علم‌الهدی: خوشبختانه امروز جامعه دینی ما از روشن‌بینی مؤثری برخوردار اس

کد خبر: 1179716

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: باید تبیین شود که هرکس دانسته یا نادانسته در برابر نظام اسلامی بایستد، در عمل در برابر اسلام و نهضت نبی اکرم(ص) ایستاده است.

 علم‌الهدی: خوشبختانه امروز جامعه دینی ما از روشن‌بینی مؤثری برخوردار اس

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: باید تبیین شود که هرکس دانسته یا نادانسته در برابر نظام اسلامی بایستد، در عمل در برابر اسلام و نهضت نبی اکرم(ص) ایستاده است.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در همایش محوری هفته وحدت که صبح امروز، ۲۱ مهر، با حضور علمای شیعه و اهل سنت استان به میزبانی اردوگاه فرهنگی امام رضا(ع) برگزار شد، با بیان اینکه وحدت با اکراه و اجبار قابل تحقق نیست، اظهار کرد: بدیهی است که منطق خلقت الهی این است که انسان در هر عمل خود حائز اراده و اختیار باشد و خواست قلبی هم با شناخت ایجاد می‌شود. در این شرایط وحدت موضوعی نیست که با اجبار و زور قابل تحقق باشد و افراد به تقریب مذاهب اسلامی معتقد بمانند؛ در حالی‌ که به آن باور ندارند و اهمیت ذاتی آن برای‌شان تبیین نشده است.

وی افزود: در هفته وحدت همایش‌ها و مراسمات فراوانی در تبیین ارزش تقریب مذاهب برگزار می‌شود و همه می‌دانند که راهکارهای دستیابی به وحدت چیست اما در این‌باره هنوز به‌ خوبی تبیین نشده که از اساس چرا وحدت به‌ عنوان یک فریضه واجب مطرح است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هر انسان نظر و سلیقه‌ای دارد که ممکن است با دیگران متفاوت باشد و از اساس این اختلاف‌ نظرها و تفاوت در عقیده‌ها نقض‌کننده وحدت است. حتی ممکن است ۲ مسلمان از مذاهب گوناگون به یکدیگر عقیده هم نداشته باشند و این را دلیل بر ساقط شدن اتحاد بدانند؛ در حالی‌ که برای تحقق وحدت از اساس نیازی نیست که افراد به هم عقیده داشته باشند بلکه به‌ عنوان ضرورت و لازمه تعالی جامعه اسلامی همه باید خود را معتقد و ملزم به آن بدانند.

وی با اشاره به آیه ۴۶ سوره مبارکه سبا ادامه داد: اینجاست که برمبنای خداباوری و قرآن باوری، همه ما موظف هستیم که تابع کلام الهی باشیم که فرمود «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَیٰ وَفُرَادَیٰ» و همه ما را امر کرد که دسته‌جمعی یا انفرادی برای خدا قیام کنیم. در نص آیه هم عبارت «مَثنی» بر عبارت «فُرادی» مقدم داشته شده که نشان می‌دهد قیام جمعی برای خدا بر قیام فردی اولویت دارد و جامعه‌سازی باید به راهبرد اساسی مسلمانان تبدیل شود.

امام‌ جمعه مشهد با اشاره حدیث نبوی «مَنْ أَصْبَحَ و لایَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» تصریح کرد: وجود اقدس پیامبر گرامی اسلام(ع) در حدیثی می‌فرماید که هرکس صبح را به شب برساند اما اهتمام به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست. ایشان حتی نفرمود «فَلَیسَ بِمُؤمِن» یعنی مؤمن نیست بلکه از اساس اسلام او را نقض می‌کنند که این امر نشان‌دهنده اهمیت جامعه سازی و رسیدگی و تعامل مسلمانان با یکدیگر است.  

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، علم‌الهدی تأکید کرد: معمولا این حدیث در موقعیت‌هایی بیان می‌شود که خیرات و مبرات مورد توجه است؛ در حالی‌ که این تفسیر نادرست است و تأکید پیامبر اکرم(ص) نه به اهتمام به امور یک مسلمان بلکه مربوط به اهتمام به امور مسلمین در معنای جامعه و کلی آن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تهاجم امروز علیه امت اسلامی در طول تاریخ اسلام سابقه نداشته، گفت: از زمان بعثت پیامبر اکرم(ص) تا به امروز، هیچ‌گاه سابقه نداشته که همه ابرقدرت‌های شرق و غرب عالم برای براندازی اسلام تا این حد مجهز، مصمم و با هم متحد بوده باشند و در این شرایط جمهوری اسلامی بزرگترین سنگر دفاع از نبوت پیامبر(ص) و مبانی توحیدی دین خداست که دفاع از آن مصداق قیام دسته‌جمعی و فردی برای خداست.

وی اظهار کرد: هیچ‌کدام از علمای شیعه و اهل سنت امروزه بهانه موجهی نخواهند داشت اگر خود را کنج خانه خود حبس کنند، نمازشان را بخوانند، روزه‌شان را بگیرند، قرآن‌شان را تلاوت کنند و کاری به کار جمهوری اسلامی به‌عنوان سنگر دفاع از دین نداشته باشند. در شرایط کنونی هر عالم مسلمان در هر لباسی که باشد، باید برای اسلام و پیامبر اکرم(ص) نوکری کند و عامل به تکلیف خود در قیام برای دین خدا باشد.

علم‌الهدی عنوان کرد: خوشبختانه امروز جامعه دینی ما از روشن‌بینی مؤثری برخوردار است و به برکت بصیرت علمای شیعه و اهل سنت، توطئه‌های نخ نماشده دشمنان برای ایجاد تفرقه راه به جایی نمی‌برد اما باید تبیین شود که هرکس دانسته یا نادانسته در برابر نظام اسلامی بایستد، در عمل در برابر اسلام و نهضت نبی اکرم (ص) ایستاده است. از خداوند متعال می‌خواهیم که همه علمای اندیشمند و مبارز را از شیعه و اهل تسنن در راستای ترویج معارف قرآن و دفاع از دین خدا توفیق عنایت کند تا همه ما بتوانیم به مسئولیت و وظیفه خود در این باره عمل کنیم./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها