کنایه کنعانی به آمریکا با یادآوری کودتای ننگین ۲۸ مرداد

کد خبر: 1180229

در شرایطی که امریکایی‌ها از هیچ فرصتی اعم از موضع‌گیری‌های مداخله‌جویانه تا ملاقات با برخی چهره‌های شناخته شده اپوزیسیون کوتاهی نمی‌کنند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به طور مشخص با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور امریکا و یادآوری کودتای ننگین ۲۸ مرداد، تأکید کرد که تهران به واشنگتن اجازه نمی‌دهد با دامن زدن به تنش، به اهداف خود برسد.

کنایه کنعانی به آمریکا با یادآوری کودتای ننگین ۲۸ مرداد

در شرایطی که امریکایی‌ها از هیچ فرصتی اعم از موضع‌گیری‌های مداخله‌جویانه تا ملاقات با برخی چهره‌های شناخته شده اپوزیسیون کوتاهی نمی‌کنند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به طور مشخص با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور امریکا و یادآوری کودتای ننگین ۲۸ مرداد، تأکید کرد که تهران به واشنگتن اجازه نمی‌دهد با دامن زدن به تنش، به اهداف خود برسد.

طی یک ماه گذشته و آشوب‌ها به بهانه واکنش به درگذشت مرحوم مهسا امینی، شاید بتوان گفت امریکایی‌ها باموضع‌گیری در سطوح مختلف، لقب رکورددار مواضع مداخله جویانه در امور داخلی ایران را به خود اختصاص دادند. کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید شنبه‌شب در این مورد گفت که تمرکز واشنگتن در حال حاضر روی وضعیت ناآرامی‌ها در ایران است نه مذاکرات هسته‌ای. جو بایدن هم همان روز در بیانیه‌ای گفته بود تظاهرات‌ها در ایران چیزی را بیدار کرده که تا مدت‌های بسیار بسیار طولانی خاموش نخواهد شد. بایدن که کشورش سابقه‌ای دیرینه در سرکوب رنگین پوستان و اقلیت‌ها دارد، گفت: «ایران بایستی به اعمال خشونت علیه شهروندان خودش که فقط بر اساس حقوق اساسی خودشان رفتار می‌کنند پایان دهد. می‌خواهم این را بدانید که ما با شهروندان و زنان شجاع ایران هستیم.»‌زنجیره مقامات امریکایی که درباره ایران موضع‌گیری کردند به همین جا ختم نشد و ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا به آتش سوزی شنبه شب در زندان اوین واکنش نشان داد و گفت: «ما با فوریت گزارش‌ها درباره زندان اوین را دنبال می‌کنیم. با سوئیس به عنوان حافظ منافع‌مان در تماس هستیم. ایران برای امنیت شهروندان‌مان که به ناحق بازداشت شده‌اند، کاملاً مسئولیت دارد؛ آن‌ها باید فوراً آزاد شوند.»

بدون مشاور امنیتی و فاقدحافظه درست

ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم دیروز در صفحه اینستاگرامش به صورت خاص به اظهارات مداخله‌جویانه جو بایدن در پی اغتشاشات اخیر در ایران اینطور پاسخ داد: «از آغاز تحولات اخیر در ایران، روز شنبه جو بایدن برای چندمین بار طی اظهاراتی مداخله‌جویانه، از اغتشاشات در ایران حمایت کرد.» وی افزود: «ایشان، چون نه مشاوران امینی دارد و نه حافظه خوبی، به وی یادآور می‌شوم که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات پوچ شما تسلیم شود. اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.»

امریکایی‌ها منتظر شکست دیگری باشند

کنعانی یادآور شد: «نه اظهارات بایدن و نه مداخله جویی‌های امریکا هرگز ما را متعجب نمی‌کند، زیرا مداخله، تجاوز و کشتار، ماهیت حقیقی نظام امریکاست، اما، ما مردمان تاریخیم و در عمق تاریخ ریشه دوانده‌ایم. از کودتای آگوست ۱۹۵۳ تا به امروز به خوبی سیاست‌های ضدایرانی دولت امریکا در ذهن‌هایمان ثبت شده است؛ و البته تاریخ و نقطه نقطه دنیا شهادت می‌دهد که زخم جنایت و خشونت امریکا بر تن دنیاست.»‌سخنگوی دستگاه دیپلماسی خطاب به دولتمردان امریکایی گفت: «عادت شما ماهی گرفتن از آ‌ب‌های گل‌آلود است. اما یادتان باشد، اینجا ایران است؛ سرزمین مردان و زنان سرفراز. در خانه خویش با هم گفتگو می‌کنیم. با هم کار می‌کنیم با هم برای ترمیم زخم‌های کوچک و بزرگ ایران خواهیم کوشید با هم برای استقلال ایران خواهیم ایستاد و صدالبته شکست دیگری بر انبوه شکست‌های‌تان افزوده خواهد شد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر به اروپایی‌ها که در این مدت تلاش کرده‌اند از قافله اتهام زنی به ایران عقب نمانند، پاسخ محکمی داده بود. وی روز جمعه در گفت‌وگویی تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرده بود که مطالبات مسالمت‌آمیز، موضوعی جدای از آشوب، قتل، آتش‌افروزی و عملیات تروریستی است. وی با این حال یادآور شد: «جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است. اینجا سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست. ایران لنگرگاه ثبات و امنیت پایدار منطقه است.»

سالیوان و بلینکن، حامیان آشوب

مقامات امریکایی در قالب تشکیل جلسه با برخی چهره‌های شناخته شده از جمله نازنین بنیادی که در غرب با عنوان بازیگر و فعال سیاسی معرفی شده است و رؤیا حکاکیان و شری حکیمی برنامه‌های ضد ایرانی خود را پیگیری می‌کنند. بنیادی روز جمعه در کاخ سفید با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ملاقات کرد. در پی این دیدار، سالیوان درباره دیدارش با نازنین بنیادی در توئیتی نوشت: «امریکا بار دیگر تأکید می‌کند که دولت بایدن در کنار زنان شجاع و همه شهروندان ایران است که در حال حاضر برای تأمین حقوق اولیه خود و در برابر خشونت و سرکوب، به خیابان‌ها آمده‌اند.»‌بلینکن نیز ضمن اتهام‌زنی به ایران در زمینه جلوگیری از آزادی بیان و رد نقش کشور‌های بیگانه در تحولات ایران گفت: «ایالات متحده به حمایت از معترضان ادامه خواهد داد.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها