انتقاد رئیس کمیسیون صنایع : برخی وزارتخانه‌ها ۸۰ تا ۱۲۰ سامانه دارند

کد خبر: 1180519

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از انتقاد از وجود تعدد سامانه‌ها در کشور از عزم جدی مجلس برای پیاده‌سازی قانون یکپارچگی داده‌ها خبر داد و گفت: با اجرای این قانون، آمار روزانه در کشور در تمام حوزه‌ها قابل دسترس است.

انتقاد رئیس کمیسیون صنایع : برخی وزارتخانه‌ها ۸۰ تا ۱۲۰ سامانه دارند

مصطفی طاهری اظهار داشت: مشکلی که در حکمرانی داده‌ها وجود داشت این بود که  بیشتر از حد و میانگین شاهد فعالیت انواع سامانه‌ها در وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی بودیم. حتی در بازدید از برخی از وزارتخانه‌ها متوجه این موضوع شدیم که هر کدام از این وزارت‌خانه‌ها 80 تا 120 سامانه داشتند. نکته جالب موضوع اینجا است که این سامانه‌های درون سازمانی هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند.

وی با بیان اینکه در همین دستگاه‌های اجرایی برای هر سامانه یک مسئول انتخاب کرده بودند گفت: این سامانه‌ها ارتباطی باهم نداشتند و هرکسی کار خودش را انجام می‌داد، مشکل اصلی ما نبود سامانه نبود بلکه گیر اصلی کار در تبادل بین سامانه‌ها بود و هر دستگاهی تمایلی نداشت اطلاعاتش با یک دستگاه دیگر به اشتراک بگذارد چون از استانداردهای خاصی تبعیت می‌کردند. حتی گاهی یک وزیر به اطلاعاتی نیاز داشت برخی از سامانه‌ها از دادن اطلاعات به وزیر مملکت خودداری می‌کردند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از ورود مجلس و کمیسیون صنایع و معادن به موضوع ساماندهی و یکپارچگی داده‌ها در کشور خبر داد و گفت: مجلس با همکاری شورای عالی فضای مجازی و دیگر دستگاه‌ها قانونی به نام "مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی" نوشت البته کمی طول کشید ولی بالاخره نوشته شد؛ تلاش کردیم که داده‌ها در کل کشور را نظام‌مند کنیم.

وی با بیان اینکه اگر این قانون به طور کلی اجرا شود و داده‌ها یکپارچه شوند به صورت همزمان تمام اطلاعات در کشور در دسترس است و روزانه آمار تولید می‌شود، گفت: به طور مثال با اجرای این قانون نیازی نیست مرکز آمار در کشور هر 10 سال یکبار آمار جمعیت را ثبت کند زیرا با وجود این سامانه‌ها هر روز آمار جمعیت با تفکیک تولید می‌شود. یا مثلاً در خصوص کالا دیگر نیاز نیست 40 تا 50 هزار نفر کارمند بسیج شوند تا محتکران اقتصادی را پیدا کنند بلکه با این سامانه به راحتی قابل ارزیابی است. دیگر نباید مثل قدیم و روش‌های سنتی حکمرانی کرد، بلکه باید با استفاده از این داده‌ها آمار کالاها حتی به گِرم و کیلو و همینطور میزان عرضه در دسترس باشد.

طاهری افزود: خوشبختانه موضوع ساماندهی سامانه‌ها آغاز شده ولی اجرای طرح به کندی پیش می‌رود که باید در اجرای آن تسریع یابد. به طور مثال در سامانه تجارت رصد کالا حداکثر تا اواسط زنجیره بود و بعد از آن در دسترس نبود. موضوع گران‌فروشی، احتکار، قاچاق، مالیات و موضوعاتی از این قبیل با یکپارچگی داده‌ها حل شدنی است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به جد پیگیر اجرای این قانون هستیم، گفت: این موضوع تبدیل به قانون شده ولی در خصوص نحوه اجرای آن هم باید برنامه‌ریزی کرد.

تسنیم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها