پیام هشدارآمیز ایران به اروپا

کد خبر: 1179809

پولیتیکو:تهران در نامه ای به دیپلمات های اتحادیه اروپا هشدار داده که در صورت وضع تحریم جدید به بهانه ناآرامی های اخیر ممکن است روابط دوجانبه ادامه پیدا نکند

پیام هشدارآمیز ایران به اروپا

 همزمان با اعلام مکرر ایران مبنی بر این که دولت و ملت ایران خودشان صلاحیت رسیدگی به اعتراضات داخلی را دارند و کشورهای دیگر نباید در مسائل داخلی ایران دخالت کنند ، زمزمه های تحریم کشورمان از سوی اتحادیه اروپا در هفته آینده باعث شد ایران آخرین اتمام حجت را نیز با بروکسل داشته باشد.طبق گزارش سایت «پولیتیکو»، ایران هفته گذشته به‌طور خصوصی دیپلمات‌های اتحادیه اروپا را «تحت فشار» قرار داد تا اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران را به‌دلیل حوادث اخیر در کشور کنار بگذارند. بر اساس این گزارش ایران به دیپلمات‌های اروپایی هشدار داده است که این اقدام ممکن است روابط دو جانبه بین تهران و کشورهای اروپایی را قطع کند. به گزارش یورونیوز، پولیتیکو می‌گوید در نامه‌ای که به رویت این رسانه رسیده و به گروهی از سفیران اتحادیه اروپا فرستاده شده، ایران هشدار داده است: «اگر اروپا نکات ظریف وضعیت فعلی را در نظر نگیرد عواقب آن جدی خواهد بود و روابط دو جانبه ممکن است قطع شود.» این رسانه مدعی شد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامه مشابهی را در روز چهارشنبه از حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران دریافت کرده است. پیش‌بینی می‌شود که اتحادیه اروپا در روز دوشنبه آینده تحریم‌هایی را علیه ایران با ادعای حمایت از حقوق بشر اعلام کند. طبق این گزارش چندین دیپلمات اروپایی تایید کرده‌اند که این پیام را از سوی سفیر ایران در اتحادیه اروپا دریافت کرده‌اند. با این حال جوزپ بورل از اظهارنظر رسمی خودداری کرد.پولیتیکو می‌گوید که غلامحسین دهقانی، سفیر ایران در اتحادیه اروپا در نامه خود به گزارش نهایی پزشکی قانونی اشاره کرده که جان باختن مهسا امینی به دلیل «ضربه مغزی یا آسیب فیزیکی دیگر به بدن نبوده است.» او می‌نویسد: «ما از اروپا انتظار داریم که روابط دوجانبه را با همان حساسیت ما ارزیابی کند. در این راستا توجه به گزارش‌های رسمی دولت ایران نقش اساسی دارد.» طبق این گزارش، دهقانی گفته است پلیس ایران «وظیفه دارد از تمامی اشکال و مظاهر آشوبگری در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران جلوگیری و عاملان را بازداشت کند.» دهقانی آخرین اقدامات اتحادیه اروپا را به مذاکرات با هدف احیای برجام مرتبط دانست.

روایت «بورِل» از گفت‌و‌گو با امیرعبداللهیان

از سوی دیگر در شرایطی که وزیر خارجه کشورمان به اروپایی‌ها درباره مداخله در امور داخلی ایران هشدار داده است، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باز هم در امور داخلی ایران دخالت کرد.جوزپ بورل در پیام توییتری روز جمعه خود با اشاره به گفت‌و‌گو با حسین امیرعبداللهیان ، در حالی که تحریم‌های غرب علیه مردم ایران ادامه دارد، ژست حمایت از «مردم ایران» گرفت و مدعی شد که در صحبت با امیرعبداللهیان، موضع شفاف و یکپارچه اتحادیه اروپا را بیان کرده است. جوزپ بورل یک بار دیگر از اغتشاش گران در ایران دفاع کرد و با لحنی مداخله جویانه نوشت: «سرکوب خشونت آمیز باید فوری متوقف شود. معترضان باید آزاد شوند.»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شرایطی این اظهارات را مطرح کرده که چندی قبل گفته بود این نهاد در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است؛ به بهانه آن‌چه «سرکوب اعتراضات و دستگیری‌ها» خوانده است .حسین امیرعبداللهیان پیش از این در گفت‌و‌گوی تلفنی با وزیر خارجه فرانسه به مداخله اروپا در امور داخلی ایران اعتراض کرد و هشدار داد، اگر اتحادیه اروپا اقدام محدود کننده انجام دهد، جمهوری اسلامی ایران اقدام متقابل می‌کند.

رویکرد دوگانه کاخ سفید

از سوی دیگر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «توافق هسته‌ای ایران» اکنون تمرکز آمریکا نیست و اذعان کرد دولت این کشور در عوض بر حمایت از اغتشاش گران در ایران تمرکز کرده زیرا به ادعای او تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست دیگری رسیده است.در حالی که آمریکا طرفی بوده که با خروج از برجام و نقض تعهداتش وضعیت فعلی را در این توافق رقم زده و تاکنون از پذیرش تعهداتش برای به سرانجام رسیدن مذاکرات خودداری کرده، سخنگوی وزارت خارجه این کشور مدعی شد: ایرانی‌ها مشخص کرده‌اند این توافقی نیست که آماده انجام آن بوده‌اند، توافق قطعاً قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.وی در ادامه ادعاهایش برای رفع تقصیر از واشنگتن گفت: درخواست‌های ایران غیرواقعی  وفراتر از محدوده برجام است. هر چیزی که در هفته‌های اخیر شنیده‌ایم نشان از تغییر موضع آن‌ها ندارد.پیشتر، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران گفت که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه مقامات ایران که به ادعای او واشنگتن آن‌ها را در «خشونت علیه معترضان» دخیل می‌داند، اعمال می‌کند.کارشناسان می‌گویند آمریکا و کشورهای اروپایی در شرایطی که در برابر دست برتر ایران در مذاکرات رفع تحریم‌های وین چاره‌ای پیش رو نمی‌بینند قصد دارند از طریق تحریک افکار عمومی و دعوت به آشوب در ایران یک اهرم فشار برای خودشان دست و پا کنند. جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین به ویژه به دلیل آن که تحریم‌ها در هدف آشکار کشورهای غربی برای ایجاد شکاف‌ عظیم میان ملت و حکومت و ایجاد جریان‌های قدرتمند براندازی شکست خورده‌اند دست برتر را در اختیار دارد.با وجود این فضا ، یک رسانه غربی از حصول توافق میان اعضای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه آن چه «سرکوب اعتراضات» خوانده شده، خبر داده است.خبرگزاری فرانسه این خبر را به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ هم گزارش داده ۱۵ فرد و نهاد در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت.

خراسان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها