حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با «فردا»:

با اصلاح روش‌های سیاسی داخلی بهانه را از غربی‌ها بگیریم

کد خبر: 1180561

حسن بهشتی‌پور گفت: آمریکایی‌ها منتظرند، ببینند ناآرامی‌های ایران به کجا می‌رسد تا دور جدیدی از مذاکرات را آغاز کنند یا خیر.

با اصلاح روش‌های سیاسی داخلی بهانه را از غربی‌ها بگیریم

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت دیپلماتیک ایران و کشورهای غربی مبهم است؛ از یک‌سو گفته می‌شود هنوز امکان احیای برجام وجود دارد و از سوی دیگر اخیرا شاهد تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران بودیم.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «برجام عملا در کماست و باید ببینیم باتوجه به تحولات پیش رو چه وضعیتی به وجود می‌آید؛ از یک طرف جنگ روسیه و اوکراین وجود دارد، از آن سو انتخابات کنگره آمریکا و البته ناآرامی‌های داخلی ایران هم هست و همه اینها می‌توانند بر وضعیت مذاکرات تأثیر بگذارند. آمریکایی‌ها منتظرند، ببینند ناآرامی‌های ایران به کجا می‌رسد تا دور جدیدی از مذاکرات را آغاز کنند یا خیر. ایران هم منتظر لغو تحریم‌هاست. مسئله دیگر آن است که اگر بعضی از تحریم‌ها لغو شود یا به حالت تعلیق درآید ممکن است با تمسک به مسئله حقوق بشر همان تحریم‌ها بار دیگر اجرا شود. یعنی تحریم‌ها به دلیل یک توافق لغو یا معلق شود و بر اساس رخدادهای داخلی بازهم همان تحریم‌ها اجرا شود».

او ادامه داد: «درباره اتهاماتی که به ایران در موضوع جنگ روسیه و اوکراین می‌زنند هم باید گفت که که وقتی قراردادهای نظامی متعدد بین کشورها منعقد می‌شود، دیگر گفته نمی‌شود این سلاح‌ها چه زمانی و در کجا استفاده شوند. همین اروپایی‌ها انواع سلاح‌های شیمایی را در اختیار عراق قرار می‌دادند که این کشور هم علیه ایران استفاده می‌کرد. البته همه اینها در حالی است که ایران اصل موضوع را تکذیب می‌کند و می‌گوید چنین سلاحی را به روسیه نفروخته‌ایم. به نظر من ایران باید موضع بی‌طرفی را در جنگ روسیه و اوکراین ادامه دهد و به هیچ شکل نباید وارد شود اما این موضوع جدای از همکاری‌های نظامی روسیه و ایران است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آمریکا هرچه تحریم می‌توانست علیه ایران اِعمال کند را اِعمال کرده است؛ می‌ماند اروپایی‌ها که ادعا کرده‌اند تحریم‌ها به دلیل مسائل حقوق بشری است و باید پاسخ دهند اگر این تحریم‌ها با اسم جدید مطرح شود چه‌طور می‌شود توافقی شکل بگیرد؟ نکته مهمتر این است که ایران باید یک‌بار برای همیشه اصلاحات اقتصادی انجام دهد تا این اهرم تحریم کم‌اثر شود. اگر ریشه‌ای ببنیم باید اثربخشی تحریم بر اقتصاد را از بین ببریم. مادامی که غربی‌ها تصور کنند که تحریم‌ها اثر دارد، تحریم‌ها را ادامه و تحریم‌های جدیدی هم وضع می‌کنند. ایران باید به سمت اصلاحات اقتصادی حرکت کند؛ از سوی دیگر یک سری اصلاحات سیاسی و روشی هم باید انجام دهیم که اصلا بهانه در اختیار طرف‌های مقابل قرار نگیرد. با اصلاح روش‌های سیاسی داخلی می‌توانیم بهانه را از غربی‌ها بگیریم. یک مقدار هم قضیه را از این سو باید ببینیم».

بهشتی‌پور در پایان درباره گزینه نظامی علیه ایران گفت: «تجربه‌ای که آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان داشتند که چندین میلیارد دلار هزینه کردند آنها را به این نتیجه رسانده است که نباید وارد جنگ دیگری شوند. آنها می‌خواهند با ایجاد نارضایتی داخلی و فروپاشی داخلی نظام را در مسیر براندازی قرار دهند که برایشان هزینه مالی و نظامی نداشته باشد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها