ایزدخواه: استیضاح فاطمی‌امین با نگاه سیاسی مطرح شده است

کد خبر: 1181684

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه مشکلات کشور در تعامل بین دولت و مجلس حل می‌شود، گفت: رشد بخش صنعت و معدن در این یک سال مثبت بود و در بخش معادن شفاف‌سازی خوبی صورت گرفت، بسیاری از معادن که از نظر سند و شناسنامه مشکل داشتند، امروز شفاف شده‌اند.

ایزدخواه: استیضاح فاطمی‌امین با نگاه سیاسی مطرح شده است

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه مشکلات کشور در تعامل بین دولت و مجلس حل می‌شود، گفت: رشد بخش صنعت و معدن در این یک سال مثبت بود و در بخش معادن شفاف‌سازی خوبی صورت گرفت، بسیاری از معادن که از نظر سند و شناسنامه مشکل داشتند، امروز شفاف شده‌اند.
روح‌الله ایزدخواه در تشریح ابعاد فعالیت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت و عملکرد وی در یک سال اخیر، بیان کرد:اینجانب ‌با این استیضاح فاطمی امین به شدت مخالف هستم، ممکن است بخشی از ادله‌ای که استیضاح‌کنندگان مطرح می‌کنند ‌ درست باشد، اما در مدت زمان یک‌ سال نمی‌توان کیفیت و کمیّت تولید خودرو را رفع کرد و باید نگاه کنیم دست‌فرمان وزیر در یک سال به سمت اصلاح امور بوده است یا نه؟

* مجلس بیشتر با دولت همراهی کند/ بخش صنعت این روزها پیشانی کشور است

وی افزود: در دولت قبل عملکرد وزیر نفت وقت (زنگنه) به شدت ضعیف بود و وقتی می‌گفتیم می‌خواهیم وی را استیضاح کنیم، می‌گفتند به ما برچسب می‌زنند که با دولت همراه نیست و الان هم نباید مته به خشخاش بگذاریم و مجلس باید بیشتر با دولت همراهی کند، چون بخش صنعت در شرایط تحریم، پیشانی کشور است و مهمترین بخش برای ایجاد اشتغال و تولید به شمار می‌رود.

* وزارت صمت در دولت قبل سامان نداشت/ رشد مثبت‌ صنعت و معدن در دوران فعالیت فاطمی‌ امین

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین گفت: در دولت قبل وزارت صنعت در واقع بی‌صاحب بود و بسیاری از مواقع با سرپرست اداره می‌شد و ظرف مدت کوتاهی پنج نفر در وزارت صنعت تغییر کردند، اما اکنون وزارت صنعت تازه سر و سامان گرفته و تیم جوان و خبره در آن مستقر شده‌اند.

ایزدخواه افزود: از طرفی رشد بخش صنعت و معدن مثبت بوده است و در بخش معادن شفاف‌سازی خوبی هم صورت گرفته است. بسیاری از معادن که از نظر سند و شناسنامه مشکل داشتند، امروز شفاف شده‌اند.

* استیضاح فاطمی‌امین با نگاه سیاسی مطرح شده است

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه استیضاح وزیر صنعت بیشتر با نگاه سیاسی است، اظهار داشت: این مسئله رابطه مجلس و دولت را خدشه‌دار می‌‌کند و برنامه‌های دولت را دچار اختلال می‌کند. من خودم به عنوان رئیس کارگروه خودرو هستم و مرتب وزیر و معاونان وزیر را دعوت می‌کنیم و از آنها توضیح می‌خواهیم و نباید مسائل را به صورت صفر و یک درنظر گرفت، بلکه باید راه‌حل‌های میانه در پیش بگیریم.

* تشکیل وزارت بازرگانی یعنی تشکیل وزارت واردات‌/ عده‌ای دنبال احیای وزارت بازرگانی هستند

ایزدخواه بیان داشت: عده‌ای یکی از دلایل استیضاح را عدم احیای وزارت بازرگانی می‌دانند در حالی که این مسئله 6 تا 7 بار تجربه شده و عملاً دیده‌ایم تشکیل وزارت بازرگانی یعنی تشکیل وزارت واردات و در این شرایط تحریمی نباید صنعت را تنها بگذاریم و با واردات بی‌رویه، صنایع را از بین ببریم. این استیضاح به نظر من پشت‌پرده‌های سیاسی دارد، وگرنه ما هم اعتقاد داریم عملکرد وزارت صنعت در جلب بخش مشارکت تشکل‌های صنعتی ضعیف است. در زمان وزیران قبلی هم این مسئله دچار مشکل بود.

* امروز تشکیل وزارت صنعت ضربه‌‌ به تولید خواهد بود

وی در مورد عملکرد بخش بازرگانی وزارت صنعت، اظهار کرد:‌ این غلط است که در شرایط تحریم بخواهیم به سمت واردات و تشکیل وزارت بازرگانی برویم و فرصت‌های صنعت را از بین ببریم. اگر جنگ اقتصادی و تحریم نبود، ممکن بود برای تشکیل وزارت بازرگانی فکری کنیم، اما در این شرایط قطعاً تشکیل وزارت صنعت ضربه‌ای به تولید خواهد بود.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس این نکته را هم یادآور شد: در حال حاضر وظایف بازرگانی در وزارت صنعت موجود است. معاون بازرگانی به عنوان قائم مقام وزیر منصوب شده است. سازمان توسعه تجارت هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نباید تجربه تکراری 6 دفعه قبلی مبنی بر تفکیک و ادغام را تکرار کنیم.

ایزدخواه در مورد مدیریت بازرگانی بعد از اصلاح ارز ترجیحی گفت: اولاً اصل اجرای حذف در ارز ترجیحی در شرایط کنونی به نظر من تصمیم درستی نبود، در بودجه سال گذشته هم گفتیم ارز ترجیحی استخوانی است که در گلوی اقتصاد کشور گیر کرده است، اما باید به تدریج این ارز حذف می‌شد، گرچه دولت پیش‌بینی می‌کرد تورم ناشی از آن 7 درصد باشد، اما بیشتر از این رقم شد، ‌همچنین گفته بودند که فقط قیمت کالاهای اساسی افزایش می‌یابد، الان قیمت همه کالاها افزایش می‌یابد. بهتر بود دولت از راه افزایش درآمد ارزی کشور و مالیات از شرکت‌های خصولتی کار را پیش می‌برد و ارز ترجیحی را یکباره حذف نمی‌کرد.

وی اضافه کرد: اگر هم به فرض وزارت بازرگانی تشکیل شود، دیگر ارزی نداریم که بخواهیم واردات انجام دهیم. ما باید به فکر این باشیم که چگونه ظرفیت 50 درصد ظرفیت خالی کارخانه‌ها را پر کنیم. مفاسد بروکراتیک در دستگاه‌های مختلف وجود دارد در وزارت صنعت هم وجود دارد که باید رفع کنیم. بنابراین مسئله کشور ثبات اقتصادی و مدیریتی است و نباید صورت مسئله را پاک کنیم.

* ضرورت ارتقای تعامل دولت و مجلس با کار کارشناسی‌

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد نقش بخش صنعت و معدن در ایجاد اشتغال تصریح کرد: اگر الان دست به ترکیب وزارت صنعت بزنیم، حداقل سه ماه این وزارتخانه مهم بی‌وزیر می‌شود و فرد قوی‌تری نخواهد آمد و تا فرد مورد نظر بخواهد نظر افراد را جلب کند، زمان از دست می‌رود و دچار تشویش می‌شود. در دولت قبل طی چهار سال، پنج وزیر صنعت عوض شد و ما چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم وزارت صنعت پیشران ایجاد اشتغال باشد.

به گفته ایزدخواه، مجلس باید تعارف و مماشات را کنار بگذارد، در بحث واردات خود ما طرح  واردات خودرو را مطرح کردیم و ایستادیم و نتیجه گرفتیم، الان باید تعامل دولت و مجلس با کار کارشناسی بیشتر شود.

وی بیان کرد: در مسئله ارز ترجیحی بسیاری از نمایندگان مخالف بودند، اما باز گفتند چون دولت اصرار دارد، با تعارف گفتند اجرا شود، الان می‌گوییم اگر سرسختی بیشتری می‌شد و ارز ترجیحی یکباره حذف نمی‌شد و کالابرگ الکترونیکی برقرار می‌شد نتیجه بهتری به دست می‌آمد، بنابراین مجلس نباید منفعل باشد. اما از یک طرف هم نباید مانع کار دولت هم بشود.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد:‌ در دولت قبلی وقتی مجلس می‌خوست وزیری را استیضاح کند می‌گفتند دست به ترکیب دولت نزنید، الان که دولت انقلابی سر کار آمده است، نباید دچار تشویش شویم.

* دولت مجلس را همراه خود ببیند/ مسائل اصلی کشور در تعامل بین دولت و مجلس حل می‌شود

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما نیاز داریم دولت ثبات داشته باشد، دولت یک سال است که مستقر‌ و تیم مدیریتی دولت به تازگی مشخص شده است، باید به سمت بحث‌‌های عمیقی و تحول واقعی در همکاری دولت مجلس برویم و از استیضاح به عنوان یک ابزار چکشی استفاده نکنیم بلکه نظرات کارشناسی مجلس را به دولت منتقل کنیم. دولت هم مجلس را مزاحم خود نبیند، البته با حفظ سلامت رابطه دولت و مجلس بیشتر تقویت شود تا بتوانیم مسائل مردم را حل کنیم.

ایزدخواه تأکید کرد: نه مجلس به تنهایی و نه دولت به تنهایی نمی‌توانند همه مسائل را حل کنند. از یک طرف نباید منفعل باشیم و باید تعامل بیشتری با دولت داشته باشیم.

وی اظهار کرد: برنامه هفتم یک مسئله اساسی است که باید مسئله‌محور باشد؛ یعنی در برنامه هفتم تأکید ما بر حل مسائل محوری و اصلی و اولویت‌دار باشد.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: باید مسائل اصلی کشور را در یک تعامل بین دولت و مجلس حل کنیم و تمرکز دولت را در خدمت‌رسانی به هم نزنیم./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها