اینترنت را تعطیل کنیم، اینترنت الان با زندگی مردم گره خورده است، دانشجویان، اساتید دانشگاه، دانش آموزان، کسب‌وکارها و .... همه با اینترنت سروکار دارند و بخش زیادی از زندگی روزمره و کار و زندگی روزانه به این فضا مرتبط است، نمی‌توانیم اینترنت را تعطیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌های لازم را برای اینکه از سوءاستفاده افراد آشوبگر جلوگیری شود و نتوانند از این فضا سوءاستفاده کنند را فراهم کرد. برای مثال ناآرامی‌های روز شنبه(۱۶ مهر) اینطور که من شنیدم به واسطه ۵ میلیون پیامکی بود که برای بعضی از افراد فرستاده شده بود. باید زیرساخت‌های این مساله در کشور فراهم شود که ما شاهد سوءاستفاده از فضای مجازی برای جریانات برانداز نباشیم.

آصفری در خصوص ادامه فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی و عوارض آن، گفت: با فیلتر کردن و بستن کار حل نمی‌شود، ما باید اگر می‌خواهیم یک بستری را فیلتر کنیم اول اینترنت داخلی را راه‌اندازی کرده و شبکه‌های داخلی را تقویت کنیم. خب شبکه‌های اجتماعی مانند سروش و غیره که در گذشته میلیاردها تومان در اختیارشان گذاشتند، چه گزارشی به مجلس ارائه کردند و چه اقداماتی انجام دادند برای اینکه بتوانند این شبکه‌ها را در کشور گسترش دهند.

وی تصریح کرد: من اعتقاد دارم که اگر قرار است امروز اقدامی در رابطه با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی انجام شود اول باید توان داخلی خودمان را ایجاد کنیم نه اینکه اول شبکه خارجی را فیلتر کنیم و توان داخلی هم نداشته باشیم و بعد هم کسب و کار ما با مشکل مواجه شود. هم هیات‌های علمی و دانشجویان ما و کسانی که نیازهای روزانه برای استفاده از فضای مجازی دارند با مشکل مواجه شوند و هزینه هرج و مرج آفرینی آشوبگران را بپردازند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پاسخ به این مساله که «ما در کشور با دو مساله مهم حضور فعالانه در عرصه جنگ نرم و جهاد تبیین مواجه هستیم که از سوی رهبری مطرح شده‌ اما با فیلتر کردن بسترهای جهانی مانند اینستاگرام و توییتر عملا امکان ارتباط‌گیری با مخاطب جهانی غیرممکن خواهد شد»، ابراز داشت: ما اگر شبکه داخلی خود را مجهز کنیم که این شبکه بتواند با خارج از کشور ارتباط داشته باشد این مشکل را حل می‌کند اما بدون اینکه این زیرساخت‌ها فراهم شود امکانپذیر نخواهد بود. مانند روسیه، چین و خیلی از کشورهای دیگر که اینترنت داخلی دارند باید اول اینترنت داخلی را راه اندازی کنیم و بعد به سراغ فیلتر کردن برویم. نمی‌شود دور خودمان را دیوار بکشیم و با دنیای بین الملل ارتباط نداشته باشیم.

ایلنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها