امیرعبداللهیان: سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم /آمریکا برای توافق عجله دارد

کد خبر: 1181220

سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم و گفتیم موارد اتهامی آژانس حل و فصل شود. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در مسائل روزهای گذشته در ایران بدهند.

امیرعبداللهیان: سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم /آمریکا برای توافق عجله دارد

 وزیر امور خارجه با بیان اینکه سه روز پیش پیامی از آمریکایی ها دریافت شده شده است، گفت: آمریکایی ها تعجیل دارند که زودتر به نقطه توافق با ایران برسند.

به گزارش خبرنگار اعزامی به ایروان، حسین امیرعبداللهیان روز شنبه پس از دیدار با نخست وزیر ارمنستان در جمع خبرنگاران درباره اظهارات مقامات آمریکایی که گفته‌اند مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستورکار خارج شده است، تاکید کرد: آمریکایی‌ها گفتار و رفتارشان متناقض است و در پیام خود تعجیل دارند که زودتر به نقطه توافق برسند.

وی توضیح داد: سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم و به آنها گفتیم که باید موارد اتهامی آژانس علیه برنامه هسته ای ایران حل و فصل شود و حاضر نیستیم توافقی انجام دهیم و آژانس مثل استخوان لای زخم مانده بخواهد از مسیر سیاسی به ایران فشار وارد کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با انتقاد از تناقض در رفتار و گفتار آمریکایی ها اظهار داشت: آمریکایی‌ها ضمن اینکه تبادل پیام‌هایشان با ما ادامه دارد اما تلاش می‌کنند به مسائلی که در روزهای گذشته در داخل ایران جریان داشت بدمند؛ فکر می‌کنم آنها دنبال این هستند که اعمال فشار سیاسی و روانی کند و بخواهند در مذاکرات امتیاز بگیرند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ما هیچ امتیازی را به طرف آمریکایی نمی‌دهیم و در چارچوب منطق و چارچوب توافقی که خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران رعایت شود حرکت می‌کنیم اما در عین حال هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم.

وزیر امور خارجه بار دیگر تصریح کرد: هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد. ارزیابی ما از پیام طرف آمریکایی حتی در روزهای اخیر این است که نه تنها اولویت آن‌هاست بلکه شتاب هم دارند اما آنها برای مصارف داخلی خودشان هم و تحریک برخی از عوامل در داخل ایران در مواضع اعلامی‌شان به گونه‌ای دیگر سخن می‌گویند و اینها از تعارضات رفتار آمریکایی است.

آنچه که در ایران گذشت، بخشی مطالبات مسالمت‌آمیز مردم بود

امیرعبداللهیان اظهار کرد: در تماسی که آقای بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتند به وی گفتم که از این مسیر فاصله بگیرید آنچه که در ایران گذشت، بخشی مطالبات مسالمت‌آمیز مردم بود که ما نسبت به آن احترام می‌گذاریم و به مطالبات مسالمت‌آمیز مردم بر مبنای قانون اساسی پاسخ داده می‌شود.

وزیر امور خارجه افزود: اما در درون این مطالبات مسالمت‌آمیز افراد اغتشاشگر و افراد مسلحی که براساس گزارشات مقامات انتظامی و پلیس ما با سلاحی غیر از سلاح‌های سازمانی موجود در ایران درون مردم نفوذ کرده‌اند و متاسفانه تعدادی از مردم ما را شهید کردند و به قتل رساند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در عین حال ما در بخش‌هایی از شمال غربی و جنوب شرقی کشور شاهد عملیات تروریستی بودیم عملیات تروریستی گروهک‌های شناخته شده‌ای همچون حزب منحله دموکرات از مبدال کردستان عراق و جریان جیش‌الحق که ما به‌درستی آن را جیش‌الظلم می‌نامیم که منشعب از جریان القاعده در جنوب شرقی کشور است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: متاسفانه برخی به‌دنبال این هستند که بر این فضا دامن بزنند جمهوری اسلامی ایران با حکمت، منطق و اقتدار در مسیر امنیت ملی گام برخواهد برداشت.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: امنیت، ثبات و آرامش در ایران را به سبک و روش خودشان به شکل متعادل و متقابل و در عین حال متناسب پاسخ می‌دهیم.

هدف گذاری تجارت سه میلیارد دلاری تهران - ایروان

وی در ادامه به روابط تهران و ایروان در حوزه اقتصادی و تجاری اشاره کرد و اظهار داشت: توافق کردیم که در آینده نزدیک حجم تبادل تجاری‌ از ۷۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند و برای افزایش این حجم تبادل تجاری تا ۳ میلیارد دلار هدفگذاری کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: خوشبختانه زمینه‌های بسیار خوبی در زمینه‌های انرژی، کشاورزی و تولیدات مشترک بین دو کشور وجود دارد که تجار و بازرگانان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. البته گردشگری هم یکی از ظرفیت‌هایی است که میان دو کشور به شکل فعال جریان دارد و توافقات جدیدتری را برای تقویت مسیر گردشگری هم به عمل آورده‌ایم.

مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان باید از مسیر سیاسی حل شود

وزیر امور خارجه درباره جمع بندی دیدارهایش با مقامات ارمنستان و تحولات قفقاز اظهار داشت: به مسئولان جمهوری ارمنستان تاکید کردیم که باید مناقشات بین ارمنستان و آذربایجان پایان داده شود؛ تمامیت ارضی ارمنستان و آذربایجان مورد توجه قرار گیرد و ما قطعا نسبت به هرگونه تغییر ژئوپلیتیک و یا هرگونه تغییر در مرزها حساس هستیم و به صراحت مواضع‌مان را به تمامی طرف‌ها اعلام کردیم.

امیر عبداللهیان ترانزیت را یکی از محورهای این مذاکرات برشمرد و گفت: در موضوع ترانزیت بین ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال – جنوب گفت‌وگوهای بسیار خوبی با مقامات ارمنستان انجام شد و  معتقدیم که تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌تواند به تقویت کریدور شمال به جنوب و افزایش ترانزیت در این کریدور کمک کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره برخی گمانه زنی ها مبنی بر درخواست سلام از سوی طرف ارمنی از ایران گفت: ما با همسایگان و برخی از کشورها همکاری‌های دفاعی داریم اما آنچه که مهم است اینکه باید در مسیر سیاسی و از مسیر گفت و گو، مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و ترسیم خطوط مرزی صورت بگیرد.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه باید به مناقشاتی که میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان وجود دارد پایان داده شود و تمامیت ارضی ارمنستان و آذربایجان باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: ما قطعا نسبت به حساسیت جدی خودمان در هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه و تغییر مرزها به صراحت مواضع خودمان را به همه طرف‌ها در منطقه اعلام کرده‌ایم.

ایرنا

حجم ویدیو: 3.43M | مدت زمان ویدیو: 00:01:56 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها