قوه قضاییه: پرونده جاسوسان فرانسوی مهم و ابعاد فشرده‌ای دارد

کد خبر: 1181818

سخنگوی قوه قضاییه: پرونده جاسوسان فرانسوی مهم و ابعاد فشرده‌ای دارد.

قوه قضاییه: پرونده جاسوسان فرانسوی مهم و ابعاد فشرده‌ای دارد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز در نشست خبری خود با اشاره به سالروز شهادت حضرت آیت الله مصطفی خمینی، اظهار کرد: ایشان کارنامه ارزشمند و افتخار آمیزی در عمر کوتاه خود به جای گذاشت. وی به عنوان یک شخصیت برجسته علمی موفق بود و آثار پرتعداد و متنوع و ماندگاری از ایشان به جای مانده است، سالروز شهادت ایشان را به بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم.

وی ضمن گرامیداشت سالروز سخنرانی امام خمینی در خصوص کاپیتالیسم ادامه داد: موضوع وطن فروشی و ملت فروشی از جانب رژیم منحوس ستم شاهی صورت پذیرفت و این مملکت و مردم را به آمریکا و غرب فروختند. در زمان رژیم ستم شاهی بیش از ۲۵ هزار مستشار آمریکایی در کشور حضور داشتند که حضرت امام خمینی با قدرت و اقتدار با این اقدام مقابله کرد و ایشان هزینه این اقدام را با تبعید ۱۴ ساله ایشان پرداخت کردند.

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر مقابله با غرب زدگی گفت: این امر از جمله اهداف ملت ایران است و همچنان این حرکت الهی توسط مردم دنبال می شود. رمز موفقیت ما، استمرار مقاومت است‌.

دل‌بستگی و اعتقاد نسل جدید به انقلاب

ستایشی با اشاره به هشتم آبان ماه، سالروز شهادت شهید فهمیده اظهار کرد: این ایام را گرامی می‌داریم و پیشتازی جوانان و نوجوانان از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون از جمله وجوه برجسته و ارزشی انقلاب است. دل‌بستگی و اعتقاد نسل جدید به انقلاب، مقابله با تبعیض و ایستادگی در برابر بیگانگان اگر از نسل های اول انقلاب بیشتر نباشد، بی شک کمتر نیست.

وی افزود: مسئولان قدر نوجوان و جوانان را می دانند و باید مسئولیت ها به جوانان واگذارد شود، این امر مهم در بیانیه گام دوم نیز مورد تاکید قرار گرفته است‌.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به موضوع اصل ایده گفتگو خاطرنشان کرد: این مهم از سوی رئیس قوه قضائیه به مردم ارائه شد‌. این امر به صورت مستمر پیگیری خواهد شد‌. رئیس قوه قضائیه از ابتدای مسئولیت خود این ایده را دنبال کرده و ساختارهایی برای تحقق ایده گفتگو احصا و ارائه کرده است. افراد مشخص اقتصادی و... در یک سال اخیر با ریاست قوه قضائیه دیدار و گفتگو کردند و پیشنهادات خود را ارائه کردند و این پیشنهادات مورد تاکید و اجرای رئیس قوه قضائیه واقع شده است.

وی گفت: قوه قضائیه به دنبال تعمیق گفتگو در تمامی بخش های جامعه است. گفتگو با دستور کار مشخص و هدفمند در اجرا با تمسک به ظرفیت های عظیم اجتماعی خواهد شد. رئیس قوه قضائیه تاکید کرده است که اگر رویکردها اشتباه باشد، این شجاعت وجود دارد که رویکردهای جدید جایگزین شود.

ستایشی با اشاره به جهاد تبیین بیان کرد: انقلاب اسلامی بر اساس روحیه مردم و حضور آحاد مردم شکل گرفت و هیچ دسته و گروهی حذف نشدند. این ایستادگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ و تحریم ها و... موفقیت های خیره کننده ای را پدید آورد‌.

 پرونده جاسوسان فرانسوی

وی در خصوص پرونده جاسوسان فرانسوی گفت: این پرونده بسیار مهم در مرحله تحقیقات است‌. اتهامات کسانی که در خصوص این پرونده دستگیر شده اند، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و جاسوسی است. اطلاعات راهبردی از متهمین به دست آمده است و تحقیقات به روش های فنی و علمی استمرار دارد.

ستایشی گفت: تئوری کشورهای غربی، آمریکایی و صهیونیستی برای امنیت های مردم در حد نظریه نیست. دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایرانی با برنامه ریزی های قبلی درصدد خشونت سازی، در خطر انداختن امنیت شهروندان، شایعه سازی رسانه ای و.... است. هجمه رسانه ای باید با قدرت رسانه پاسخ داد.

وی افزود: در این پرونده بازدداشت های جدیدی صورت گرفته است، داده های ما در حال تکمیل است و به محض تکمیل اطلاعات، اطلاع رسانی خواهد شد‌.

 مستندی از زندان اوین تهیه و منتشر شده است

ستایشی در خصوص فیلم های مدار بسته زندان اوین بیان کرد: اسناد زیادی در این خصوص وجود دارد که نیازمند تحلیل و بررسی است، این بررسی زمان بر است، پس از بررسی ها اطلاع رسانی‌های لازم صورت میگیرد.

وی با بیان اینکه مستندی از زندان اوین تهیه و منتشر شده است، اظهار کرد: این مستند پاسخگوی ابهام افکنی‌های صورت گرفته خواهد بود و رسواکننده شایعات است.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه مرکز رسانه قوه قضائیه اولین مجموعه ای بود که در خصوص زندان اوین اطلاع رسانی کرد، بیان کرد: دروغ پراکنی رسانه های معاند، آن ها را از مرجعیت رسانه ای خارج می کند و مردم دیگر تمسکی به اطلاع رسانی های دروغین آن‌ها ندارند‌.

ستایشی گفت: بر اساس قانون بمب گذاری، سرقت، غارت اموال، تحریک مردم به درگیری، کشتار، سرقت، تحریق و تخریب اموال عمومی و تجزیه طلبی و... در شمول جرائم سیاسی تلقی نمی شود.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص دسته بندی اغتشاشگران و افراد بازداشت شده در آشوب های اخیر و محاکمه آن‌ها، بیان کرد: مقام معظم رهبری در خصوص تقسیم بندی افراد حاضر در اغتشاشات اخیر فرمان دادند، بلادرنگ پس از دریافت فرامین ایشان، طی بیانیه ای اعلام کردیم که تفکیک کسانی که در اغتشاشات اخیر حضور داشتند و مرتکب جرم شده اند، آغاز شده و با قوت استمرار پیدا می کند.

افراد کم گناه مورد رفعت اسلامی قرار می‌گیرند

ستایشی ادامه داد: افراد کم گناه و مرتکب جرم خفیف در اغتشاشات اخیر شده باشند و آشوب ایجاد نکرده باشند و متعرض به امنیت مردم نشده باشند، مرتکب قتل و تخریب اموال عمومی نشده باشند، این افراد مورد رفعت اسلامی قرار می‌گیرند. دادگاه می تواند این مسائل را مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: کسانی که برخلاف این افراد، مرتکب قتل و تخریب اموال عمومی و تعرض به حقوق مردم و قتل  شده باشند و... قوه قضائیه نسبت به این افراد برخورد عبرت آموز و بازدارنده خواهد کرد و این افراد به اشد مجازات خواهند رسید. رسیدگی به جرم مرتکب و اعلام مجازات از تکالیف قانونی مقام قضائی صادر کننده در دادگاه صادره است، کلیات در این نشست مطرح می‌شود‌.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: با دستورات رییس قوه قضائیه، دادسراها با سرعت و دقت لازم در حال انجام تفکیک افراد بازداشت شده هستند، قسمتی از پرونده ها تعیین تکلیف شده است. افرادی که مرتکب جرمی نشده اند، نسبت به آن ها تصمیم گیری شده، همچنین پرونده افراد مجرم به دادگاه های صالح ارسال می شوند. این محاکمات در سراسر کشور آغاز شده و دادسراهای استانهای تهران، البرز، اصفهان و کردستان در این حوزه پیشتاز هستند.

وی با بیان اینکه کسانی که مرتکب جرائم خفیف شده اند نیز به صورت بلاقید آزاد نمی شوند و مورد رفعت اسلامی قرار نمی‌گیرند، تصریح کرد: این افراد نیز با قرار تامینی که صادر می شود، آزاد خواهند شد و پرونده آن ها در دادسرا مورد بررسی قرار می‌گیرد، س از آن با شرایط متهم به دادگاه ابلاغ می شود و مجدد در دادگاه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. این افراد تحت رصد و پایش هستند، اگر این افراد اگر از کرده خود پشیمان شده باشند، در دادگاه به آن ها تخفیف داده می شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص قاچاق یک میلیارد دلاری مشروب گفت: ارائه و اسناد به آمارهای غیررسمی در نشست های رسمی صحیح نیست. متاسفانه آمارهای مطلوبی در حوزه قاچاق کالا و ارز وجود ندارد. ضابطان درصدد پیگیری مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند، برنامه های خوبی در این حوزه تهیه شده است و به زودی اجرا خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: در همین خصوص یک معاونت در دستگاه قضا تحت عنوان جرائم سازمان یافته و مبارزه با قاچاق وحود دارد که این معاونت هماهنگی خوبی با ستاد مبارزه با قاچاق، سازمان ها و کارگروه های مربوطه دارند و تفاهم نامه های خوبی در این حوزه به امضا رسیده است‌.

ستایشی گفت: هماهنگی خوبی بین سازمان اموال جمع آوری و فروش تملیکی با گمرک ایجاد شده است که این هماهنگی حاصل بازدید های میدانی مقام های قوه قضائیه از این سازمان و انبارهای گمرک است. اما اکنون مشکلاتی نیز وجود دارد که این مشکلات با بازدیدهای میدانی مقامات مسئول به ویژه ریاست قوه قضاییه  به حداقل رسیده است و ما به دنبال رفع این مشکلات هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در بحث مبارزه با قاچاق در استان های ساحلی، دستورالعمل‌های لازم ابلاغ شده است‌. بحث مبارزه با قاچاق یک مسئله فرا قوه ای است.  در حوزه قاچاق باید قوانین بهینه و به روز باشد، قوه مقننه و شورای نگهبان آمادگی لازم خود را اعلام کرده است.

۲۵ نفر از عاملان آتش سوزی زندان اوین شناسایی شده اند

ستایشی درخصوص شناسایی عاملان زندان اوین گفت: پرونده‌هایی در این خصوص تشکیل و کسانی که در این آتش‌سوزی نقش داشتند، شناسایی و تفهیم اتهام شدند و پرونده در حال تحقیقات است و به زودی نتیجه این تحقیقات را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی افزود: تا کنون ۲۵ نفر به عنوان از عاملین آتش سوزی در زندان اوین شناسایی شده‌اند، تحقیقات ادامه دارد و ممکن است تعدادی به این افراد اضافه و یا کاسته شود.

هیچ زندانی‌ای نتوانست از بازداشتگاه اوین فرار کند

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: افرادی که در آتش سوزی زندان اوین آسیب دیده اند از آشوب طلبان و اغتشاشگران این حادثه شکایت کرده‌اند. آشوب گران از بند مربوط به سارقان بودند، در این حادثه هیچ زندانی نتوانست از بازداشتگاه اوین فرار کند.

وی با بیان اینکه در حادثه اوین، دل مردم را آزردند و دشمنان ما را شاد کردند، گفت: متاسفانه هشت نفر از زندانیان بازداشتگاه اوین فوت شدند. ممکن بود در حادثه اوین افراد بیشتری صدمه ببیند اما به لطف خدا و حضور به موقع همکاران ما در فراجا و آتش‌نشانان بسیار اثرگذار بود و این آشوب جمع شد.

ستایشی اظهار کرد: در اولین فرصت امکان تماس زندانیان با خانواده هایشان در شب حادثه فراهم شد و بلافاصله پزشکان سلامتی زندانیان را مورد بررسی قرار داده اند.

سخنگوی قوه قضائیه پرتاب خمپاره و انفجار مین در حادثه اوین را تکذیب می‌کنیم.

به زودی قاتل محیط بان دستگیر خواهد شد

وی در خصوص دستگیری قاتل محیطبان برومند نجفی بیان کرد:  دادستان کرمانشاه پرونده به بازپرس ویژه قتل ارجاع می‌دهد و بلادرنگ اقدامات تخصصی صورت می پذیرد. پلیس آگاهی نیز پیگیر این افراد می شود. به همراه فرد اصلی، دو نفر به عنوان معاونت در قتل شناسایی می‌شوند و دستورات قضائی برای دستگیری این افراد صادر و اقدامات لازم در حال انجام است و به‌زودی شاهد دستگیری ضارب و معاونین او خواهیم بود.

شکایتی از حسن عباسی ثبت نشده

ستایشی در خصوص اظهارات اخیر حسن عباسی گفت: شکایتی در این خصوص ثبت نشده و پرونده ای تشکیل نشده است.

احیای حق مردم در اغتشاشات اخیر

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص افراد آسیب دیده در آشوب‌های اخیر بیان کرد: رعایت و اجرای عدالت برای قوه قضائیه هیچ حد و مرزی ندارد. لذا برای تحقق این مهم، در تلاش هستیم. قوه قضائیه محل تظلم خواهی این افراد است.

وی گفت: افرادی که ظلمی علیه ملت کردند و مسببان و مباشران آن باید ظلم خود را جبران کنند. هر شهروندی که فکر می‌کند در حوادث تاسف بار اخیر مورد ظلم واقع شده است، به مراجع قضائی مراجعه کند، مراجع قضائی پناه گاه مظلومین است، به ما رجوع کنند، این موضوع قابل بررسی و رسیدگی است.

ستایشی با تاکید بر اینکه ظلم و تعرض به هیچ کس قابل پذیرش نیست‌، گفت: ظلم بزرگی به جامعه اسلامی از ناحیه دشمنان قسم خورده نظام صورت گرفت، قابل پیگیری و تعقیب خواهد بود.

تعدادی انگشت شماری از دانشجویان در بازداشت هستند

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص دانشجویان بازداشتی اغتشاشات اخیر اظهار کرد: ریاست قوه قضاییه در خصوص تعیین تکلیف این افراد دستوراتی صادر کردند و این موضوع را به دادستان کل کشور محول کردند و دادستان موضوع را مدیریت کردند و قریب به اتفاق دانشجویان در روزهای ابتدایی اغتشاشات آزاد شدند و در حال حاضر تعداد محدود و انگشت شماری در بازداشت هستند. بر اساس گزارش های به دست آمده این فراد بازداشت شده وظایف خاصی در آشوب داشتند و با شبکه ها تابلودار جنایت پیشه ارتباط داشتند. پرونده های این افراد در حال بررسی است و در ایام پیش رو اطلاع رسانی خواهیم کرد.

هیچ بازداشتی کمتر از ۱۸ سال نداریم

وی ادامه داد: دادستان کل کشور با وزیر علوم، تحقیقات و فناورری نشست داشتند‌. همچنین ۲۰۰ گروه از همکاران ما در دادستانی در بازداشتگاه ها حاضر شدند. کسانی که کمتر از ۱۸ سال بودند، تعیین تکلیف شدند و اکنون هیچ یک از این افراد در بازداشت‌ نیستند.

قوه قضائیه با سلبریتی‌های دروغ‌‌پراکن برخورد قاطع خواهد کرد

وی در خصوص انتشار اخبار کذب توسط سلبریتی ها و چهره‌های شاخص و دعوت آن ها به حضور در اغتشاشات بیان کرد: تشخیص اینکه فعل و یا ترک فعلی جرم است‌، برعهده مقام رسیدگی کننده است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: قوه قضائیه بر این مهم تاکید دارد که مسببین و کسانی که زمینه ساز، تحریک کننده و مشوقان به آشوب هستند و بستر را برای حضور عده ای در میدان ایجاد می‌کنند، در صورت احراز مجرمیت با قاطعیت با آن‌ها برخورد شود و این افراد باید درصدد جبران صدمات و ظلمی که به مردم کرده اند، باشند. این امر در دستور کار قرار دارد.

احزار و بازداشت سلبریتی های آشوب طلب

ستایشی خاطرنشان کرد: پرونده هایی در خصوص سلبریتی ها و چهره های شاخص در خصوص اغتشاشات اخیر تشکیل شده و عده‌ای احزار شدند و حسب مورد نیز بازداشت شدند.

وی اظهار کرد: یکی از تاکیدات ریاست قوه قضاییه این است که توجه مسئولین از بحث احیای حقوق عامه پرت نشود، پیگیری ویژه داشته باشند‌. هرجایی که حقوق عامه مورد تعرض قرار میگیرد، دادستان ها توجه ویژه داشته باشند‌‌.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: آزاد سازی اراضی مورد تعرض قرار گرفته، احیای کارخانجات به عنوان نمونه ای از اقدامات قوه قضائیه در خصوص احیای حقوق عامه است.

ستایشی گفت: در حوزه حقوق عامه ۶۲ هزار ۷۲۹ فقره پرونده در دادسرا، ۹۵ هزار و ۶۹۰ پرونده که ۵۱ هزار و ۷۵۶ پرونده منتهی به صدور حکم شده است و حدود ۴۳ هزار ۱۲۹ نفر محکوم شدند.

وی افزود: همچنین ۳ هزار و ۵۹۳ نفر محکوم به حبس شدند که ۴۳ درصد این افراد متصرفان اراضی ملی و منابع طبیعی هستند

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه خاطر نشان کرد: ۸ هزار و ۳۹۰ مورد پلمپ و توقیف صورت گرفته که ۴۴ درصد آن مربوط به سلامت و بهداشت عمومی بوده است‌.

ستایش گفت: ۸۱ درصد از ۴۴ هزارو ۱۱۰ مورد قلع و قمع بنا و مستحدثات مروبط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی بوده است‌. در اجرای احکام قضایی ۳۸ هزار و ۲۲۹ هکتار اراضی به بیت المال بر گشته و ۲ هزار و ۴۵۴ هکتار از سواحل شده است.

وی گفت: به منظور اقدامات پیشگیرانه ۷هزار ۸۶۷ جلسه برگزار شده است ۴۱ هزار و ۲۵۸ مکاتبه از سوی دادستان محترم سراسر کشور در قالب تذکر به دستگاه های اجرایی و ارائه راهکار و پیشنهاد انجام شده است.

سخنگوی  قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد پیگیری حقوقی اقدامات رسانه‌های معاند در جریان اغتشاشات اخیر اظهار کرد: مطمئن باشید که دادستانی کل کشور طبق گزارشات واصله بر این اعتقاد و نظر استوار است که علیه شبکه ها و رسانه های  استکباری که در خارج از کشور مشغول دروغ پراکنی و بیان سخنان کذب هستند، اعلام جرم کند.

ستایشی در پایان تصریح کرد: این موضوع در شورای عالی قوه قضائیه مطرح شده و از این بٌعد که این رسانه‌ها در هدایت و تخریب و ایجاد ناامنی که منجر به دست زدن به فعالیت‌های تروریستی شده و در این موضوع نقش داشته اند؛ از ناحیه نهادهای مروبوطه در حال مستندسازی است و پیگیری‌های لازم و قاطع از ناحیه دستگاه قضائی هم در داخل و هم خارج انجام خواهد شد. تمهیدات ساز و کارهای بین المللی این موضوع فراهم‌شده است و ان‌شاءالله در ایام پیش رو اقدامات محکم و قاطعی که در این زمینه صورت خواهد پذیرفت را اطلاع رسانی می کنیم./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها