پاک آیین: اظهارات آمریکایی ها درباره تحریم های جدید لفاظی است

کد خبر: 1179836

یک دیپلمات پیشین کشورمان ابراز داشت: آمریکایی‌ها حرف و عمل‌شان یکی نیست و بیشتر اظهارات‌شان در مورد تحریم‌های جدید لفاظی و بازی با جملات است.

پاک آیین: اظهارات آمریکایی ها درباره تحریم های جدید لفاظی است

محسن پاک آیین در ارزیابی خود از اظهارات آمریکایی ها مبنی بر این که اگر روند کنونی ادامه یابد تحریم های جدید علیه ایران وضع می کنند، گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی مطرح می کنند بیشتر نوعی لفاظی و بازی با جملات بوده و دارای پشتوانه اجرایی نیست، در واقع حرف و عمل مقامات آمریکایی با یکدیگر همخوانی ندارد و نمی توان به صحبت‌های آن‌ها تا زمانی که وارد مراحل اجرایی جدی شویم، اعتماد کرد.

وی تصریح کرد: تحریم های جدید آمریکایی‌ها به دلیل حمایت از اعتراضات داخل ایران و در حمایت گروه هایی مثل منافقین ، کومله و ... بوده است، همین مساله به طور طبیعی باعث شده اعتماد ایران نسبت به آمریکا کاملا از بین برود و بنابراین در این فضای بی اعتمادی بسیار سخت است که مذاکرات را جلو برد.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد:  به نظر می رسد آمریکایی ها سعی دارند با اهرم فشار از مسیر حمایت از گروهک های ضد انقلاب ایرانی در مذاکرات هسته ای امتیاز بگیرد تا ایران ناچار شود خواسته های غیر منطقی آن ها را بپذیرد، در حالی که ایران قطعا طبق خواسته آن ها عمل نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: سیاست قطعی ایران پیش از این اعلام شده و چنانچه آمریکایی ها تمام تحریم های برجامی را لغو کنند و ما هم با راستی آزمایی مطمئن شده و تضمین های لازم را داشته باشیم که مجددا آمریکایی ها از برجام خارج نمی‌شوند، طبیعتا ما هم طبق تعهدات عمل خواهیم کردیم و هیچ تعهد بیشتری را در حوزه انرژی هسته ای مندرج در مفاد برجام نخواهیم پذیرفت.

وی تاکید کرد: معتقد هستم که پرونده ما باید در آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شده تا در آینده مستمسکی برای اعمال فشار به ایران نشود .

پاک آیین درباره این که آیا انتخابات کنگره بر روند مذاکرات تاثیرگذار است یا خیر؟ اظهار داشت: فکر نمی کنم تاثیر زیادی بر مذاکرات داشته باشد گرچه به نظر می رسد جمهوری خواهان اکثریت را در اختیار داشته باشند، اما در عین حال تاثیر زیادی ندارد زیرا هم دموکرات ها هم جمهوری خواهان هر دو بر اعمال فشار به ایران دارای اتفاق نظر هستند.

این دیپلمات پیشین کشورمان در ادامه گفت: در هر حال ایران راه خود را انتخاب کرده و به دنبال خنثی سازی تحریم ها از رونق تولید و صادرات و از مسیر همکاری با کشورهای دوست و همسایگان هستیم و سعی می کنیم نیاز خود را به غرب کاهش دهیم. در عین حال میز مذاکره را ترک نمی کنیم و ادامه می دهیم آن هم با پافشاری بر اصولی که اعلام کرده ایم.

وی در پایان افزود: این مسیر نتیجه خواهد داد همان طور که تا الان نتیجه داده، امروز در حال فروش نفت هستیم، تقاضا در بازار برای خرید نفت ایران افزایش یافته و در ارتباط با همکاری های تجاری با کشورهای مختلف هستیم لذا به نظر می رسد مسیر خوبی انتخاب شده و ما در عین حال که مذاکرات را ادامه می دهیم به دنبال تقویت بنیه اقتصادی کشور هم هستیم.

منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها