«فردا» گزارش می‌دهد

موقعیت مذاکرات

کد خبر: 1181759

برخی از کارشناسان امیدوار هستند که سیاست آمریکا کاهش چانه زنی در منطقه است و احیای برجام هم مسیری برای تحقق این سیاست. برخی دیگر اما بدبین بوده و وضعیت مذاکرات هسته‌ای را اصلا مثبت ارزیابی نمی‌کنند.

موقعیت مذاکرات

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به مواضع اخیر آمریکا درباره اینکه مذاکرات برجامی دیگر در اولویت سیاست خارجی این کشور نیست گفت: یک فراتحلیل در رابطه با سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران وجود دارد که اگر آن را مدنظر داشته باشیم ارزیابی مواضع متناقض آمریکا سخت نیست. آمریکایی‌ها هر سیاستی که درباره ایران به کار ببرند آن سیاست تحت سیاست راهبردی "کنترل" ایران تعریف می‌شود؛ چه این سیاست حفظ برجام باشد یا بی‌نیازی به توافق هسته‌ای و مذاکرات احیای آن یا مداخله در ایران یا تحریم همه‌جانبه. همه اینها بخشی از یک فراتحلیل به اسم راهبرد "کنترل" ایران است. آمریکایی‌ها این‌ها را در قالب یک بسته می‌بینند و هدف‌شان این است که تا حد امکان از هر تحولی برای کاهش توان چانه‌زنی ایران استفاده کنند.

وی ادامه داد: معتقدم آمریکا به برجام برمی‌گردد و این مواضع، مقطعی است. با توجه به تحولات سیاسی داخل ایران و متاسفانه ضعف کشور ما در شکل‌دهی یک نظام حل اختلاف درونی کشورهای دیگر از جمله آمریکا و برخی اروپایی‌ها از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران و کاهش قدرت چانه‌زنی ایران استفاده می‌کنند. امروز چالش بنده با برخی از افراد افراطی در کشور بر سر همین مساله است که باید یک نظام یا فرایندی داخلی برای رفع اختلاف داشته باشیم اما در حالی که فاقد این مساله هستیم، یک سری افراد هستند که بیشتر اختلاف‌افکنی می‌کنند و آمریکا از این مساله در راستای تضعیف چانه‌زنی ایران سوءاستفاده می‌کند.

گروه سیاست سایت فردا - وضعیت مذاکرات هسته‌ای خوب پیش نمی‌رود و امیدواری‌ها به احیای برجام نیز هر روز کمتر می‌شود. به خصوص که شاهدیم طرف غربی یک روز تحریم می‌کند، یک روز ابراز بی‌میلی به ادامه گفت‌وگو و یک روز هم پشت اغتشاشگران می‌ایستند. در این بین است که دیگر اعلام پیغام‌های پنهانی آمریکا برای تداوم مذاکره هم امیدی به تحلیل‌ها تزریق نکرده و شاهدیم که کارشناسان عمدتا به ادامه این مسیر خوشبین نیستند. برخی البته همچنان منتظر انتخابات کنگره بوده و معتقدند که عبور دولت بایدن و دموکرات‌ها از این چالش می‌تواند، وضعیت را تغییر دهد. برخی دیگر باور دارند که با بازگشت آرامش به کشور و فروکش ناآرامی‌ها طرف آمریکایی هم خواهد فهمید که اشتباه محاسبه کرده و بی‌خودی به اغتشاشات اخیر دل بسته است لذا به روال قبل که همان تلاش برای بازگشت به برجام است، برخواهد گشت. برخی دیگر از تحلیلگران اما همچنان ناامید بوده و مشکل را اساسی و ریشه‌ای تر می‌دانند. 

از جمله تحلیلگرانی که هنوز امید دارد، برجام احیا شود، حشمت الله فلاحت پیشه است. این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه سیاست آمریکا این است که به برجام و مذاکرات احیای آن بازگردد، گفته: سیاست کلی آمریکا درباره ایران مبتنی بر "کنترل" آن با هدف کاهش چانه‌زنی‌اش در منطقه است و برجام یکی از این سیاست‌هاست.

امیرعلی ابوالفتح اما در گروه بدبین‌ها قرار دارد. او در مصاحبه‌ایی وخامت اوضاع را حتی به قبل از ناآرامی‌های اخیر در ایران مرتبط دانسته و گفته که « اتهام ارسال پهپادهای ایران به روسیه در جنگ اوکراین چشم‌اندازی برای توافق باقی نداشت که الان تصور کنیم با اضافه شدن 4 تحریم حقوق بشری علیه ایران یا حتی تحریم‌های پهپادی رسیدن به توافق از دست برود.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها