ولایتی: ایران درخصوص منطقه قفقاز حساسیت دارد

کد خبر: 1179532

مشاور مقام معظم رهبری در مصاحبه با اسپوتنیک درخصوص مسائل بین‌المللی و حساسیت منطقه قفقاز صحبت کرد.

ولایتی: ایران درخصوص منطقه قفقاز حساسیت دارد

مشاور مقام معظم رهبری در مصاحبه با اسپوتنیک درخصوص مسائل بین‌المللی و حساسیت منطقه قفقاز صحبت کرد.

«علی‌اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد روابط ایران و روسیه بسیار خوب و در سطوح راهبردی است و در این شرایط هم به سوی توسعه پیش می‌رود.

او در ادامه گفت: «درحال حاضر جهان بر اساس همکاری‌های منطقه‌ای شکل می‌گیرد نه بر اساس شرایط صرفا بین‌المللی که برخی‌ها همیشه به آن امیدوار بوده‌اند».

ولایتی درخصوص تحولات قفقاز نیز گفت: «منطقه قفقاز در بین کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران از حساسیت خاصی برخوردار است و از این رو نسبت به این بخش از مناطق همسایه خود حساسیت و احتیاط بیشتری داریم».

این مقام ایرانی در پاسخ به سوالی درباره سه کشور عربی عراق، سوریه و لیبی گفت: «مشکلات سوریه، عراق و لیبی برای منطقه حیاتی ما  کافی است. همه ما باید درس بگیریم و مناطق نفوذ مشترک بین ایران، روسیه و ترکیه را حفظ کنیم. تا در برخی نقاط حساس دیگر منطقه به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی اوضاع بدتر نشود».

مشاور مقام معظم رهبری درباره ائتلاف نظامی ناتو هم گفت: ناتو هر گلوله‌ای را که در هر نقطه از جهان شلیک می‌شود به نظاره نشسته تا با فشار آمریکا و در چارچوبی خارج از هنجارهای بین‌المللی در آن مداخله کند.

ولایتی در بخش دیگری از این گفت وگو خاطرنشان کرد: «همکاری تجاری روسیه و چین با ارزهای داخلی، آن‌ها را از وابستگی به دلار دور نگه می‌دارد».

 او در پایان نیز به عضویت ایران در سازمان شانگ‌های اشاره و اعلام کرد سازمان شانگ‌های که بسیاری از کشورهای آسیایی و اندکی از اروپای شرقی را گرد هم می‌آورد، از منظر عملی سازمانی مؤثر است؛ زیرا در عمر کوتاه خود پیشرفت خوبی داشته و همکاری‌های موثری در این چارچوب انجام شده است. سازمان شانگ‌های یک گام ارزشمند و جداً راهبردی است./باشگاه خبرنگاران جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها