مهم‌ترین دغدغه‌های نخبگان در دیدار با رئیسی چه بود؟

کد خبر: 1180773

لزوم تقویت مشارکت نخبگان در نظام تصمیم‌گیری کشور، لزوم حضور بانوان نخبه در بدنه دولت، لزوم تأسیس مرکز ویژه علوم انسانی در معاونت علمی و سرعت‌بخشی جریان فناوری در عرصه حمل و نقل ریلی از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح‌شده نخبگان در دیدار با رئیس‌جمهور بود.

مهم‌ترین دغدغه‌های نخبگان در دیدار با رئیسی چه بود؟

در این همایش که در آن جمعی از نخبگان، سرآمدان و مستعدان‌برتر سراسر کشور حضور داشتند، حسن باقری؛ عضو سرآمدان علمی کشور و استاد رشته علوم پزشکی دانشکده بقیه الله با بیان اینکه موضوع بحث من لزوم بازآرایی جریان نوآوری کشور در قالب یک زیست‌بوم و زیست مرز است، گفت: تمامی مفاهیم دانش کسب و کار و کارآفرینی در مفهوم نوآوری در هم می‌آمیزند به طوری که بدون وجود هر کدام از آنها، نوآوری اتفاق نمی‌افتد.

لزوم تقویت مشارکت نخبگان در نظام تصمیم‌گیری کشور

وی با بیان اینکه نوآوری امری مستقل نیست، اظهار کرد: باید بپذیریم که نوآوری خودش یک اکوسیستم مجزا و مستقل نبوده بلکه یک زیست بوم است؛ یک بوم مرز بین دو بوم‌سازگان دانش که متولی آن دانشگاه‌ها هستند و بوم‌سازگان کسب و کار که متولی آن دولت، صنایع و بنگاه‌های اقتصادی هستند.

باقری ادامه داد: بیشتر مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان خارج از بوم‌سازگان آنها و در نتیجه چالش در تعاملات و ارتباط آنها و سایر نهادها و سازمان‌ها اتفاق می‌افتد. این چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی مربوط به فضای کسب و کار کشور، بخشی مربوط به امنیت کاری نیروی انسانی ماهر، بخشی از آن به واسطه گرفتن مجوزها و بخشی دیگر نیز رعایت استانداردها و طی کردن آزمون‌های سختی کیفی است که به طور کلی این چالش‌ها برای فضای کسب و کار فعلی شرکت‌ها وجود دارد اما تحمل آن برای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار سخت و طاقت فرساست.

این سرآمد علمی اضافه کرد: تولید دانش‌بنیان به عنوان مهمترین رکن بخش اقتصاد دانش‌بنیان نمی‌تواند بدون پیوند و همسویی با فضای تجارت، تنظیم‌گری و خدمات در صحنه رقابت باقی بماند. امروزه اکثر کشورها برنامه توسعه و تعمیق نوآوری را در اولویت کار خود قرار دادند و بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهایی در این مسیر موفق بودند که دولت‌های آنها نه تنها صرفاً با تغییرات و تحولات نوین در برنامه‌های توسعه همراه بودند بلکه با تفکر راهبردی عامل توسعه نوآوری و تلاش در جهت ایجاد نهادهای مؤثر بوده‌اند.

این استاد رشته علوم پزشکی دانشکده بقیه الله اشاره کرد: در ایران نیز علم فناوری و نوآوری به عنوان بخشی از مهمترین حوزه‌های مسائل عمومی کشور، همواره مداخله‌ سیاستی را تجربه کرده است؛ بنابراین اگر دنبال تغییرات و تحولات عمیق و حل مسائل در کشور در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و حفظ سرمایه انسانی ماهر کشور هستیم، نقطه شروع آن از داخل نظام علمی نیست و از داخل نظام سیاسی است.

باقری یادآور شد: از اصلی‌ترین راهکارهای لازم در این مسیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ نخست آن‌که باید فضای کسب‌وکار کشور، مجوزها و دستورالعمل‌ها ساده شوند. مشارکت نخبگان در نظام تصمیم‌گیری کشور تقویت شود. تصمیم‌گیری‌های بدون در نظر گرفتن نظر فعالان حوزه فناوری ممنوع شود. همچنین دولت باید برای مسائل مهم این حوزه اگر پاسخ علمی وجود نداشت، به نظر اکثریت متوسط متوسل شود. نقش دولت در همه عرصه‌ها باید از بازیگری به قاعده‌گذاری، تنظیم‌گری و نظارت تغییر پیدا کند.

باقری تاکید کرد: شاید با تئوری درست به جای مطلوب نرسیدیم ولی با تئوری غلط صددرصد به جای درست نخواهیم رفت.

لزوم حضور بانوان نخبه در بدنه دولت

عاطفه علی‌پور؛ دانش‌آموخته رشته نانو زیست فناوری و برگزیده طرح کاظمی آشتیانی بنیاد ملی نخبگان، کارآفرین حوزه سلامت و عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران نیز گفت: ظهور فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی و استفاده از فضای مجازی در دوران اخیر به ویژه دوران پساکرونا موجب شد تا روند بهره‌مندی از فناوری‌های سنتی کاهش پیدا کند‌؛ البته پیچیدگی این فناوری‌ها مشکلاتی را فراروی جوامع امروزی قرار داده است.

وی افزود: عدم‌توجه به بحث خانواده و فقدان خانواده در آینده از اصلی‌ترین چالش‌های این فناوری‌های جدید هستند که شاهد آن خواهیم بود‌.

علی‌پور افزود: بانوان همپای مردان در فضای کار، اجتماعی و یا در کنار فضای مجازی نقش همسری و مادری خود را به خوبی ایفا کردند؛ بنابراین با توجه به تحولات زیستی در این برهه، بانوان کشور می‌توانند در فضای خانواده نقش خود را به درستی ایفا کنند.

این کارآفرین حوزه سلامت عنوان کرد: اصلاح ساختار جوامع باید با اصلاح الگوهای تربیتی در خانواده مدارس و دانشگاه ها صورت بگیرد. بنابراین از ریاست جمهوری انتظار می‌رود همان‌طورکه بارها مقام معظم رهبری و حتی خود ایشان نیز بر این موضوع تأکید کردند، بتوانیم در کشور شاهد حضور جوانان و بانوان نخبه در بدنه دولت و ساختارهای مختلف کشور باشیم.

لزوم تاسیس مرکز ویژه علوم انسانی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ایمان عرفان‌منش؛ دانش‌آموخته رشته جامعه‌شناسی فرهنگی، برگزیده جایزه کاظمی آشتیانی بنیاد ملی نخبگان هم گفت: از نظر مقام معظم رهبری، تمام تحرکات برتر یک جامعه مثل کالبدی است که روح آن علوم انسانی است که جهت‌دهنده این کالبد است که اگر بر پایه غلط استوار شود و حرکت کند، جامعه به سمت نگرش انحرافی حرکت می‌کند.

وی افزود: اهمیت نگاه به این حوزه، اهمیت کلانی است و باید نگاه اجتهادی به علوم انسانی شود و نگاه اجتهادی به علوم انسانی نگاه مهم و الزامی است. تأسیس مرکز ویژه علوم انسانی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیاز مبرمی است تا این مرکز ضمن احصاء مشکلات، بتواند در مقام پایش علوم انسانی در تراز انقلاب اسلامی مؤثر عمل کند.

عرفان‌منش اشاره کرد: باید برای موانعی چون نگرش دیوان‌سالارانه به علم چاره اندیشی کرد. همچنین باید شرایطی برای صدور علوم انسانی بومی و اسلامی از طریق سند راهبردی کشور فراهم شود. جامعه نخبگانی کشور و مسئولان باید به علوم انسانی به منظر قدرت علمی نگاه کنند البته تمامی این ملاحظات و ضرورت‌ها نیازمند نگه داشتن نسل پرانگیزه است.

این برگزیده جایزه کاظمی آشتیانی بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: راهکار و راهبردهای لازمه در این مسیر شامل ایجاد طرح گردشگری علمی و فناوری در راستای کاهش عطش نسل جوان برای خروج از کشور، ایجاد زنگ علم و فناوری در مدارس برای معرفی رشته ها به دانش‌آموزان و ... می‌شود.

لزوم سرعت بخشی جریان فناوری در عرصه حمل و نقل ریلی

حامد نوروزی؛ برگزیده طرح کاظمی آشتیانی بنیاد ملی نخبگان و فعال حوزه حمل و نقل ریلی نیز اظهار کرد: صحبتم را با توصیف مقام معظم رهبری از جریان نخبگی آغاز می‌کنم؛ ایشان می‌فرماید: «نخبگی صرفاً داشتن استعداد ذهنی نیست بلکه در کنار این استعداد، نخبه کسی است که، کار و تلاش برای یافتن مشکلات کشور را نیز انجام می‌دهد».

وی افزود: می‌خواهم از مشکلات صنعت حمل و نقل ریلی بگویم که بدون شک با حمایت ریاست جمهوری، انگیزه بیشتری برای فعالیت جوانان در این حوزه ایجاد می‌شود. بحث اصلی و مهم در این حوزه، سرعت‌بخشی جریان فناوری در عرصه حمل و نقل ریلی است.

نوروزی یادآور شد: زیست‌بوم دانش‌بنیان در هر حوزه‌ای که ورود پیدا کرده، موجب پیروزی کشور در آن حوزه شده است. راه آهن یکی از ارگان‌هایی است که جریان فناوری و نوآوری کمتر در آن نفوذ کرده و نیازمند عزم جدی نسبت به آن است.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان حوزه فناوری و نوآوری باید به سمت چالش‌های صنعت حمل و نقل ریلی و ارائه راهکارهای لازم آن حرکت کند.

برگزیده طرح کاظمی آشتیانی بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید از تلاش ویترینی تولید علم دست بردارند و تلاش دانشگاه‌ها در این حوزه باید از صرف تولید علم فراتر برود. راهکار اصلی این است که یک گفتمان فرابخشی و عزم جدی در قالب یک ستاد ویژه در این حوزه شکل بگیرد تا دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و خصوصی برای احصاء چالش‌های این حوزه و ارائه راهکارهای آن در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله کشور که سال 1404 به پایان می‌رسد، 30 درصد تناژ بار باید از طریق حمل و نقل ریلی انجام شود که متأسفانه انجام نمی‌شود و دولت سیزدهم باید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه شرایط تعامل و همکاری مثبت و جذابی را فراهم کند؛ چراکه با ورود بخش خصوصی به صنعت حمل و نقل ریلی، فضای کار جوانان نخبه مساعدتر و بهتر می‌شود.

دوازدهمین همایش ملی نخبگان با شعار «حکمرانی نخبگان، سرآمدی ایران» به همت بنیاد ملی نخبگان و با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها