سخنگوی تراس: توافق نهایی همچنان روی میز است / پاسخ مبهم به حفاظت از ساختمان سفارت ایران

کد خبر: 1180900

سخنگوی نخست وزیر انگلیس با بیان این ادعا که توافق نهایی برای از سرگیری اجرای کامل برجام همچنان روی میز است، به تاکتیک مقصرنمایی ایران در روند مذاکرات متوسل و مدعی شد که لندن سرگرم رایزنی و بررسی گام‌های بعدی با شرکای خود است.

سخنگوی تراس: توافق نهایی همچنان روی میز است / پاسخ مبهم  به حفاظت از ساختمان سفارت ایران

این سخنگو که طبق رویه‌های دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود، این مطلب را در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در لندن مطرح کرد که پرسید آخرین موضع دولت لندن نسبت به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و توافق وین چیست؟

وی با بیان اینکه «موضع ما در مورد برجام تغییری نکرده است»، مدعی شد: «یک توافق ایده آل از ماه مارس روی میز است. ما از ایرانی‌ها خواستیم که به پایبندی کامل به تعهدات برجام به عنوان بخشی از آن توافق بازگردند و از فرصت دیپلماتیک ناشی از آن بهره‌مند شوند؛ اما متأسفانه آنها این کار را صورت ندادند و ما در حال بررسی گام‌های بعدی با شرکای خود هستیم.»

سخنگوی تراس ادامه داد: «بنابراین موضع ما این است که یک توافق پایدار روی میز است، اما گمان نمی‌کنم که مذاکرات همانطور که از ظاهر امر پیداست جریان داشته باشد.»

به گزارش ایرنا، مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده در وین به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و از این منظر، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی علیه ایران متوسل شده است.

این درحالیست که آمریکا به تازگی مدعی شده است که دست‌یابی به توافق برای از سرگیری اجرای برجام در دستور کار و تمرکز این کشور نیست.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت وگو با شبکه سی‌ان‌ان بدون اشاره به زیاده خواهی‌های آمریکا و ناتوانی دولت بایدن برای تصمیم گیری سیاسی در بازگشت به برجام ادعا کرد گفت وگوها متوقف شده و به بن‌بست رسیده‌اند و هیچ حرکتی نمی‌کنند و به همین دلیل دیگر در تمرکز ما نیستند.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفت وگوهای غیرمستقیم با ایران، مدعی شد که تهران طی دو ماه گذشته موضعی را اتخاذ کرد که با بازگشت به توافق در تناقض بود.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که شرط رسیدن به توافق، رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

حقوق بشر گزینشی

وی در پاسخ به پرسشی درباره استاندارد دوگانه دولت انگلیس در رابطه با مسائل حقوق بشری که از یک سو حوادث اخیر ایران را برای وضع تحریم‌های جدید بهانه کرده و از سوی دیگر نسبت به تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و غیر انسانی ایالات متحده علیه ملت ایران سکوت کرده است، مدعی شد: «به نظرم این دو مقوله از یکدیگر جداست. اگر ایران به برجام باز می‌گشت و توافقی را که روی میز است می‌پذیرفت بسیاری از تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرد، به عنوان بخشی از مذاکرات برجام برداشته می‌شد.»

سخنگوی تراس اما در ادامه اظهارات ادعایی خود تحریم‌های اخیر لندن علیه ایران را ناظر بر اصول حقوق بشری و دفاع از آنچه او اعتراضات مسالمت آمیز در ایران نامید برشمرد و افزود: بنابراین تحریم‌های آمریکا یک موضوع متفاوت است.

او با این توضیح تلاش کرد تا ماهیت تحریم‌های دو کشور را از یکدیگر جدا کند اما پاسخ قانع کننده‌ای درباره رویکرد گزینشی لندن نسبت به مقوله حقوق بشر ارائه نکرد.

سیاست انگلیس و اتحادیه اروپا در قبال ایران هماهنگ است

او در ادامه به پرسش یکی از شرکت کنندگان درباره احتمال تشدید تحریم‌های انگلیس و اتحادیه اروپا علیه ایران پاسخ داد و گفت که واکنش دو طرف به مسائل مرتبط با ایران هماهنگ است.

وی افزود: «من لزوماً نمی‌گویم که ما شاهد افزایش تحریم‌ها خواهیم بود، اما می‌گویم این چیزی است که ما همیشه (با شرکای اروپایی) در تماس نزدیک هستیم. چنانچه در سال‌های اخیر طیف وسیعی از تحولات در ایران رخ داده و ما برای پاسخ به آن با اتحادیه اروپا کار کردیم.»

او در همین پیوند ادعای همکاری‌های تسلیحاتی ایران و روسیه در جنگ اوکراین را یکی از موضوعاتی نام برد که دو طرف (انگلیس و اتحادیه اروپا) برای ارائه یک پاسخ هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند.

سخنگوی تراس همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره تاثیر تشدید تحریم‌ها بر کیفیت اجرای برجام، گفت: «به نظر من گمانه‌زنی در این باره در مقطع کنونی مفید نیست. موضع ما این است که از مارس گذشته یک توافق پایدار روی میز است اما اگر شرایط به سمتی پیش برود که نتوانیم توافق کنیم در آن صورت مراحل بعدی را با متحدان خود بررسی می‌کنیم.»

سخنگوی نخست وزیر انگلیس در پاسخ به پرسش ایرنا درباره ارزیابی لندن از موضع ایالات متحده که مذاکرات را از دستور کار خود کنار گذاشته است، به ذکر این نکته بسنده کرد که موضع لندن را در پرسش‌های قبل تشریح کرده است.

او توضیح بیشتری ارائه نداد و به نظر می‌رسد که لندن در این مقطع تمایل ندارد دستکم در ظاهر سیاست خارجی خود را در قبال برجام با ایالات متحده که عضو این توافق نیست، هماهنگ نشان دهد.

پاسخ مبهم سخنگوی تراس به حفاظت از ساختمان سفارت ایران

سخنگوی نخست وزیر انگلیس از پاسخ به پرسش ایرنا که با یادآوری مسئولیت دولت لندن برای حفاظت از سفارت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب کنوانسیون وین، درباره افزایش تدابیر امنیتی اطراف این ساختمان دیپلماتیک پرسید طفره رفت و گفت که این مساله در حوزه مسئولیت پلیس است و پیگیری آن را به وزارت امور خارجه انگلیس حواله داد.

این درحالیست که عناصر ضد انقلاب مقیم لندن در چندین نوبت طی هفته‌های اخیر به سفارت کشورمان در انگلیس حمله کرده و در غیاب پلیس خسارت‌های جزئی به این ساختمان وارد کردند. دو هفته پیش اغتشاشگران از ساختمان سفارت بالا رفته و ضمن اهانت به پرچم کشورمان خسارت‌هایی را به تابلو و شیشه‌های سفارت وارد کردند.

مقامات کشورمان بارها درباره ضرورت افزایش تدابیر امنیتی و وظایف دولت میزبان در چارچوب کنوانسیون وین تذکر داده‌اند اما مقامات انگلیسی همچنان در این زمینه اهمال می‌کنند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفت: اینکه عده‌ای به یک نمایندگی دیپلماتیک حمله کرده و پرچم کشور را پایین بکشند فی نفسه بی ارزش است، اما نکته حائز اهمیت مسئولیت دولت پذیرنده نمایندگی دیپلماتیک است.

وی با بیان اینکه «دولت‌ها نسبت به مقررات بین‌المللی و مشخصا کنوانسیون وین در حفاظت از امنیت اماکن موظف هستند»، افزود: جای تاسف دارد در چنین کشوری نه فقط در این بازه زمانی، بلکه در مقاطع طولانی سال‌های گذشته سفارت ایران بارها مورد تعرض قرار گرفته است.

کنعانی «بر وظیفه قانونی دولت انگلیس در این زمینه» تأکید کرد و گفت: سفیر انگلیس چند بار احضار شده و مسئولیت دولت انگلیس در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک مورد تأکید قرار گرفته است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها