امریکا روی دور تناقض

کد خبر: 1181352

وزیر امورخارجه از دریافت و بررسی پیام امریکایی‌ها با موضوع دستیابی به توافق علی‌رغم اظهارات اخیر مقامات این کشور خبر داد

امریکا روی دور تناقض

وزیر امور خارجه کشورمان از پیام چند روز گذشته امریکایی‌ها پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین خبر داده است. پیامی که درست در بحبوحه‌ای ارسال شده که دولتمردان امریکایی مدعی شده‌اند نگاه خود را از روی مذاکرات برداشته و بر حمایت از اغتشاشات داخلی در ایران دوخته‌اند.

حسین امیرعبداللهیان روز گذشته در واکنش به این ادعای امریکایی‌ها که گفته‌اند در حال حاضر رسیدن به توافق در دستور کار امریکا قرار ندارد، رفتار و گفتار آنها را با یکدیگر متناقض خواند و گفت: «سه روز پیش پیامی بین ما و طرف امریکایی منعقد شد و ما پیامی از طرف آنها دریافت کردیم. امریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها حتی تعجیل دارند که هرچه زودتر به نقطه توافق برسیم.»

وزیر امور خارجه گفت که ایران در این تبادل پیام به طرف امریکایی اعلام کرده باید موارد اتهامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل شود. زیرا دیگر کشور حاضر به توافقی نیست که بعداً مانند استخوان لای زخم بماند و سبب شود تا آژانس از مسیر سیاسی و به بهانه این موارد اتهامی فشارهایی را به ایران وارد کند. امیرعبداللهیان با اعلام اینکه تبادل پیام با امریکایی‌ها ادامه دارد و ایران در راستای توافقی که خطوط قرمز ایران رعایت شود، حرکت می‌کند، به تناقض در رفتار و موضع مقام‌های امریکایی اشاره داشت و افزود: «ارزیابی ما از پیام‌های طرف امریکایی حتی در روزهای اخیر این است که امریکایی‌ها نه تنها حصول توافق در اولویت‌‌شان است بلکه شتاب هم دارند، اما آنها برای مصارف داخلی خودشان هم و تحریک برخی از عوامل در داخل ایران در مواضع اعلامی‌شان به گونه‌ای دیگر سخن می‌گویند و اینها از تعارضات رفتار امریکایی است.»

ادعای خواسته‌های فرعی

در حالی که وزیر امور خارجه از پیام‌های خصوصی واشنگتن به ایران برای دستیابی به توافق رفع تحریم‌ها و تزویر آنها خبر داد که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا همچنان بر حمایت آشکار کشورش از اغتشاشات ایران تأکید کرده و در عین حال مدعی شده که «توافق قریب‌‌الوقوع نیست چون ایرانی‌ها کماکان خواسته‌های فرعی مطرح می‌کنند.»  «بلینکن» در حالی در مواضع اعلامی خود نشان می‌‌دهد واشنگتن عجله‌ای برای توافق ندارد که پیام‌های شتاب‌زده این کشور به موازات مداخله در تحولات اخیر ایران باز هم از یک سیاست تاریخ مصرف گذشته برای کسب امتیازات بیشتر در زمین مذاکرات حکایت می‌‌کند. پیش از این، ایران زیر سایه یک ابتکار عمل هوشمندانه روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها را به نقطه‌ای رسانده بود که پیشنهاداتش سوای ایالات متحده مورد قبول سایر کشورهای طرف مذاکره از جمله تروئیکای اروپایی قرار گرفته و امریکا را به تصمیم‌گیری هرچه سریع‌تر پیرامون آخرین ایده‌های پیشنهادی روی میز ناگزیر کرده بود. اما با اعمال اغتشاشات داخلی در کشور که تحت هدایت سرویس‌های جاسوسی و پادویی اقلیت اپوزیسیون و گروهک‌های منافق و برانداز شکل گرفت، برای دولتمردان امریکا فرصتی حاصل شد تا تمرکز جامعه جهانی را منحرف کرده و توجه خود را به جای تصمیم‌گیری درباره مذاکرات، متوجه  آشوب‌های داخلی ایران کند.

به این ترتیب این مسأله امریکایی‌ها را به تداوم سناریوی شکست خورده فشار حداکثری ترغیب کرد تا در خیالی موهوم، حاصل آن گرفتن امتیازات بیشتر از ایرانی باشد که به اعتقاد آنها تحت فشار قرار گرفته است.

نتیجه معکوس

آنچه مسئولان دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا در پیگیری رویکرد فشار حداکثری که خود بارها به ناکامی آن معترف شده‌اند، نادیده می‌‌انگارند، نتایج معکوسی است که در قبال ایران بویژه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم حاصل شده است. این در حالی است که زمان زیادی از اجرای سیاست تحریم و فشار که شدیدترین سطح آن در دوره «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین امریکا تجربه شد، نمی‌گذرد. سیاستی که هدف آن ایجاد بالاترین سطح فشار اقتصادی با هدف قرار دادن تهران در تنگنا و مذاکره تحت فشار  تعریف شده بود.

اینک دولت «بایدن» بار دیگر در حمایت هدفمند سیاسی و میدانی از آشوب‌های خیابانی ایران نگاه دوباره‌ای به این سیاست شکست خورده دارد و می‌‌کوشد با بهره‌گیری از ظرفیت همسویی شرکای اروپایی و محافل وابسته به خود، افکار جهانی را ذیل مواضع نمایشی از سردرگمی‌اش در قبال مذاکرات وین منحرف کند. اما چنان که پیداست این بار هم  حاصلی جز شکست نخواهد یافت، چه آنکه روند رو به پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران که در بالاترین سطح جریان دارد، به موازات سیاست اقتصادی جدید متکی بر توسعه مناسبات اقتصادی در منطقه، ایران را در چنان موقعیتی قرار داده است که حاضر به کمترین عقب‌نشینی در قبال زیاده‌طلبی‌های امریکا در روند مذاکرات نیست.

فرمول حل یک موضوع اختلافی

علاوه بر این، مقام‌های کشورمان پیرامون یکی از اصلی‌ترین موضوعات اختلافی یعنی پایان پرونده ادعاهای سیاسی آژانس نیز به فرمول جدیدی با مقام‌های این سازمان دست یافته‌اند که یک بار برای همیشه به بهانه‌تراشی‌های آژانس که زیر سایه ادعاهای اثبات نشده محافل غربی و صهیونیستی مطرح می‌‌شود، پایان بخشد.

وزیر امور خارجه اخیراً درباره روند همکاری ایران و آژانس با اعلام اینکه طرفین توافق کرده‌اند همکاری‌های نیرومندتری شکل بگیرد، تأکید کرده است در پی این توافق نحوه پاسخ‌دهی ایران به پرسش‌های آژانس تعیین و درباره پروتکل لازم بین دو طرف توافق شده است.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها