جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا»:

پس از ناآرامی‌ها موضع غربی‌ها ضعیف خواهد شد

کد خبر: 1180069

جعفر قنادباشی گفت: غربی‌ها فکر می‌کنند در شرایط ناآرامی‌های اخیر می‌توانند با تضعیف جمهوری اسلامی خواسته‌هایشان را تحمیل کنند.

پس از ناآرامی‌ها موضع غربی‌ها ضعیف خواهد شد

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت برجام حالا و در شرایطی که کشورهای غربی‌ درباره ناآرامی‌های ایران موضع گرفته‌اند، پیچیده‌تر از گذشته شده است. در این شرایط یک پرسش مهم وجود دارد؛ اینکه در شرایط کنونی هنوز چه‌قدر می‌توان امید به احیای برجام داشت؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «تجربه‌ای که در زمان آقای اوباما داشتیم این بود که در آستانه پذیرش حق غنی‌سازی ایران از سوی غربی‌ها ناگهان ناآرامی‌های سال88 اتفاق افتاد و آمریکا و کشورهای اروپایی و البته صهیونیست‌ها امیدوار شدند که بتوانند خواسته‌های خود را به ایران تحمیل کنند اما بعد از آن مشخص شد که آمریکا در محاسبات خود اشتباهی فاحش کرده بود و در عمل نتوانستند با اِعمال فشار ایران را تسلیم خواسته‌های خود کنند».

او ادامه داد: «امروز به نظر می‌رسد غربی‌ها می‌خواهند یک بار دیگر شانس خود را امتحان کنند و فکر می‌کنند بعد در شرایط ناآرامی‌های اخیر می‌توانند با تضعیف جمهوری اسلامی هرآنچه می‌خواهند را به ایران تحمیل کنند و امتیازات بالایی بگیرند و هیچ امتیازی هم ندهند. دنیای غرب با تحریک و تشویق غرب بار دیگر دچار اشتباه شده است و واقعیت‌ها را نمی‌بیند. در قبال غربی‌ها سرابی بیش وجود ندارد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «با الفاظ خصمانه‌ای که مقامات آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی به کار می‌برند عملا نمی‌شود بار دیگر مذاکرات از سر گرفته شود. طبیعی است مذاکره با کشورهایی که صرفا با القائات صهیونیست‌ها اظهارنظر می‌کنند، درست نیست».

قنادباشی در پایان گفت: «به نظرم بعد از پایان ناآرامی‌ها غربی‌ها موضعشان ضعیف‌تر می‌شود. از سوی دیگر با پرونده سیاهی که در قبال ایران برای خودشان درست کرده‌اند ادعاهایشان مبنی بر اینکه طرفدار امنیت منطقه هستند، رنگ می‌بازد. بعد از پایان ناآرامی‌های ایران غربی‌ها در جایگاه متهم قرار خواهند داشت».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها