فضائلی: اجلاس اوآنا نشان داد که امنیت در ایران برقرار است

کد خبر: 1181815

کارشناس ارشد رسانه و مسائل سیاسی گفت: حضور هیات های رسانه‌ از کشورهای مختلف برای شرکت در اجلاس اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه در تهران پیامی روشن به غرب دارد و پایداری و امنیت کشورمان را نشان می دهد.

فضائلی:  اجلاس اوآنا نشان داد که امنیت در ایران برقرار است

«مهدی فضائلی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: برگزاری هجدهمین اجلاس اوآنا و میزبانی تهران از این اجلاس که با حضور بیش از ۴۰ هیات رسانه ای از حوزه آسیا و اقیانویسیه بویژه کشورهای آسیای شرقی از جمله کیودو، شین هوا، یونهاپ و رسانه هایی از حاشیه خلیج فارس انجام شده است، پیامی روشن برای غرب دارد.

وی تاکید کرد: برگزاری این اجلاس دروغ‌هایی که در یک ماه اخیر بخصوص از سوی بیگانگان علیه کشورمان در رسانه ها بیان شد را یکجا برملا کرد و نشان داد که امنیت در ایران برقرار است.

وی برگزاری این اجلاس را فرصت مغتمی برای نمایندگان رسانه های خارجی دانست تا فارغ از تصویرسازی های رسانه های غربی با واقعیت کشورمان آشنا شوند.

فضائلی تصریح کرد: حضور هیات های رسانه ای در تهران و آشنایی از وضعیت کشورمان از نزدیک به آنها ثابت می کند که بر خلاف ادعای غربی ها فضای عمومی ایران از نظر پایداری و شرایط به چه نحوی است.

این فعال رسانه ای یکی از اهداف تاسیس اتحادیه اوآنا را مقابله با جریان یکسویه خبری در جهان برشمرد و گفت: اجلاس تهران فرصتی است تا اعضای این اتحادیه به یکی از اهداف خود عمل کرده و واقعیت ها را به صورت درست و واقعی به جهان منعکس کنند.

فضائلی خاطر نشان کرد: بعید می دانم کسی در فضای رسانه ای در جهان فعالیت داشته باشد و جریان یک سویه و تک صدایی موجود در عصر حاضر را درک نکند؛ البته باید گفت که در برخی رسانه های شرقی هم همین نگاه غربی به جریان رسانه ای حاکم است و می بینید که برخی از این خبرگزاری ها به با وجود برخورداری از تجهیزات و نیروی انسانی فراوان نقش آفرینی چندانی در جریان خبری روز دنیا ندارند زیرا دولت های آنها مقهور غرب هستند.

این کارشناس ارشد رسانه و مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه خبرگزاری شرقی واقعیت های رسانه ای در جهان را در می کنند اما اقدام درست و بجایی از آنها برای مقابله با یکسو نگری شاهد نیستیم، افزود: باید در کنار آگاهی و فهم موضوعات، شاهد استقلال عملی هم در رسانه ها باشیم تا اهداف مورد نظر در تاسیس اوآنا اجرایی شود.

وی در عین حال به رسانه هایی اشاره کرد که مقابله با تک صدایی خبری را آغاز کرده اند.

فضائلی به گذشت ۶ دهه از تاسیس اوآنا اشاره کرد و اظهار داشت: اگر میزان و سهم اخباری که در دنیا منتشر می شود و میزان تاثیرگذاری مجموعه های خبری را رصد کنیم، می بینیم که سهم اعضای اوآنا با وجود آنکه از نظر جمعیت و جغرافیا سهم بیشتری در اختیار دارند، از این جریان سازی بسیار چشم گیر نیست و رسانه های غربی سهم بیشتری داشته و می توانند تاثیرگذار و نقش آفرین باشند.

این کارشناس ارشد رسانه تاکید کرد: اگرچه عوامل مختلفی چون آزادی عمل رسانه و نگاه متفاوت رسانه ها به موضوعات در شکل گیری وضعیت کنونی موثر است اما در اجلاس تهران اوآنا می توان سهم ناچیز این رسانه ها از روند اثرگذاری خبری در دنیاست را ریشه یابی کرد تا این کاستی جبران شود.

هجدهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) از امروز - ۲ آبان - با حضور مدیران، روسای خبرگزاری‌ها و فعالان رسانه‌ای کشورهای عضو در تهران به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آغاز به کار کرد. این اتحادیه در سال ۱۹۶۱ تأسیس و امروزه ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور عضو آن می‌باشند. ایرنا در این اجلاسیه به مدت ۳ سال ریاست این اتحادیه را برعهده خواهد گرفت.

«اوآنا» (OANA) نام اختصاری و مخفف The Organization of Asia-Pacific News Agencies است در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ میلادی (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) تاسیس شد.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها