دنباله‌روی سعودی از سیاست متناقض غرب

کد خبر: 1179601

«فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان اعلام کرده که مذاکرات پیشین تهران و ریاض هنوز به نتایج ملموسی نرسیده است و مقام‌های سعودی منتظر برگزاری دور ششم مذاکرات هستند.

دنباله‌روی سعودی از سیاست متناقض غرب

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه هم اخیراً اظهار داشت  که هنوز تصمیمی درباره دور بعدی مذاکرات بین ایران و عربستان  گرفته نشده است. کنعانی یادآور شد در  پنج دور گفت‌وگویی که بین دو کشور انجام شد، توافقاتی بین طرفین انجام و قرار شد که با اجرای توافقات صورت گرفته زمینه برداشتن گام‌های بعدی فراهم شود.

لزوم پدیدار شدن عزم جدی ریاض

اشاره به فراهم شدن زمینه‌های ضروری برای انجام دور بعدی مذاکرات در حالی است که بی‌تردید پدیدار شدن عزم و نشانه‌های کافی برای به نتیجه رساندن این گفت‌وگوها یکی از گزاره‌های هموار کننده جهت انجام مراحل بعدی به شمار می‌‌آید. حال آنکه نگاهی به تحولات چند سال اخیر نشان می‌‌دهد که نقش ریاض در هدایت و حمایت مالی از شماری از جریان‌های رسانه‌ای و در مهم‌ترین آنها شبکه «ایران اینترنشنال» در روند ضدیت با جمهوری اسلامی به منصه ظهور رسیده است. شبکه فارسی زبانی که 5 سال از زمان تأسیس آن می‌گذرد و تنها شبکه تلویزیونی ۲۴ ساعته در جنگ روانی علیه ملت ایران به شمار می‌‌آید. در سال ۹۷ بود که روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی از رابطه «ایران اینترنشنال» و خانواده سعودی پرده برداشت و افشا کرد این شبکه با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری از طرف «محمد بن سلمان» به واسطه «سعود القحطانی» تأمین شده است.

مأموریت آشوب‌آفرینی

در چهارچوب اجرای این مأموریت، ایجاد تفرقه قومی، مشروعیت بخشیدن به گروه‌های تروریست و تجزیه‌طلب و تریبون دادن به آنها، دمیدن در آتش خشونت، خبرسازی جعلی مخدوش کننده امنیت اجتماعی از طریق پمپاژ بی وقفه اخبار جعلی و جهت‌دار و مأیوس کردن مردم از آینده‌ای بهتر تنها بخشی از مجموعه اقداماتی بوده که این شبکه مرتبط به آل سعود علیه جمهوری اسلامی ایران به جریان انداخته است.  در پیگیری چنین اقداماتی، پوشش زنده برنامه‌های گروهک منافقین که بی تردید در زمره منفورترین اقلیت اپوزیسیون در افکار عمومی ایرانیان به شمار می‌‌آید در کنار آنتن دادن به احزاب تجزیه‌طلب گمنام برای معرفی گروهک خود ثابت کرد که چه اهداف شومی در پس رویکرد این رسانه پنهان است.

هدایت آشوب‌های اخیر

فوت مهسا امینی نیز فرصت خوبی برای این رسانه بود تا به بهانه آن بر آتش بحران‌سازی در داخل ایران بدمد. «ایران اینترنشنال» پس از طرح دروغ مرگ مهسا امینی به دلیل ضرب و شتم نیروهای پلیس که پزشک قانونی کشور با انتشار گزارشی بر آن خط بطلان کشید، در پی بروز اغتشاشات هدایت شده در خیابان‌های ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارها و بازوهای جریان‌های اپوزیسیون و برانداز وارد عمل شد و بدون صحت‌سنجی، تصاویر و فیلم‌هایی را روی خروجی خود قرار داد که درستی آنها تأیید نشده بود.

به این ترتیب بر اساس آنچه مورد اشاره قرار گرفت، طبیعی است تهران با وجود چنین فضایی تنش‌آمیز که نقش ریاض در شکل‌گیری آن به اثبات رسیده است، از فراهم نبودن شرایط لازم برای گفت‌وگوهای سازنده سخن بگوید. مقام‌های سعودی نمی توانند در حالی که به طور عملیاتی از تخریب حکایت می‌کنند، در رویکردی متناقض از مذاکره سازنده با ایران سخن بگویند. رویکردی که پیش از این از سوی مقامات امریکایی مطرح شده بود.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها