رؤیاپردازی امریکایی

کد خبر: 1181560

یک روز پس از تجمع سازماندهی شده اپوزیسیون در برلین، معاون وزیر خارجه امریکا در ادامه مداخلات این کشور در امور داخلی ایران از تجمعات در شهرهای امریکا علیه جمهوری اسلامی حمایت کرد و مدعی حمایت از مردم کشورمان شد.

رؤیاپردازی امریکایی

به گزارش ایسنا، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به تجمع روز شنبه جمعی از ایرانیان در شهرهای واشنگتن و لس‌آنجلس واکنش نشان داد.

شرمن با تکیه بر ادعاهای واهی مقامات امریکایی درباره حقایق ناآرامی‌های اخیر در کشورمان نوشت: زنان ایران و تمام مردم بدون اینکه در معرض خشونت و ارعاب قرار گیرند، سزاوار برخورداری از حق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز هستند. امروز، امریکایی‌ها از واشنگتن و لس‌آنجلس در همبستگی با مردم ایران یک بیانیه محکم صادر کردند. دولت و مقامات امریکایی در هفته‌های اخیر بشدت تلاش کرده‌اند به بهانه‌های مختلف و از هر طریقی که می‌توانند به ناآرامی‌ها در ایران دامن بزنند و از اغتشاشات در کشورمان و ایجاد خشونت حمایت کرده‌اند. این در حالی است که آنها با ادعای حمایت از حقوق مردم ایران کماکان به تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران ادامه می‌دهند.

کینه رابرت مالی از مقاومت ایرانیان

نماینده دولت امریکا در امور ایران نیز مدعی شد که تجمعات در شهرهای مختلف جهان نشان‌دهنده حمایت از مردم ایران است. راب مالی نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران، شامگاه شنبه در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به تجمع گروهی از ایرانیان در برلین پایتخت آلمان اشاره و ادعا کرد که شرکت‌کنندگان در این تجمع از مردم ایران حمایت کرده‌اند. وی در پیام خود مدعی شد: تظاهرکنندگان در واشنگتن و شهرهای مختلف جهان حمایت خود را از مردم ایران اعلام کردند، مردمی که به‌طور مسالمت‌آمیز تظاهرات می‌کنند تا دولتشان به حقوق بشر و کرامت آنها احترام بگذارد.

مقامات امریکایی پیش از این نیز در طول هفته‌های گذشته با دخالت در امور داخلی ایران از ناآرامی‌ها در کشورمان حمایت و مردم را به خشونت علیه نیروهای امنیتی تشویق کرده‌اند. این در حالی است که آنها با ادعای حمایت از حقوق مردم ایران کماکان به تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران ادامه می‌دهند.

برخی مقامات امریکا حتی به‌طور صریح اعلام کرده‌اند که در حال حاضر تمرکز آنها روی مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار ندارد و آنها روی ناآرامی‌های اخیر در ایران متمرکز هستند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی امریکا روز پنجشنبه گذشته با تأکید بر اینکه امریکا به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است، گفت که تمرکز فعلی واشنگتن روی دیپلماسی و مذاکرات هسته‌ای با ایران نیست. به نظر می‌رسید تیم راب مالی از مقاومت ایرانیان و عدم عقب‌نشینی در برابر زیاده‌خواهی غرب عصبانی هستند.

تأمین مالی اغتشاشات از امریکا

مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان در پاسخ به استقبال راب مالی از تجمع برخی از ایرانیان خارج از کشور تأکید کرد: تأمین مالی اغتشاشات همزمان با اعتراضات مردمی در غرب بی‌فایده است. محمد مرندی با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود به پیام توئیتری راب مالی نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران واکنش نشان داد و نوشت: رژیم شما از طریق تحریم‌ها و فشار حداکثری علیه مردم ایران، مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شود و شما در این جنایت شریک هستید. وی ادامه داد: به رؤیاپردازی ادامه دهید اما ایران در حال رشد است. تأمین مالی اغتشاشات و تروریسم همزمان با اعتراضات مردمی در پایتخت‌های غربی بی‌فایده است. اینجا ایران ۱۹۵۳ نیست.

مخالفت چین با تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

با وجود سناریوی ضد ایرانی غرب اما بسیاری از کشورهای جهان به حمایت از کشورمان پرداختند. سخنگوی وزارت خارجه چین در رابطه با تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تأکید کرد که پکن با هرگونه تحریم غیرقانونی و یک‌جانبه بدون مبنا در قوانین بین‌المللی مخالف است. وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه سه فرمانده ارشد نظامی و یک شرکت ساخت پهپاد در ایران گفت که پکن با این‌گونه تحریم‌ها مخالف است. بنابر گزارش وب‌سایت وزارت خارجه چین، وانگ ونبین تصریح کرد: چین با تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه که بدون دستور شورای امنیت سازمان ملل و بدون مبنایی در قوانین بین‌المللی اعمال می‌شود، مخالف است. وی افزود: در شرایط کنونی، ما تمام طرف‌های ذی‌نفع را به آرامش و خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم. ما تمام تلاش‌های دیپلماتیکی را که برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین و تلاش‌ها برای همکاری در جهت کاهش تنش مفید است، تشویق و از آنها حمایت می‌کنیم. به گزارش ایسنا، مقامات اروپایی، امریکایی و اوکراینی در روزهای اخیر بارها مدعی شده‌اند که ایران پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار داده است تا از آنها در حملات علیه اوکراین استفاده کند؛ ادعایی بی‌اساس که مقامات جمهوری اسلامی ایران به‌طور قوی آن را رد می‌کنند. در همین رابطه، شورای اروپا روز پنجشنبه با تکیه بر این ادعای اثبات نشده بدون ارائه هیچ سند و مدرکی از اعمال تحریم علیه سه شخص و یک نهاد به اتهام «ارسال پهپاد به روسیه برای شرکت در جنگ علیه اوکراین» خبر داد و اعلام کرد که این تحریم‌ها نشان‌دهنده عزم اتحادیه اروپا در ارائه پاسخ سریع و قاطع به اقدامات ایران در حمایت از ستیزه‌جویی‌های روسیه علیه اوکراین است.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها