هشدار به اروپا؛ وارد تقابل با ایران نشوید

کد خبر: 1183242

تحریم و موضعگیری سیاسی نسبت به ایران این روزها به رویه‌ای جنون‌آمیز از سوی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. گذشته از آنکه تحریم‌های جدید بیشتر نشان‌دهنده وضعیتی سیاست‌زده و غیرمنطقی است که طرف اروپایی و امریکایی با علم به بی‌اثری آن انجام می‌دهند، بهانه‌های کشورهای غربی نیز قابل تأمل است. آنها اکنون آشوب‌ها در ایران را جدیدترین پله برای بالارفتن از سکوی ایران‌هراسی قرار داده‌اند.

هشدار به اروپا؛ وارد تقابل با ایران نشوید

در همین راستا آنالینا بربوک، وزیر خارجه آلمان گفته است اتحادیه اروپا در حال بررسی قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های «تروریستی» این اتحادیه است. وی اعلام کرده است: «هفته پیش به روشنی گفتم، ما بسته تحریمی جدیدی را آغاز خواهیم کرد که به بررسی نحوه گنجاندن سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی خواهد پرداخت.» این سخنان در حالی است که اتحادیه اروپا طی هفته‌های اخیر به بهانه حمایت از اغتشاشگران تحریم‌هایی علیه برخی مقام‌ها و نهادهای کشورمان وضع کرد.

روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات درباره احتمال قرار گرفتن سپاه در لیست گروه های تروریستی واکنش نشان داد و گفت: اظهارات مقامات کشور آلمان در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط اینها در ارتباط با دولت و ملت ایران است. کنعانی تأکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و امیدواریم هم دولت آلمان و هم دیگر دولت‌ها که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

شرط بندی غلط اروپا

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اعمال تحریم‌ها از سوی امریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: تصمیم امریکا و اروپا در ارتباط با ایران تکرار اقدامات غیرسازنده و ناشی از درک نادرست آنها نسبت به تحولات داخلی ایران است. آنها در مقطعی با درک واقع بینانه از بی اثر بودن اعمال تحریم‌ها علاقه‌مند به انجام گفت‌وگو و مذاکره با ایران شدند. وی در ادامه اظهار داشت: تکلیف امریکا معلوم و مشخص است، توصیه ما به اتحادیه اروپا این است که منافع خود را به امریکا گره نزنند، منافع خود را به صورت مستقل ببینند و روی تحولات داخلی ایران که مربوط به ایران است شرط‌ بندی غلط نکنند و مسیر تعامل و سازنده در پیش بگیرند.

سکوت باغ‌نشین‌ها در قبال تروریست‌های شاهچراغ

اروپایی‌ها و امریکا که با طمع‌ورزی فراوان از اغتشاشات در ایران حمایت می‌کنند در خصوص جنایت تروریستی در شیراز سکوت کردند. برخلاف بسیاری از کشورهای جهان این کشورها با سکوت مرگبار حاضر به تسلیت به مردم ایران و نفی خشونت و عملیات تروریستی که به کشته شدن تعدادی از مردم کشورمان انجامید نشدند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در همین خصوص گفت: متأسفانه کسانی که خود را مدعی باغ نشینی و دیگران را مدعی جنگل نشینی می‌دانند، در این روزها زبان به کام گرفته و سخن نمی‌گویند و حمایت از حقوق بشر را حمایت از حقوق زن و حمایت از حقوق کودک را که همواره مدعی آن هستند به فراموشی سپرده‌اند و یا با عبارات و واژه‌های دوگانه و سه گانه مطالبی را اظهار می‌کنند و از کنار آن به سادگی و راحتی عبور می‌کنند و نقش خود را در دامن زدن به خشونت و اغتشاش و تحریک و ایجاد زمینه برای این گونه اقدامات تروریستی و تلخ به فراموشی می‌سپارند و مسئولیت خود را در این ارتباط نادیده می‌گیرند.

زنان و کودکان در معرض تحریم‌های ظالمانه امریکا قرار دارند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به مسأله دورویی امریکا و برخی کشورهای اروپایی که پشت الفاظی مانند اقلیت‌ها یا زنان در ایران مخفی می‌شوند هم پرداخت و گفت: در ایران اقلیت‌ها موضوعیت ندارد و اقوام ایرانی حضور دارند که همه بخشی از جامعه بزرگ ایران تاریخی و تمدنی و اجزای اصیل جامعه بزرگ ایرانی هستند.  کنعانی بااشاره به بهانه جویی غرب در ارتباط با حقوق زنان در ایران گفت:‌اینگونه اظهارات مداخله‌جویانه است و اظهارات توأم با نفاق و دورویی است و آنهایی که از حقوق زنان صحبت می‌کنند، چرا در ارتباط با تحریم‌های یکجانبه دولت امریکا و همراهی و اطاعت پذیری اروپا از تحریم‌های یکجانبه امریکا به این نکته توجه نکردند که تحریم‌های بدون تبعیض علیه فرد فرد ملت ایران شامل دختران و زنان ایرانی و کودکان ایرانی هم شده است.  وی ادامه داد: در این تحریم‌های طولانی و بی‌سابقه دولت امریکا که مقامات اروپایی  هم در آن سهیم هستند بیماران ایرانی هم در معرض همین تحریم‌ها قرار دارند. بنابراین ادعای امروز آنها با نفاق است و اظهارات آنها در ارتباط به مسائل مربوط به زنان و اقوام ایرانی غیرواقع‌بینانه است و منطبق با حقایق ایران نیست.

منتظر توافق نمی‌مانیم

کنعانی در خصوص سرنوشت مذاکرات رفع تحریم نیز گفت: معتقد هستیم که اراده سیاسی دولت امریکا است که می‌تواند برای بحث پیشبرد برجام و شکل‌گیری توافق کمک کند. تأکید می‌کنیم ما منتظر توافق برای تأمین منافع و مصالح خودمان نمی‌مانیم و جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی و روابط خارجی خود را به برجام گره نزده و نخواهد زد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها