ماجرای 52 کشته آمریکایی‌ها در خلیج فارس چیست؟

کد خبر: 1181456

شاید برای شما هم جای سوال باشد که ماجرای 52 کشته آمریکایی‌ها در جریان درگیری با رزمندگان سپاه در خلیج فارس چه بوده و رمز توفیق رزمندگان میهن‌مان در برابر آنان چیست؟

ماجرای 52 کشته آمریکایی‌ها در خلیج فارس چیست؟

 روز گذشته در خبری از سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه بیان شد که نیروی دریایی سپاه با استفاده از قایق‌های تندرو در مدت یک سال و نیم درگیری مستقیم با آمریکایی‌ها توانست بیش از ۵۲ نفر تلفات از آن‌ها بگیرد و در مقابل، ما ۹ شهید دادیم.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.

اما ماجرای درگیری‌های 18 ماهه و 52 تلفاتی که آمریکایی‌ها در مواجهه با رزمندگان اسلام داشتند، چیست و به چه زمانی باز می‌گردد؟

ماجرای تلفات آمریکایی‌ها در مواجهه با ملت ایران به جنگ نفتکش‌ها در دهه 60 باز می‌گردد. آمریکایی‌ها برای کمک به صدام و در شرایطی که با انبوهی از تجهیزات و امکانات اطلاعاتی نتوانسته بودند او را در تجاوزات سرزمینی به خاک ایران موفق کنند، برای فلج کردن اقتصاد ایران رو به جنگ نفتکش‌ها آوردند و از آن جا که وسعت سرزمینی ما به شکلی است که ایران تبادلات اقتصادی و نفتی خود با دنیا را از استان‌های بوشهر و هرمزگان مدیریت می‌کرد لذا معادلات جنگ زمینی بر این دو استان تأثیر مستقیمی نداشت و ایران در خوزستان با صدام و رژیم بعث می‌جنگید و با فاصله‌ای بیش از 700 کیلومتری از صحنه‌های نبرد و با مزیت‌های جغرافیایی خویش، اقتصاد خود را نیز اداره می‌کرد.

در تحلیل‌های اقتصادی جنگ افروزان غربی، آمریکا باید خودش وارد میدان جنگ با ملت ایران می‌شد تا هم مانع از انتقال نفت ایران شود و هم به عبور نفت عراق و کشورهای حامیش از خلیج فارس کمک کند.

تجهیز عراق به میراژ و سوپرفرلون و موشک‌های اگزوسه هم کارساز نشد

این ورود آمریکایی‌ها به میدان جنگ با ملت ایران در حالی رقم خورد که حامیان صدام یک فاز عملیاتی دیگر را از اختصاص جنگنده‌های داسو میراژ اف۱ و هلیکوپتر سوپر فرلون که مجهز به موشکهای اگزوسه بود و میگ-۲۳ به عراق را پشت سر گذاشته بودند و نیروی هوایی قهرمان ایران و پدافند هوایی همیشه بیدار با رشادت فراوانی توانسته بود، بارها جنگنده‌های عراقی را شکار و یا آنها را از رسیدن به اهدافشان ناکام بگذارند.

بالگردهای فرانسوی سوپرفرلون فرانسوی که قادر به شلیک موشک‌های اگزوسه و رادار دریایی ویژه بودند تا شناورهای ایرانی را هدف قرار داده و با سرعت بالایی از مهلکه بگریزند

از شهریورماه 1364 که نیروی دریایی سپاه با دستور امام خمینی (ره) تشکیل شد، به تدریج معادلات نبرد در خلیج فارس با وجود دستان خالی رزمندگان این نیرو اما با سلاح ایمان اساسا تغییرات شگرفی یافت و راه رشادت فرزندان ملت در نیروی دریایی ارتش با جدیت از سوی سبزپوشان سپاه نیز تداوم یافت.

در ابتدای سال 66 که دو سال از تشکیل نیروی دریایی سپاه می‌گذشت، عملا دشمن با این تصور که راههای پشتیبانی رزمندگان اسلام را در دریا می‌تواند بندد، وارد عملیات‌های دریایی بر علیه ایران به شکل بسیار گسترده‌تری شد و تلاش داشت تا همه شکست‌هایش را در جبهه‌های جنوب و غرب کشور در دریا جبران کند اما در مجموعه درگیری‌هایی شاهد حماسه‌های بزرگی بودیم که هیمنه آنها را در دریا هم شکست.

ناو ساموئل رابرتز در سال 67 روی مین سپاه رفت و تلفات سنگینی داد

ناو موشک‌انداز آمریکایی از شناورهای آمریکایی مستقر در خلیج فارس بود که بود. این ناو در ۲۵ فروردین ۶۷ با برخورد به یک مین ایرانی آسیب جدی دید. شدت انفجار در این ناو به قدری بود که ضمن بروز تلفاتی، این شناور را تا سال‌ها زمین گیر کرد.

ناو ساموئل رابرتز

ناو ساموئل رابرتز

وقتی سانگاری هدف موشک کرم ابریشم قرار گرفت

این دو ناو جنگی آمریکایی نیز در سال 67 و در حالی که در تلاش برای عبور دادن سوپرنفتکش‌ها از خلیج فارس بودند و در حالی که به طور مستمر به تأسیسات دریایی ایران ضربه زده اما سعی داشتند با هژمونی نظامی و رسانه‌ای از خلیج فارس عبور کنند، مورد اصابت موشک "  "HY-2" یا کرم ابریشم قرار گرفت.

سردار علی فدوی جانشین کنونی فرماندهی کل سپاه در سال 1394 و در یک سخنرانی در دانشگاه امام حسین (ع) که در آن زمان مسؤولیت نیروی دریایی سپاه را عهده دار بود، می‌گوید: در روز 23 مهر ماه 66 کشتی  "سانگاری"  که مسئول اسکورت و حفاظت از نفت کش‌ها بود مورد اصابت قرار گرفت و "ریگان" گفت: این کشتی وظیفه داشت 11 کشتی دیگر را محافظت کند که 20 ساعت بعد یکی از آن 11 کشتی که تغییر پرچم داده بودند، مورد اصابت قرار گرفت.

دریادار تنگسیری جانشین وقت فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در آن سال بیان کرد: 29 فروردین 1376 زمانی که 3 ناو ایرانی مورد اصابت قرار گرفت، سکوی کرسنت را آتش زدیم و 2 هلیکوپتر و یک یدک‌کش را مورد اصابت قرار دادیم. این اشارات تنها گوشه‌ای از ضرب شست‌های سپاه به آمریکایی‌ها در خلیج فارس است.

مقاومت‌ها و رویارویی‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران با نیروی دریایی ارتش آمریکا نشان داد که سپاه پاسداران به کمک قایق‌های تندرو و نبرد همتراز توانست بر دشمن آمریکایی غلبه کند.

نام نادر مهدوی همواره در گوش آمریکایی‌ها زنگ می‌زند

درگیری‌های پراکنده در خلیج فارس در سال 1366 شکل جدی‌تری به خود گرفت و ایران تهدید کرد که اگر حملات به کانون‌های صادراتی نفت و نیز تجهیزات بندری و دریایی آن با کمک حامیان عراق تداوم پیدا کند، ایران اجازه نخواهد داد که هیچ کشوری از خلیج فارس نفت صادر کند.

نقش شهید نادر مهدوی و دیگر شهدای سروقامت نیروی دریایی سپاه در این میان، تاریخی و الهام بخش بود. او شاید قوی ترین سیلی‌های ملت ایران را به آمریکا در خلیج فارس زد.

نام او برای همیشه لرزه بر اندام مستکبران می‌اندازد که به خاک ایران نگاه متعرضانه نداشته باشند

نادر مهدوی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس بود که با همتی غیورانه و رشادتی وصف ناپذیر و در حالی که آمریکایی‌ها یک شوی بزرگ تبلیغاتی برای غلبه روانی بر ملت ایران ترتیب داده بودند تا یک سوپر نفتکش بزرگ (بریجتون) را از تنگه هرمز عبور داده و آن را به سلامت اسکورت کنند، ناگاه با مینی که شهید نادر مهدوی بر سر راه آنان در دریا کاشته بود، برخورد کردند و آن نفتکش پس از 3 روز سوختن در خلیج فارس، غرق شد و همه عملیات روانی دشمن را نقش بر آب کرد.

نادر مهدوی که خالق یک حماسه بزرگ شده بود، به دیدار امام راحل رفت و امام پیشانی او را بوسید. اما دشمن زبون در 16 مهر 1366 بار دیگر با نادر مهدوی و یارانش در اطراف جزیره فارسی درگیر شد و پس از تحمل خسارات سنگینی از جمله کشته شدن چندین نیروی ویژه‌‌اش و سقوط یک بالگرد جنگی‌اش، نادر را به اسارت گرفتند و آنقدر کینه از او به دل داشتند که این فرزند رشید ملت ایران را با دستان بسته و به روش قرون وسطایی شکنجه و شهید کردند و حتی پیکر او را با دستان بسته بعدها با یک واسطه به ایران تحویل دادند.

ما 4 قایق از دست دادیم اما آنها 3 ناوشکن و دو بالگرد

به گفته سردار تنگسیری فرمانده کنونی نیروی دریایی سپاه، این نیرو با استفاده از قایق‌های تندرو در مدت یک سال و نیم درگیری مستقیم با آمریکایی‌ها (در ماجرای جنگ نفتکش‌ها و ماههای پس و پیش آن) توانست بیش از ۵۲ نفر تلفات از آن‌ها بگیرد و در مقابل، ما ۹ شهید دادیم؛ همچنین در این مدت ما چهار قایق را از دست دادیم، ولی آمریکایی‌ها سه فروند ناو شامل ناوهای ساموئل رابرت، سی اور سی تی و سانگاری و نیز دو فروند بالگرد را از دست دادند.

قایق های سپاه

سپاه

قایق‌های کوچک و اولیه سپاه که زنبورهای سرخ خلیج فارس بوده و هستند اما این روزها تکامل خیره‌کننده‌ای یافته‌اند

حالا اما دست بالا را سپاه دارد

اگر روزی ایران تنها با شناورهای سبک و با سلاح‌های سبک و نیمه سنگین بر روی این شناورها، در خلیج فارس سینه مقابل دشمن سپر می‌کرد حالا به چنان وسعت و تکاملی از قدرت زاینده دست یافته که اعتراف آمریکایی‌ها را در خلیج فارس نیز بدنبال داشته است.

تلفیقی از بهره‌مندی از شناورهای سبک، موشک‌ها، پهپادها، تسلیح شناورها و انبوهی از جنگ‌افزارهای دریاپایه با سلاح ایمان و دعای خیر مردم ایران برای فرزندان خویش در سپاه سبب شده تا دشمن در طراحی هرگونه عملیات و اقدامی، دیگر به اطمینان از سرانجام آن خوش بین نباشد که نمونه‌های روشنی از آن را در ساقط ساختن هواپیمایی شناسایی فوق سری آمریکایی‌ها بر فراز کوه مبارک و یا توقیف کشتی انگلیسی و نیز در ماجرای دزدی نفت ایران در دریای عمان به وضوح دیدیم.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها