طغیانی: اغتشاشات اخیر آسیب جدی به کسب و کارها وارد آورد

کد خبر: 1179902

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه افت شاخص بورس در هفته‌های اخیر گویای آثار مخرب اغتشاشات بود، گفت: بدون شک ناآرامی‌های اخیر از نظر امنیت سرمایه گذاری و کسب و کارها آسیب‌های قابل توجهی به مردم و کشور وارد آورد.

طغیانی: اغتشاشات اخیر آسیب جدی به کسب و کارها وارد آورد

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اغتشاشات و ناآرامی‌های یک ماه اخیر در کشور گفت: معمولاً در جامعه‌ای که جوان و در حال رشد است، اعتراض امری طبیعی به شمار می‌رود و  با در نظر گرفتن اینکه مسئله که افراد جامعه دارای سلایق مختلف هستند ممکن است برخی‌ها با بخشی از رویه‌ها و فرآیندهای حاکم بر کشور موافق نباشند و نسبت به این رویه‌ها اعتراض کنند.

وی افزود: کمااینکه تقریباً اکثر قریب به اتفاق روزهایی که مجلس نشست علنی دارد، اصناف و گروه‌های مختلف جامعه با حضور در مقابل مجلس اعتراضات و مطالبات خود را در فضایی آرام ابراز و پیگیری می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برگزاری اینگونه تجمعات نه‌تنها منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی یا امنیتی نمی‌شود بلکه موجب بهبود شرایط کشور نیز خواهد شد،‌ افزود: وقتی در مقابل مجلس تجمعی صورت می‌گیرد و از طرف رئیس‌ مجلس و کمیسیون‌های مربوطه عده‌ای از نمایندگان در بین تجمع‌ کنندگان حاضر شده  و برای حل آن دغدغه جدیت پیدا می‌کنند، این موضوع قطعا در حل و فصل چالش‌ها و مطالبات مردمی راهگشا خواهد بود.

طغیانی خاطرنشان کرد: برای مثال در ماه‌های اخیر تجمعاتی در رابطه با اصلاح قانون مهریه یا بحث اعتراضات کارگران بیکار شده برخی کارخانجات در برابر ساختمان ریاست جمهوری  برگزار شد که اتفاقاً  به نتایج قابل قبولی هم منتج شد. بنابراین اصل اعتراض مدنی نه‌تنها بد نیست بلکه منجر به بهبود شرایط نیز می‌شود.

نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه  آنجایی ما از جهت اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ضربه می‌خوریم که مطالبات و اعتراضات مردمی به خشونت و آشوب بدل شود، گفت: اعتراضاتی اینچنینی به دلیل پراکندگی و عدم تعیین مکانی مشخص برای ابراز آن، عمدتاً منجر به ایجاد اختلال در زندگی عادی مردم می‌شود. علاوه بر این اعتراضاتی که هدف برگزاری آن از قبل مشخص نشده و معترضین نمی‌دانند که خواسته خود را از چه مرجعی مطالبه کنند، عموماً با ورود افراد فرصت‌طلب و اغتشاش‌گر به انحراف کشیده خواهد شد و در چنین فضایی ممکن است افرادی که اساساً جزو معترضین و تجمع‌کنندگان هم نیستند متحمل آسیب مالی و جانی شوند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به آسیب‌های اقتصادی ناشی از بروز اغتشاشات، عنوان کرد:  بدون شک ناآرامی‌های اخیر از نظر امنیت سرمایه گذاری و کسب و کارها آسیب‌های قابل توجهی به مردم و کشور وارد آورد. البته هنوز گزارشی از برآورد خسارات ناشی از اغتشاشات به دست کمیسیون اقتصادی نرسیده ولی به هر حال افت شاخص بورس  در این مدت تا حدودی گویای آثار مخرب ناآرامی‌های اخیر بوده است. البته  انتشار آمار رشد بخش‌های مختلف اقتصاد و مقایسه این آمار با میزان رشد در ماه‌های پیش از آن  برآورد واضحی از میزان آسیب‌ها به بخش اقتصاد به ما خواهد داد.

 طغیانی خاطرنشان کرد: البته این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد که هرگاه در کشور اغتشاش و ناآرامی صورت گرفت، این مسئله مستقیما طرف دیگر نیز فشار بیرونی و تحریم‌های بین‌المللی نیز بر کشور تحمیل شده است و مشکلات اقتصادی که به هر حال می‌توان به عنوان یکی از محورهای نارضایتی مردم قلمداد کرد، نه تنها بهبود پیدا نمی‌کند بلکه وضعیت حادتری نیز تجربه خواهد کرد.

منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها